Vilka lager till svarvdubb?
Vilka lager till svarvdubb?
Jag håller på och sätter ihop en egen svarv och skulle ev vilja göra en egen dubb. Jag har tidigare använt ensån här från jula
och det har funkat ok, är det någon som har koll på vad det brukar sitta för lager i dubbar och vilket dubbtryck man kan klara? Såg nu att jula har skrivit nål och kullagrad.
När jag hör nållager tänker jag på sånna hära
och sen ett vanligt kullager i botten.
Eller om man vänder på det ett sånt här i botten,
och sen ett kullager i andra änden.
Uj nu blev det kanske snurrigt hoppas det går att förstå lite iaf någon som har koll på hur det brukar se ut inuti?
och det har funkat ok, är det någon som har koll på vad det brukar sitta för lager i dubbar och vilket dubbtryck man kan klara? Såg nu att jula har skrivit nål och kullagrad.
När jag hör nållager tänker jag på sånna hära
och sen ett vanligt kullager i botten.
Eller om man vänder på det ett sånt här i botten,
och sen ett kullager i andra änden.
Uj nu blev det kanske snurrigt hoppas det går att förstå lite iaf någon som har koll på hur det brukar se ut inuti?
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
Ett vanligt hjullager heter koniskt rullager och skulle nog funka bra.
Men min direkta tanke är att man vill klara kanska mycket varvtal, därför hadde jag i första hand funderat på ett vinkelkontaktkullager i sidan närmast spindeln och ett vanligt spårkullager i bakre ändan, men det skal vara av C3 modell vilket klarar mer varvtal!
EDIT:
I julas modell så tror jag att det är ett vanligt spårkullager närmast spindeln och ett axialnålrullager i bakre ändan.
Men min direkta tanke är att man vill klara kanska mycket varvtal, därför hadde jag i första hand funderat på ett vinkelkontaktkullager i sidan närmast spindeln och ett vanligt spårkullager i bakre ändan, men det skal vara av C3 modell vilket klarar mer varvtal!
EDIT:
I julas modell så tror jag att det är ett vanligt spårkullager närmast spindeln och ett axialnålrullager i bakre ändan.
Jo hjullager är oftast koniska rullager och sånna samt vk-lager skulle säkert funka finfint men priset på dessa är ju ganska höga. En annan sak är att dem kräver en del utrymme.
Jag har slagit lite i mina kataloger och kikat på lite olika lager och varvtalet ska inte vara något problem men där finns tre kolumner i listorna jag inte har så stor koll på.
Dessa är
Basic load rating dynamic 8,5kN
Basic load rating static 26kN?
Fatigue load rating 2,85kN
Så vad betyder dessa tre och hur mycket är 1kN? (100kg?)
Basic load rating static, kan det vara vid stötar kanske?
Jag har slagit lite i mina kataloger och kikat på lite olika lager och varvtalet ska inte vara något problem men där finns tre kolumner i listorna jag inte har så stor koll på.
Dessa är
Basic load rating dynamic 8,5kN
Basic load rating static 26kN?
Fatigue load rating 2,85kN
Så vad betyder dessa tre och hur mycket är 1kN? (100kg?)
Basic load rating static, kan det vara vid stötar kanske?
Nja 1kN äe 1000 Newton!
Men det stämmer väl som du säger att 1kN=100kg... men det är fel att säga så
kolla härhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_%28enhet%29
Men det stämmer väl som du säger att 1kN=100kg... men det är fel att säga så
kolla härhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Newton_%28enhet%29
Ok jag har sett det räknas så nånstans själv har jag igentligen igen aning då jag aldrig fick lära mig sånt i skolan
Om vid då inte säger det utan bara skriver lite tyst så skulle det bli 8,5x100=850kg beroende på vad som är vad i katalogen. Då blir ju frågan hur mycket tryck det kan tänkas vara på dubben?
Om vid då inte säger det utan bara skriver lite tyst så skulle det bli 8,5x100=850kg beroende på vad som är vad i katalogen. Då blir ju frågan hur mycket tryck det kan tänkas vara på dubben?
Om du skall göra en enklare lagerdimensionering så har SKF lite verktyg för det på sin hemsida.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=en
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=en