En fråga om transmissioner (förluster)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

En fråga om transmissioner (förluster)

Inlägg av Rossen »

Jag har en fundering om vilken typ av transmission jag ska ha i RC båten för att dela upp en motoraxel i två propelleraxlar.
Jag är lite inne på en kedjedrift pga stabiliteten och det fördelaktiga priset. Smörjningen går att lösa genom ett oljefyllt transmissionshus.
En kuggremsdrift är dock lättare och behöver ingen olja.
Vad ger minst effektförluster och håller för ett antal timmars drift?

Varvtalet kan toppa ~15k rpm. Alla tre axlar ska snurra åt samma håll. Motorn ger ett vrid på ca 2 Nm och utväxlingen ska vara 1:1.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kuggrem, alla gånger.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jag har dålig koll på kedjedrifter men 15000rpm känns som VÄLDIGT mycket, oavsett diameter på dreven. Jag håller med Jojje, titta på en remdrift istället.

Är det små remhjul vi snackar om, typ 25mm och mindre i diameter så borde inte 15000rpm i sig vara några problem för själva hjulen - så länge dom är riktigt balancerade. Men kolla upp vad maxhastigheten på remmen är. Med hjul på 25mm i diameter så blir remhastigheten drygt 70km/h.

EDIT: Verkningsgraden på en kuggremsdrift är mycket hög, långt över 90%.

EDIT2: Vänta lite...2Nm och 15000rpm!! Det är ju drygt 3kW - kolla upp vad remmen tål!

EDIT3: Här är Aratrons katalog över kuggremmar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

i motorcyckelmotorsammanhang så är det inget ovanligt med 15 krpn-kapabilitet i lillända för kamkedjor - men jag tror det är en ganska kostsam transmission rent verkningsgradmässigt
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Ska kolla runt lite på remmar igen då, tack för hjälpen och kommer ni/någon annan på något så tveka inte att skriva!

//Janne
Skriv svar