Bygga cnc-maskin i lägenhet?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja... du behöver en cnc-fräs konstruktion, en spindelmotor, ett par stegmotorer, ett par motordrivare, ett breakoutkort, en dator och programvara

Sedan finns det massa extrasaker att sätta på naturligtvis, allt beror på hur avancerad man vill vara :)
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Inlägg av David81 »

ok, vad är lämpligt som stegmotor? hade tänkt att göra någonting i stil med batterys maskin (om han tillåter förstås :) )
http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0

breakoutkort? skulle du kunna förklara lite närmare om det.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja, du behöver en stegmotor per axel (tre stycke för en vanlig CNC-fräs), lämpliga motorer kan du köpa här:
http://www.bergan.se/cgi-bin/store/comm ... tegmotorer

Ska du bygga en i stil med batterys i svetsat stål så bör du ha någon av dom större motorerna i 57STH-serien, dvs 56 eller 76.

Breakoutkort = ett kort man ansluter till datorn som delar upp på tex skruvplintar så att man får signalerna från par.porten enkelt åtkomliga att ansluta till drivkorten,
ofta så inkoopererar dessa kort även buffrar för att inte belasta datorns par.port i onödan.

Du har inte funderat på lådmodellen?
http://www.bergan.se/shopimages/data/1148946871.jpg
http://www.bergan.se/shopimages/data/1150587485.jpg

Jag tror den är lättare att bygga på ett sätt som passar för en lägenhet...
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är ganska stor skillnad på att bygga en egen fräs med färdiga delar eller tillverka allt själv. Om man tex köper färdiga axler som innehåller både lagring och drivning behöver man ju bara bygga en stomme att montera allt på, gör man som Battery och bygger allt själv så har man massor med jobb framför sig, men är man noga och har en bra konstruktion så får man en bra och mycket prisvärd fräs i slutänden, men som sagt det är massor med jobb.

Rekomenderar att du köper ett av jojjes "paket" om du inte har speciellt mycket kunskap i ämnet, dom är jättebra och han ger bra support.

Skulle du även bygga fräsen i lägenheten?

Jag byggde den här fräsen i köket (om man bortser från svetsningen)
den är nog i lagom storlek att ha i en lägenhet och det skulle gå lätt att sätta en huv på den så man slipper sån överallt.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0
David81
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 februari 2008, 15:43:54
Ort: Eggby

Inlägg av David81 »

jo, jag överväger fram och tillbaka hur jag ska göra.
Jojje´s maskin känns väldigt lockande men jag önskar den hade lite mer i z-led...

sen vore det riktigt grymt att göra allt från början själv ( det praktiska gör jag själv och MYCKET teoretiskt härifrån :) )... det som är jobbigt är att jag inte har tillgång till särskilt många maskiner just för tillfället utan har som battery bara tillgång till svets och pelarborr. därför var jag inne på en stålkonstruktion ( jag vet att den inte är särskilt bra lämpad för lägenhet och det stör mig :) )...

riktigt snygg maskin du byggt POS... men det måste väl ha varit en riktigt tursam slump att hitta såna delar?
klarar din maskin alu?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Likadana rails som POS använder såg jag på eBay så sent som i förra veckan...
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

axlarna brukar finnas på ebay med jämna mellanrum för ca 700/par ink frakt, gejder till z hittar man också lätt på ebay men jag köpte min av meduza.

Jag har bara kört en sak i aluminium med den fräsen, ett spindelfäste till
sig själv i 15mm aluplåt, det tog lång tid men gick..
men jag byggde den inte för alu, den är inte dimensionerad för det.
Senast redigerad av POS 18 september 2010, 09:01:18, redigerad totalt 1 gång.
mattej00
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 augusti 2005, 20:06:36

Inlägg av mattej00 »

lite återuppväckande, det vet jag redan.
men på tal om att ha en cnc i en lägenhet. om man kör mitt på dagen-eftermiddagen nån gång ibland, hur mycket kan folk gnälla egentligen?
samt, hur stor skillnad blir det att ha en dremel-kopia mot en billig handöverfräs ljudmässigt samt kvaliten i fräsningen?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

men på tal om att ha en cnc i en lägenhet. om man kör mitt på dagen-eftermiddagen nån gång ibland, hur mycket kan folk gnälla egentligen?

I huset mitt emot där min fru jobbar (personlig ass. i vanlig lgh) bor en lite äldre dam (satkjärring?) som gnäller på att dom hänger upp tvätt i fönstren för att torka i solen, inne i lägenheten. Då kan hon inte se vad dom håller på med. :roll:

Så vad ska man svara? Välj själv efter vilka grannar du har.


En spindelmotor som går på lägre fart är mycket tystare än en på högre.
En mindre är (brukar iaf vara) tystare än en större.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

hur stor skillnad blir det att ha en dremel-kopia mot en billig handöverfräs ljudmässigt samt kvaliten i fräsningen?

Jag har B&D Multiverktyg samt en billig handöverfräs och det är en vesäntlig skillnad i både ljudnivå och fräsförmåga. Det är ju trots allt stor skillnad i motorstyrka (90W B&D och 1000W på fräs). Största skillnaderna är ljudnivå samt kraften i maskinerna både vad gäller att fräsa och hålla fast dem. Detta borde vara extra viktigt i en CNC. Jag har bara hållit fast dem med handkraft och då handöverfräsen huggt till har det varit riktigt svårt att hålla fast den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En kress på lite lägre varvtal låter inte så farligt, medans på högre varvtal blir det mer ljud.

En billig överhandsfräs kommer att låta en hel del, dom jag har lyssnat på har haft en mkt hög ljudvolym.

Ska du ha den i en lägenhet så rekkomenderar jag ett multiverktyg om du bara ska köra små saker som det räcker med en typ dremelkopia till, medans om du ska köra något större så är det självklara valet en Kress 800FME som är mkt tystare än en överhandsfräs, elektroniskt varvtalsreglerad och har massor av mer kraft en en dremel även på lägre varv.
mattej00
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 augusti 2005, 20:06:36

Inlägg av mattej00 »

vad går gränsen för små och stora saker?

det jag har tänkt är väl småsaker i plast/aluminium/plexi/akryl.
sen även succesivt byta ut delarna på cnc:n i mdf för att få den mer precis. då vill man ju köra det i cnc:n.

skulle denna fungera?
http://clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=42180298
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Normalt sätt: Allt du kan bearbeta med fräsen för hand, kan du också bearbeta med den i en CNC-maskin. Stora skillnaden är att du får precisionen i en CNC.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har den där varianten från classe, den är trevlig men är rätt kraftlös på varvtal under 15000rpm och blir sedan starkare med varvtalet, fungerar väl till småsaker i plast och trä, men jag vet inte om jag skulle försöka mig på något mer än att gravera alu med den om precision är viktigt, kanske går att fräsa också om man kör på med väldigt lågt ingrepp...

Hellre en varvtalsreglerad dremelkopia om du hittar en, lär ju dock vara dyrare.
mattej00
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 augusti 2005, 20:06:36

Inlägg av mattej00 »

va inte det där en dremelkopia?
samt om både multiverktyget samt handöverfräsen har varvtalsbegränsning så borde de väl väsnas i princip lika mycket vid samma effekt, dock att handöverfräsen har bra mycket mer att ge om det behövs
Skriv svar