CNC maskin under uppbyggnad

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

CNC maskin under uppbyggnad

Inlägg av hafiack »

Ja då är det väll dax att visa upp vad man har börjat på.

Min första cnc fräs så en hel del exprimenterande men iaf. Hela maskinen kommer vara byggd i MDF förutom överliggaren som Z axeln kommer glida på, kommer vara aluminium profil. Vet ej riktigt vad man kallar den delen men iaf. Arbets ytan kommer landa runt 100x140cm vet ej riktigt då den inte är riktigt färdig designad än och har inte vissa mått så kan inte riktigt avgöra exakt.

Kommer använda den för att fräsa trä och plast med förhoppningsvis relativt hög fart. Kommer köra med Hobbycnc kitt med 4 motorer (2 för x axeln 1y & 1z). X axeln kommer bli bält driven medans y och z kommer vara kul skruvar.

Blir väll en massa frågor till er andra under bygget men tänkte börja med en bara;)

Finns det någon som säljer T-spår i sverige och vem, pris osv? Vad jag söker är detta: http://www.rockler.com/product.cfm?page=5325



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

OT: www.skrivihop.nu ... :)

Hur stabilt är bordet egentligen, kan du ställa dig mitt på det utan att det sviktar?
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Inlägg av hafiack »

Jag var orolig över det i början också, trodde jag skulle behöva staga upp med ben i mitten men tror knappast jag behöver de eftersom ´bordet är otroligt stabilt. sviktar möjligtvis 0,5 mm när jag sätter mig på det. Men självklart kommer jag noga kolla upp detta när bordet börjar användas, stagar upp det om det skulle behövas men inte nu iaf.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Snyggt! Vad betalade du för Hobbycnc-kittet? Lyckas inte hitta rätt på deras sajt
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Är det inte helt enkelt: Products --> Driver Board Kits?

HobbyCNC
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fortfarande fattar jag inte varför folk köper Unipolär kontroller och stegmotorer. :roll:
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Inlägg av bos »

>Fortfarande fattar jag inte varför folk köper Unipolär kontroller och stegmotorer.

Enkelt att använda?
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Inlägg av hafiack »

Jojje. Jag har inte köpt ett kitt än, så du kan väll förklara för mig vad skillnaden är?. Har ingen större koll på det.

chrille112:Tackar!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

bos:
Varför skulle Unipolära var enklare att använda än Bipolära?

hafiack:
Tex, gå till Allmotion å läs.
Kortversionen: Bipolära motorer är starkare, men korten är lite dyrare.
Användarvisningsbild
chrille112
Inlägg: 334
Blev medlem: 25 april 2005, 16:45:24
Ort: Uppsala

Inlägg av chrille112 »

Unipolära är mycket enklare och billigare att driva. De kan man driva med typ ULN-krets (10 kr). Bipolära är mycket starkare, men då måste man bygga H-brygga (jobbigt och rätt dyrt) eller köpa dyra drivkretsar (150 kr)

För en CNC-maskin känns det som att unipolära motorer borde bli alldeles för svaga.
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Inlägg av hafiack »

Tack jojje de där gjorde mig lite klokare iaf!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men chrille112. Han skulle väl köpa färdigt. då spelar det väl ingen roll om det är lätt att konstruera och bygga själv???

Att det var enklare att använda jag frågade om. Resten vet ju alla. :lol:
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Inlägg av bos »

jojje skrev:bos:
Varför skulle Unipolära var enklare att använda än Bipolära?
För att de är det?

(Ja, jag kan också besvara frågor med frågor.)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Helt enkelt, vill man ha kraft till en CNC-maskin så är det bipolära man ska ha, unipolära motorer används bara pga lägre pris, och speciellt bland amerikanare då stegmotorer tydligen är dyrt där...

Vill man ha riktigt bra grejor så är det bra bipolära motorer tillsammans med drivare från geckodrive som gäller
hafiack
Inlägg: 94
Blev medlem: 22 februari 2008, 10:56:05
Ort: Öland

Inlägg av hafiack »

Lite dåligt med uppdateringar :shock:

Men nu så börjar det närma sig första provturen. Zaxeln och Yaxeln är så gott som färdiga och testkörda nu återstår X men väntar på ett par kugghjul, Beställde fel :cry: men nångång nästa vecka kommer de.

Börjar fundera lite över vad för fräs jag ska införskaffa, sett att många på forumet använder kress maskiner. Hur är den största 1050? tillräckligt med kraft? kommer fräsa i trä och plexi och plast, möjligtvis lite gravering i aluminium men aldrig nån riktig kapning lr liknande av aluminium. Är det konstant varvtalsreglering eller vad det kallas på den?

Och några bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar