Vilka lager till svarvdubb?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Vilka lager till svarvdubb?

Inlägg av Uttis »

Jag håller på och sätter ihop en egen svarv och skulle ev vilja göra en egen dubb. Jag har tidigare använt ensån här från jula

Bild


och det har funkat ok, är det någon som har koll på vad det brukar sitta för lager i dubbar och vilket dubbtryck man kan klara? Såg nu att jula har skrivit nål och kullagrad.


När jag hör nållager tänker jag på sånna hära

Bild

och sen ett vanligt kullager i botten.

Eller om man vänder på det ett sånt här i botten,

Bild

och sen ett kullager i andra änden.

Uj nu blev det kanske snurrigt hoppas det går att förstå lite iaf :) någon som har koll på hur det brukar se ut inuti?
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

eller så kan det vara sådana som är i naven på en del bilar, om inte alla. En blandning av dom där två lagrena, rullarna sitter i en vinkel.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Är förmodligen nållager av den typen som Jim nämner, kommer dock bara inte ihåg vad dessa heter nu, men dessa klarar av både radiell som axiell tryck och samtidigt då de är nållagrade en rätt hög belastning så det hade varit att rekommendera och då behöver du bara två stycken.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Precis, fast jag glömde att skriva att dom inte heter nållager utan rull-lager eller nåt sånt..
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Ett vanligt hjullager heter koniskt rullager och skulle nog funka bra.
Men min direkta tanke är att man vill klara kanska mycket varvtal, därför hadde jag i första hand funderat på ett vinkelkontaktkullager i sidan närmast spindeln och ett vanligt spårkullager i bakre ändan, men det skal vara av C3 modell vilket klarar mer varvtal!

EDIT:
I julas modell så tror jag att det är ett vanligt spårkullager närmast spindeln och ett axialnålrullager i bakre ändan.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Jo hjullager är oftast koniska rullager och sånna samt vk-lager skulle säkert funka finfint men priset på dessa är ju ganska höga. En annan sak är att dem kräver en del utrymme.

Jag har slagit lite i mina kataloger och kikat på lite olika lager och varvtalet ska inte vara något problem men där finns tre kolumner i listorna jag inte har så stor koll på.

Dessa är

Basic load rating dynamic 8,5kN

Basic load rating static 26kN?

Fatigue load rating 2,85kN


Så vad betyder dessa tre och hur mycket är 1kN? (100kg?)

Basic load rating static, kan det vara vid stötar kanske?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Nja 1kN äe 1000 Newton!
Men det stämmer väl som du säger att 1kN=100kg... men det är fel att säga så :)
kolla härhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_%28enhet%29
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Ok jag har sett det räknas så nånstans själv har jag igentligen igen aning då jag aldrig fick lära mig sånt i skolan :roll:

Om vid då inte säger det utan bara skriver lite tyst så skulle det bli 8,5x100=850kg beroende på vad som är vad i katalogen. Då blir ju frågan hur mycket tryck det kan tänkas vara på dubben?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Själva trycket borde igentligen bara vara så hårt du har tryckt dubben mot materialet, största belastningen borde vara i sidled. men det borde inte vara så mycket belastning det heller tycker jag!
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Jo precis jag testade att dubba mot en fjäder idag och det verkar inte vara så mycket kraft. Ska kolla med en våg imorrn så får vi se vad det blir. Det lutar åt (s)nållager.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Nu har jag testat med en våg och det blev ca 200kg(vågen bottna vid 150kg)

Jag ska testa med nållager, enligt mina kataloger så ska dom klara det och en massa därtill.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Om du skall göra en enklare lagerdimensionering så har SKF lite verktyg för det på sin hemsida.

http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=en
monoton
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 november 2006, 16:23:37
Ort: Karlstad

Inlägg av monoton »

Kolla på denna bilden, kan ge lite inspiration.
Bild
Det är två nållager och ett axialkullager. På denna variant är hela grejen fjädrad, vet inte hur vanligt det är på "vanliga" dubb men principen är nog densamma.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

tack för bilden, svarven och dubben är nästan klar och dubben funkar fin fint. Jag använde två nålkransar och billigare än så kommer man nog inte undan samtidigt så hölls diametern nere till 30mm på dubben.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nållagren kan inte ta upp axiellt tryck, det ska man göra med typ vinkelkontakt kullager.
Skriv svar