Köpt 1,5 ton träfräs som ska byggas om, tips tack!!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Köpt 1,5 ton träfräs som ska byggas om, tips tack!!!!

Inlägg av Terho »

Haft tankar och bygga en egen cnc som tar en hel MDF skiva, gjorde en tråd om de förut men fick nu tag på en leksak som jag hämtade förra veckan som får duga så länge ;)

Resan hem och ha den på en biltrailer var inge skoj kan jag säga.... Vagnens däck rykte av överhettning!, säljaren sa runt 500-700 kg men den vägde typ 2 gånger mer ha ha.... Nåha den är hemma iaf :)

Lite info!

SCM R9 som är på 5,5 kw har 2 st lägen 10300/20400 RPM
Bordet är tryckluft styrt :shock: är där jag vill ha tips!

De ska byggas om till något typ av styrsystem och så billigt som möjligt och jag anntar stegmotorer är de som finns, ska endast köra 22/48mm MDF att börja med sen när jag har råd ska motorerna bytas men måste få den i drift snarast på billigaste sätt.... Exaktheten ska vara runt tiondelar så extremt exakt behöver den inte vara i daxläge :wink: så frågan är kuggbana el rem? el kedja kanske? för kulskruven är väl för dyr i daxläge.... De behöver inte gå fort! bara man ser att bordet rör på sig he he.

Hur ska jag gå till väga? Maksinen kostade mig egentligen för mycket men förskott och hjälp så fick jag iaf hem den :) Nu ska den kopplas till dumburken på nå sätt he he.

Mvh Terho.

Bild :lol:

Bild
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Ska du ha kuggbana eller kuggrem så krävs det nog en rätt bra utväxling för att en stegmotor ska orka. Om man inte köper en feting stegis och fetingdrivsteg, men vad jag gissar så är inte sådana direkt gratis heller.

Billigast enklast är väl vanlig gängstång och sen stegmotorer och drivsteg från jojje.

Men jag vill iaf se lite fler bilder, det där med tryckluftstyrt bord låter lite intressant.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Jojjes kort skulle kanske fungera, men med tanke på storleken på maskinen tror jag du vill ha lite kraftigare motorer så tex geckodrive kan nog fungera.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Fixar bilder åt dig när jag ska till maskinen igen :)

Men han har väl inga kort klara än?

/Mvh Terho.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo jojje har kort till salu hemma.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

LaRdA skrev:Jojjes kort skulle kanske fungera, men med tanke på storleken på maskinen tror jag du vill ha lite kraftigare motorer så tex geckodrive kan nog fungera.
Vad pratar vi om för priser då?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Den billigaste kostar 114USD altså ca 680Kr styck.
http://geckodrive.com
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

En underbar vän gav dehära till mig! Har jag nå användning av det? Vet inte änns om dom suttit ihop förut.... Hur stora motorer kan ja köra på den kontrollen tro?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

FX32 är en PLC med reläutgångar, kanske inte så lämplig för dig.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Okej men jag kan köpa en annan och koppla till styrplattan? och sen från den kanske till datorn? el ja kanske ska kasta den och endsast köra med datorn?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

PLC'n och MAC terminalen kan du kanske använda till att styra vakumbord, verktygsväxlare och sånt men knappast som styrsystem till själva fräsmaskinen - om du inte ska göra otroligt enkla grejer förstås och även då krävs det rätt mycket programering.

Drivsteg till motorer etc måste du ha oavsett vilket styrsystem du har. En PC med Mach3 eller EMC2 som skickar signaler till motor-drivarna är nog det vanligaste för hemmabyggen/konverteringar.

Är den manuell idag eller vad är det för drift? Vad kan du återanvända osv?

Du säger att det inte behöver gå så fort men är det inte så att man bränner både material och verktyg om man inte "matar på" ordentligt när man fräser trä?

Kuggstång kan vara smidigt men har den nackdelen att det lätt blir glappt om man inte har specialgrejer. Kuggrem är glappfritt men lite krångligare (lagringar, infästningar etc) än kuggstång och troligen också lite dyrare. En skruvfrift med relativt hög stigning vore nog inte fel här - behöver inte nödvändigtvis vara kulskruv. Dock är skruvdriften relativt känslig för damm, något som är vanligt förekommande vid träbearbetning...

Jag tror du behöver sätta dig ner, fundera igenom och skriva ner vad du vill få ut av maskinen i första skedet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du kan inte använda mina kort, det kan vi komma överens om med detsamma. Inte för att jag tror du kan använda dessa, men Gecko håller på med nya mycket billigare kort som kanske kan funka. Har du läst detta?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Inlägg av Terho »

Jojje varför skulle inte dina kort klara det då? För svaga el?

Den billigaste Geckodrive som klarar 7 amp måste man ha en för varje stegmotor el?



Mvh Terho.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

En gecko för var axel. Jojjes kort klarar bara typ 2.5A x 30V vilket är lite väl lite för din stora fräs. Geckos klarar ca: 7Ax 70V (ifall du inte har shuntad matning). Gecko är det billigaste alternativet för "riktiga" drivare ifall du vill köra stegmotorer.

http://www.kelinginc.net/StepperMotorDriver.html där har du lite alternativ. KL-6050 kan nog fungera för dig ifall du inte vill köra alltför fort. Annars säljer även de geckosar och tillsammans med en stegmotor (ifall du inte har sådana redan) kostar de mindre än från geckodrives hemsida.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Dessa drivers finns även inom eu: http://www.motioncontrolproducts.co.uk/
Skriv svar