CNC Byggsats eller Bygga eget.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

CNC Byggsats eller Bygga eget.

Inlägg av peterwa »

Tja!
Efter många sömnlösa nätter här på forumet så har jag iallfall bestämt mig för att jag ska ha en CNC
Är det någon som har sätt på nätet om man kan beställa en byggsats?
Eller om någon har sätt en riktigt bra ritning som man kan följa?

Eftersom jag är ivrig att komma i gång så vill jag antingen få tag på en byggsats eller en beg färdig.

/peterwa
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

OK, nu ska jag vara lite tråkig men CNC-vad?

Plasma-skärare, laser, vatten, svarv, fräs, slip eller vad? Jag gissar att du menar fräs eftersom det är vad dom flesta (alla?) byggen här handlar om men vad har du tänkt dig för typ? Portal-, bänk- knä- eller bäddfräs? Hur stor vill du ha och vad vill/ska du göra med den.

Just byggsatser är nog inte så vanligt, Jojje här på forumet har ju en (Lillasyster) men jag tror inte att den är i produktion än. Det finns säkert att få tag i USA men frakten skulle antagligen inte bli billig.

Vill du ha en mindre (eller större) fräs för metallbearbetning så finns ju Optimums maskiner som några här på forumet har. Dom finns antingen färdig-konverterade till CNC eller som manuella maskinen som man själv kan konvertera.

Data-cut är en portal-maskin man kan köpa ritningarna till och bygga själv. Jag har för mig att NÅGON här på forumet har byggt eller håller på att bygga just en sådan.

Shop-botsäljer portalmaskiner. Det kanske går att köpa en "icke ihopsatt av dom".

Finns fler men som sagt, det är svårt att råda utan att veta mer om vad du vill ha och vad du tänkt dig för prisklass.

/H.O
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Inlägg av peterwa »

Det är cnc-Fräs som jag menade :)

Pris absolute max 15 000
jag vill ha så stor arbetsyta som möjligt.

jag ska kolla på länkarna och se om dom kan ge något mera.

/peterwa
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Stoar arbetsyta antar jag du menar X och Y-axlarnas arbetsområde. Z då, behövs den?
Vad för material? Enbart plast, trä eller metall också?
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Inlägg av peterwa »

z behövs

den ska kunna hantera trä,alu,plexi, (om det går att köra koppar)

/peterwa
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Purre »

Jo visst Z behövs men måste den klara 100mm eller 500mm?
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Inlägg av peterwa »

100mm är nog ok

/peterwa
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Minsta arbetsyta du kan tänka dig ha?

Man får byta stabilitet (som direkt relaterar till vilka material du kan köra) mot arbetsyta eller pengar, så titta på vad du behöver ha i arbetsyta så är det lättare att komma fram till något resultat.
peterwa
Inlägg: 179
Blev medlem: 24 januari 2008, 23:10:52
Ort: Haninge

Inlägg av peterwa »

jag har tittat på denna
http://www.elektor.com/extra/profiler-m ... 1274.lynkx
och den känns helt ok fast jag skulle vilja ha lite stärre bord ialla fall längre typ 50 cm x 80 men då blir dom väll ganska sladriga på mitten.

/peterwa
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ok, så dina krav är 800*500*100mm arbetsområde och under 15000kr samt att den ska kunna hantera aluminium?

Då tror jag att det enda alternativet är att bygga från scratch, eller att köpa en begagnad manuell fräs och mortorisera, vet inga kit i den prisklassen som lever upp till dina förväntningar.

Vad har du för förkunskaper inom mekanik, och vad har du tillgång till för verktyg och maskiner, tex kan du svetsa bra, tillgång till någon som kan fräsa detaljer på manuell eller cnc-fräs?

Personligen har jag satsat mer än din budget på mitt bygge som ligger på halva den ytan som du tänker dig för att få den riktigt stabil och bra...

En till mkt bra länk: www.cnczone.com
Sveindo
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 februari 2008, 21:12:21
Ort: Rättvik

Billiga Koordinatbord...

Inlägg av Sveindo »

Hej!
Ny här. :)
Har ingen funderat på att använda sig av ett prisvärt koordinatbord, typ något av dessa?
http://www.drift-underhall.se/#showCategory.php?id=229

280x175 mm är ju inte mycket, men kanske räcker för en del?
Vet inget om hur dessa är uppbyggda, är de kanske för oprecisa?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, många. Det är bara att börja leta i gamla trådar.
Men eftersom det inte har blivit så mycket byggen, så beror det nog på att det inte är så bra utgångsmaterial.
Skriv svar