Köpt 1,5 ton träfräs som ska byggas om, tips tack!!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Allt beror på vad för ambitioner man har, om du går upp på proffsgrejor så finns det flera tillverkare som har cnc-fräsar som gör uppemot 100000mm/min rapids och fräser i 50000mm/min när det gäller trämaterial...

Naturligtvis får man anpassa efter vad man har för verktyg, men jag ser inte 20m per minut som en orimligt hög maxhastighet att ha på en träfräs?

Om kostnaden är rätt lika är man sällan ledsen om man bygger en snabbare maskin än man har behov av, om inte annat för att kunna flytta sig snabbt över arbetsbordet i rapids.
gustav t
Inlägg: 144
Blev medlem: 7 juni 2006, 17:05:00
Ort: Fjällbacka

Inlägg av gustav t »

Det är klart, 20000 i "G0" hastighet är väll kanske lagom.... Läste nu att den hade en spindel på 5,5kw och 20000rpm, vilket ju är en del för en "hobbyfräs".

Våra fräsar på jobbet kör vi sällan över 8000mm/min i 18000rpm. Fast vi kör ganska djupt, och endast i massivt trä. Spånskiva/MDF är ju ganska mjukt, kanske skulle testa hur fort "min" fräs klarar i MDF....

/gurra
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

http://www.legoelektronik.se/se/produkt ... 30_110v__1 kan ja använda någon av dom transingarna till de paketet då? http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ducts_id=7 el är dom för små?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Ja visst...spontant känns det som att 1kW-modellen borde räcka. 2kW gör det garanterat. Borde gå att hitta billigare än så om du inte måste ha inkapslat, för du ska väl ändå bygga in grejerna i ett skåp/låda?

Men som sagt, fungera bör det göra.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Så med 3 blir de så de räcker och blir över? ;)
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ja absolut men det är onödigt, 2kW räcker gott och väl. Har du redan en på 3kW så visst, använd den men ska du köpa så släng inte pengar i sjön...
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Då blir de en 2kw men de står att drivstegen klara upp till 220 volt så jag kan alltså ha större motorer med?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ja, kanske det...... du borde kanske läsa på lite hur en stegmotor fungerar. Här finns ett dokument som är rätt bra även om det är speciellt riktat till Gecko's användare och här är ett annat på svenska fast lite mer tekniskt än Gecko's. Läs båda! ;-)
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Terho skrev:Då blir de en 2kw men de står att drivstegen klara upp till 220 volt så jag kan alltså ha större motorer med?
Det är drivstegen som tål upp till 220 Volt. Detta har ingenting direkt att göra med vilka motorer den klarar.

Drivarna ger inte ut 220 Volt till motorerna utan är bara en maxspänning som drivelektroniken klarar av att hantera.

Även om drivstegen skulle kunna ge ut 220 V så betyder inte det per automatik att du kan driva större motorer med den. Det är kombinationen hög ström och hög spänning som gör att du kan driva större motorer.

Läs de länkar som H.O bjöd på så klarnar det nog mer.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Nu håller om byggnationen på för fullt, allt ska monteras ner till sista skruven och monteras ihop så man vet att allt är OK och slipas så den nya lacken ska sitta ordentligt :wink: och om några dagar dimper stegmotorerna och Z axelns kulskruv ner i lådan :)

Lite bilder så klart :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Snart ska de rensas och in med det nya :)

Bild

Vad är det för något?

Bild
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Åååå lite paket har kommit idag :)

Men hur ska kablarna från motorn sitta i steget? och sen kablarna från transingen in i steget? och även breakout kortet? har inte kommit så långt än med mitt läsandet men har allt för att kunna provköra på bordet som jag tänkte kunna klura ut i helgen. Någon som har tid och hjälpa över msn i helgen kanske?

http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... ev%201.pdf de breakoutkortet är de jag har.

Mvh Terho.

Bild

Bild
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Men hur ska kablarna från motorn sitta i steget?

a+ röd blå a- gul svart b+ vit brun b- grön orange. Alltså två tåtar i varje hål.

Switcharna får du sätta på: On Off On ON (SW6, SW7, SW8, SW9) så begränsar du strömmen till 5.5A

SW 1-4 sätter hur många steg per varv motorn går. Läs i tabellen hur de ska sättas för respektive upplösning.

och sen kablarna från transingen in i steget?

Du har inte beskrivit hur din transformator (trafo) ser ut. Men hur som helst så ska nog sekundärsidan kopplas till AC och AC. Dock verkar det finnas en ingång som heter PE kanske power enable? Har inte läst hela dokumentet, gör det du.

Troligtvis så kopplar du STEP till Pul- och ENABLE till enable-. DIR till dir- (versaler från breakoutkortet) Alla som det står +5V på kopplar du till +5V


och även breakout kortet?

Läs så kommer du nog fram till hur de kopplas. Lita inte på att mina uppgifter är korrekta
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Lite mer bilder :)

Ska koppla och se vad som händer, har läst endel men fattar inte riktigt men de löser sig nog :P he he.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Koppla inte förrän du är helt säker på hur du ska koppla. Skulle vara riktigt tråkigt att paja något bara för att du har bråttom.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Mjo läser som en tok nu :) men inte lätt när man inte hittar all info jag behöver....
Skriv svar