MPG och dödmansgrepp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

MPG och dödmansgrepp

Inlägg av DW »

Tjenare där ute bland spånorna :)
Jag har en HEDSS Mpg med "dödmansgrepp" på sidan, denna fungerar och krävs att vara intryckt för att jogga iväg. Men varför stoppar inte joggfunktionen direkt när jag släpper greppet? Jag kör LP2 + Brain.

Så nu kan man mata på med 1 mm/step x 100 och under resans gång släpper jag greppet vid -50 så tickar joggen på som inget har hänt till den vackert står på 100.000mm Att den triggar förstår jag men vilken port In/ut
sköter avtriggningen. Någon som känner igen problemet.

If knapp on then trigga= true
else
trigga=false

borde inte själva tanken vara som ovan om än i andra koder.
Öppen för alla svar o ideér

Sedan kan jag meddela att nödstoppsknappen är rena skiten, jag o frugan har aldrig sammarbetat så tight under 4 timmar som det tog att få skiten åtemonterad efter demontering. -det blev inte skillsmässa men väl röda ögon efter att tittat på 3mm små grejor som, bryggor, fjädrar mera bryggor
och vips när det nästan var ihop --då låg det någonstans i köket,
Vet ni hur långt en 3mm fjäder flyger ? :D

p.g.a stavfel
Senast redigerad av DW 28 januari 2008, 14:01:02, redigerad totalt 2 gånger.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Tjena,
Menar du att du sakta vevar på MPG'n och mitt i släpper du dödmansgrepper men fortsätter att veva - utan att maskinen stannar? Eller menar du att vevar ett snabbt varv och medans maskinen fortfarande rör sig, men du inte vevar längre, släpper dödmansgreppet?

Om det är det första låter det som en bugg men det beror kanske på hur det är gjort i den BRAIN som körs.

Om det är det senare alternativet så beror det troligen på att Mach3 är en sk. buffrad kontroller. När du släpper dödmansgreppet så har Mach3 redan "genererat" själva förflyttnignen och skickat resultatet vidare till drivern. Enda sättet att stoppa då är STOP eller Nödstopp men då blir det ingen retardationsramp och motorerna riskerar att tappa steg (om det är stegmotorer).

Måste rusa....

/H.O
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Vet ni hur långt en 3mm fjäder flyger ?

Jepp, jag är fd kamerareparatör :D

Nu till ämnet: hur har du kopplat den till parporten och hur har du ställt in i Mach3 ?
Per
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Inlägg av DW »

-jaha, det med buffring kan det ju vara. Enklast förklara är att jag hämtat brain från Arturo på www.cnc4pc.com och kör med ett Pendant interface från samma leverantör. H.O du känner igen historien men visst kan det ju vara fel byggt i Brain. Jag är med på hur principen funkar men erkänner att det är viss skillnad på praktik o teori....får nog läsa på mer :)

PerE Jag kör ett extra kort LPT2 och eftersom alla funktioner från mpg´n funkar så tror jag att config är ok. Är det någon speciell pinne/port du tänker på i Mach3

kamerareparatör -jädrans va pilligt, inget för mej, så många svordomar finns inte :D

Kanske någon mer som kör via Lpt2 där ute, eller har ideér.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Det bör/ska inte ha någon betydelse att du kör över LPT-2.

Det är lite konstigt... När MPG-funktionaliteten kom i Mach3 så diskuterades hurvida man skall kunna "buffra upp" rörelser med MPG'n dvs, sätt steglängden till 10mm per snäpp och "sätt snurr på MPG'n" - vad skall hända?

Kontentan av den diskusionen mynnade DÅ ut i att slutar man veva så stannar maskinen även om maskinen inte flyttats så långt som MPG'n "säger". Vad jag vet har det inte ändrats men det kan mycket väl vara fel.

Det finns ett par olika MPG mode i Mach3, typ Step, Step/Velocity och Velocity eller nått sånt. (Är på resande fot så jag har lite svårt att kolla just nu). Dessa tre mode beter sig alla lite annorlunda. Har du testat om den beter sig lika dant i samtliga mode?

Har du kollat med Arturo?
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

DW: Vad jag vill vet är vilken pinkonfiguration du har utifrån MPG:n och vilka pinnar det är kopplat på LPT:n och hur det ser ut i "Config" & "port and pins".
Är den kopplad till MPG# 1 eller något annat sätt ?
Jag vill bara försöka se var problemet kan vara.
Hur dödmansgrepp är kopplat är ju det viktigaste eftersom det är den du har problem med.
Per
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Inlägg av DW »

PerE
Felet verkar ha löst sej, precis som H.O skriver: Step, Step/Velocity och Velocity kan skapa lite förvirring. Så alla inställningar i "Config" & "port and pins" är ok men jag har virrat bort mej i Step mode och inkrementet. Så maskinen + mpg´n är ok. Jag förstod inte varför den vandrade vidare men om man valt som jag 4.000 i inkrement så är ju det ok att maskinen fortsätter trotts att jag släppt knappen (dödmansgrepp var fel) det står Enable Switch. Jag kom på detta idag eftersom det påminde om Siemens 810 system. Så nu måste man ha koll på Singel step/multi step och inkrement när jag "joggar". Det är ju samma när man kör med piltangenterna men jag var nog mer inne i Brain o andra tankar när frågan ställdes. Hoppas någon annan får lite nytta av lösningen. Tack för hjälpen!!! PerE, H.O.
Skriv svar