Köpt 1,5 ton träfräs som ska byggas om, tips tack!!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Ja snart fjuttar jag på ha ha neeeee jag har oändligt tålamod :D

Ska jag bocka av dom från low då el så de blir röda kryss el vad?

Dum fråga nu kanske men hur joggar jag motorn? och vart är diagnostiken? :roll:

och vart installerar jag parallellportsdrivrutinern?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Parallelportsdrivaren kan du välja att installera när du installerar Mach3 - om du inte ändrade något så installeras den som default. För säkerhets skull kan du gå till Start -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> System-> Maskinvara -> Enhetshanteraren. Där skall du ha en enhet som heter Mach X Pulsing Engines.

Och som MadModder säger du STARTADE VÄL OM DATORN efter att du installerat Mach3?

Joggar (handkör) motorerna gör du med piltangenterna, för X & Y samt PageUp/PageDown för Z. När du trycker på dom så skall "räkneverket" för respektive axel räkna upp eller ner beronede på vilket håll du kör.

Diagnostics-fliken hittar du genom att trycka på Diagnostics längst upp i Mach3.

Har du läst Setup-tutorial'en?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

För att snabbt testa om parallelldrivern funkar, så starta programmet DriverTest.exe som ligger i Mach3-mappen. Om allt är som det ska, ska det bli ett rakt och fint streck ungefär mitt i diagrammet.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Jag minns inte om jag startade om, skaj ag installera om det då el måste jag installera om hela windows el rensa windows registret från mach 3?

Mach X Pulsing Engines finns iaf i enhetshanteraren....

Joggen är nu fixar och snurrar på men inte ett ljud från motorerna....

Japp jag har läst den men läste bara till att tuna in motorerna för jag fick dom inte att röra sig så de fanns ingen mening och läsa mer.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Om du inte startade om datorn så måste du manuellt avinstallera drivaren (Mach X Pulsing Engine) och sedan installera om Mach3 men eftersom du kan jogga nu så är troligtvis allt som det ska vad gäller den biten i alla fall.

Mät nu spänningen du får ut på DIR-pinne för X-axeln (t.ex) och jogga åt bägge hållen. Har du 5V i ena riktningen och 0V i andra riktningen?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Testade och de hoppade mellan 2 lägen typ.

Ska jag testa en annan dator kanske?

Bild

Bild
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Då åker jag iväg och fixar ett instrument så jag kan mäta, min har pajat.... Kommer snart :oops:
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det där ser inte speciellt bra ut. Om du "måste" köra med laptop'en så prova att köra MSConfig och stänga av allt så finns under Startup-fliken, ta också bort som allt ligger i Autostart-mappen i Start-menyn.

Förresten, vad är det för version av Mach3 du har - den där Drivertesten ser inte ut som den gör i dom nyare versionerna.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Mach2 står det i hörnet av fönstret.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Frågan är OM burken klarar av Mach3, ser att vara en gammal slö burk med en CPU under 1G så det kanske kan vara på sin plats att rota i vad denna burken kan klara av INNAN hanger sig på att dra in Mach3.

Terho, berätta vad det är för burk, CPU-Minne-gafikkort och OS

Tittar man på bilden så va ju den inte direkt upplyftande, men det kan ju hänga ihop med VAD som är igång draget på burken.

Nätverks kort?
Quick Time?
osv osv....
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

PeterH skrev:Edit: Men Jim hur går dina tankar här? Jag skulle ha tolkat det som att när PUL+ har 5V och PUL- har GND så öppnar optokopplaren vilket skulle innebära att porten faktiskt ska ha "active high" och inte låg?

/PeterH
Det var väl precis det jag skrev?


Sen kan du även kolla upp att din port verkligen har adress 0x378
jag hade lyckats fippla till det till 0x278
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Borre,
Jag är rätt säker på att det ÄR Mach3 som Terho kör men den versionen av Driver Test som han visar på bilden är gammal (därför står det Mach2 på den) och är ersatt av en ny variant i senare versioner av Mach3 - därav min fråga.

Terho,
Det blev mycket grejer på en gång här...Jag tror du skall börja med att få till datorn, antingen den du har eller byta till en annan, så att Mach3 kan fungera riktigt på den. I DriverTest skall du ha ett 'så rakt streck som möjligt' utan några stora 'spikar' etc.

Jag ser på din bild av DriverTest att den raporterar 650Mhz som CPU-speed....stämmer det? I så fall är den datorn för långsam för att köra Mach3 och det är inte värt att lägga nått krut på den.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Nej vet att datorn inte är av de bästa här i världen men ville bara se om dom rör sig, räckte tydligen inte.... Datorer har jag gott om hemma :D en kompressorkyld överklockad coreduo2 med 4 gig i ram men ingen skrivarport på den :( och inte någon på mina andra förutom bärbara.... Men har lånat hem en P4 nu och ska testa igen! Har mätt nu från bärbara både pul och dir sen joggat men inge utslag på mätaren enbart konstant 0,05 :shock: .... Men när jag startar datorn så durrar de till i motorerna som om dom får en signal när skrivarporten aktiveras i windows och lika när jag ändrar skrivarporten till äldre stöd för plug and play så durrar dom till men inte något när jag kör med mach 3.... Nåja testar Den lånade burken nu!!!! Hoppas hoppas!!!! :lol:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Första testet så funkade de inte men efter ha ställt in rätt port i biosen så började de funka :) Kollade även bärbara och där var de fel med i biosen....

Nåja ett steg på vägen iaf :D Nu är de bara och räkna så de passar kulskruvarna osv. Hur gör man det då?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hur gör man vad?
Skriv svar