Sökes: Terco Milltrainer manual!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Sökes: Terco Milltrainer manual!

Inlägg av PeterH »

Hej alla glada! :P

Jag har som några av er kommer ihåg köpt en Terco Milltrainer (en sån gul "skolfräs"). Jag har nu sparkat igång den men kan inte få spindeln att snurra igång. När jag köpte den så provade jag den (eller rättare sagt killen som sålde visade lite snabbt) och då gick spindeln hur fint som helst. Jag är ju novis på G-koder (och M-koder m.m.) men tycker ändå att jag borde kunna få igång spindeln, jag har ju fått axlarna att röra på sig och gissar att spindeln borde startas på liknande sätt?

Eftersom jag är noll på CNC-koder och varje maskintyp dessutom kan ha en liten variant av koderna så är det ju inte helt lätt att bara söka på nätet efter koder i allmänhet. Jag har sökt info och provat dom koder jag hittat men det skulle vara bra om man kunde hitta en beskrivning över knapparna på styrenheten så man vet i vilken ordning den *bör* programmeras... På sikt planerar jag att byta ut den gigantiska styrningen till en modernare variant, men det kan ju vara kul att öva lite CNC-körning på den färdiga modellen först :wink:

Min fråga är om någon har tillgång till manualen för Tercos CNC-styrningar och som har lust att scanna det viktigste, alternativt låna mig pärmen/boken så att jag kan scanna själv (om inte någon vill ge mig en bok förstås :wink: )

/PeterH
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej PeterH,
Kan tyvärr inte hjälpa dig med manual men "normalt" startar man spindeln med typ M3 S2500 men jag antar att det är det du redan provat. Kan det finnas någon föregling någonstans? Någon lucka som måste vara stängd eller något annat liknande?
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Jag har kretsschema någonstans i kälarn. Får jag några dagar på mig ska jag scanna. Är borta den här veckan därför kan jag inte göra det nu, men det finns kanske någon annan som hinner före.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jo, det är M3-koden jag provat men på Terco:n så kan man bara sätta spindeln i totalt 9 S-lägen (S1 - S9) vilket i.o.f.s. motsvarar 250 - 2500 varv/minut om jag inte minns fel...

Jag ska felsöka lite vid tillfälle så att jag inte sjabblat med inkopplingen av styrkablarna, men det är ju bara 4 poler till spindeln och typ 8 till dom övriga motorerna så det borde vara rätt :roll: Jag kan ha gjort en egen tabbe eftersom kabeln till spindeln hade krypit ur kontakthuset, för att snygga till det så kortade jag den lite och kopplade tillbaks... Jag är *ganska* säker på att det blev rätt :roll:

Mindmapper: skulle vara kanon om du har några papper på maskinen. Är det en maskin du kört med eller kanske till och med har kvar idag?

/PeterH
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Har du provat med M03?
eller M04 (Spindelrotation moturs).
Har spindeln växellåda så att du måste välja växel?
Du kan ju också prova M13/M14.
Lycka till!
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Är en skrotad maskin som en gammal kompis fick tag på från en skola. Jag hjälpte honom att fixa till den och så blev schemat kvar hos mig. Vet ej om maskinen finns kvar idag. Både han och jag har flyttat och jag har inte haft någon kontakt på många år.
Har schema på i varje fall cpu-delen, motorstyrning och nätdel. Kom ihåg att motorstyrningen var 4st optokopplare till en DAC som styrde en 723 därefter ett gäng med op och en styrd helvågsbrygga. Helknäpp konstruktion. :wacko: Såg dom för nån vecka sen i en pärm, därför kommer jag ihåg det.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag ska prova lite fler M-koder vid tillfälle... (fräsen står på annat ställe så jag kan inte testa så fort som jag önskar :( )

Blir jätteglad om du hittar pappren mindmapper...

/PeterH
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Här har du en liten guide iaf

http://www.jimoll.se/cnc/documents/specialarbete.doc

Den Terco maskinen jag skrev den till hade dock en extra grej som inte din har, nämligen verktygsväxling. Dock så står det inte så mycket om just den delen.

Men men, hoppas att den är till någon hjälp iallafall.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Suveränt Jim :whoho: Det här blir kul att prova... Jag har varit nära men missat en del, och det på rena chansningar :wink: Det jag bland annat missat är att man behöver trycka "end block" på sista raden där jag istället tryckt "end program". Men fortfarande så borde jag fått spindeln att snurra, kan ju vara så att jag missat när jag snyggade till kabeln eller att jag helt enkelt tryckt "end program" istället för "end block" (jag har bara kört en rad i taget för att se om jag kunde få igång den över huvud taget :roll: )

Tack igen!

Mindmapper: det är fortfarande intressant med schemor och manualer om du hittar några.

Om det är någon annan som jobbat med denna maskin i skolan och har kvar lite pärmar eller noteringar/exempel så tar jag gärn emot dessa också 8)

/PeterH

PS. försök att inte bli allt för lurade idag 1:a April!!! :razz:
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

De scheman jag har, kommer till helgen. Manualer har jag tyvärr inte.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Hmm ett enkelt program typ

N001 T1
N002 M03 S5
N003 G01 Z-3 F10
N004 G01 X10
N005 M02

Borde få spindeln att starta , köra ner z- 3mm och göra en sakta förflyttning på 10mm av X-axeln för att sedan stänga av spindeln och återgå till nollpunkten.

Det kan ju ha varit så att du använt M3 istället för M03 för att försöka starta spindeln, jag vill minnas att det inte funkar att ta bort "nollan".

Eftersom jag har lärt mig att att använda "nollan" tex G01 ist för G1 osv så använder jag alltid det, dels tycker jag att det är lättare att se och hitta i programmet. Lyckligtvis så funkar det med både med och utan "nollan" i Mach3.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag ska prova din kodsnutt Jim, men jag har använt M03 hela tiden och ex. S2 för hastigheten. Tercon är gjord så att spindelvalet bara kan vara en siffra (1-9) medans M-koder är tvåsiffriga. Det jag hittills inte provat är att sätta ett verktygsnummer, kan det vara så enkelt att det är det som saknas i koden?

/PeterH
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Jag har iaf för mig att den behöver bli tillsagd att det sitter ett verktyg i spindeln. Jag är dock inte helt hundra på den punkten..
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Provat att lägga in verktygsväxling efter verktygsblocket?
T1
M6
.
.
.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Nu har jag provat alla varianter och något är fel på spindeln, spindelutgången eller mina kodförsök! :doh:

Jag hoppas att du hittar scheman Mindmapper för nu känns det som att det är läge för att krypa in i maskinen och börja felsöka... Det är bara tre trådar som går till spindeln; brun, blå och gul/grön. Utifrån detta kan man anta att det är en växelspänningsmotor eller kan det vara så illa att det är en likströmsmotor som Terco varit tillräckligt korkade för att välja en starkströmskabel till? Det är väldigt många lindningar på motorn men det kanske är för att få bättre kontroll/upplösning? Om det är en växelströmsmotor borde det inte gå att vända håll på motorn med bara två trådar och en jord...

/PeterH
Skriv svar