Att bygga MPG...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Att bygga MPG...

Inlägg av Tottish »

Tjaa, då var lillsyrran igång och det tar ju inte många minuter att tröttna på att krypa runt med musen och försöka se vad som händer på fräsbordet och skärmen samtidigt. Jag behöver en MPG. Vet inte exakt vad ordet innebär så jag kanske ska hålla mig till att jag behöver en fjärrkontroll av något slag.

Händig som man är så vill man ju bygga själv. Har googlat och kollat CNCzone (känner mig inte hemma där och upplever det som väldigt rörigt) utan några riktigt bra resultat.

Det jag är ute efter är en fjärrkontroll där det går att jogga alla tre axlar ifrån. Jag har förstått det där med fyrkantvågen som MPGn lämnar ifrån sig och hur det tolkas i Mach3 men hur gör man för att byta axel (som man vill jogga) från fjärrkontrollen?
Går det kanske rent av att bygga en fjärrkontoll som man kan plugga in i serieporten? Detta vore det bästa för mig så att man kan hålla pinnarna på paralellporten öppna för andra roliga påhängs-prylar samt att det låter som ett roligt PIC-projekt..

Antingen svar på ovanstående frågor eller länk till andra som byggt liknande fjärrkontroller uppskattas...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Håller också på att skissa på något liknande (i avvaktan på en CNC...) fins kanske flera lösningar, men de flesta byggen jag sett har haft knappar för att skifta mellan respektive axel.
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

Jag hittade www.candcnc.com när jag letade efter MPG.

Kanske kan vara något?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Vill du köpa färdig så titta till exempel på CNC4PC's MPG3. Stoppa i ett extra LPT-kort i datorn så är det klart.

Vill du bygga eget så finns det lite olika alternativ. Titta lite närmre på MODBUS, antigen över RS232 eller över TCP. Finns flera alternativ från bland annat CNC4PC och HommanDesign mfl om man vill ha en halvfärdig lösning (kretskort redo att ansluta switchar, potar MPG etc till). Eller köp en CUBLOC-modul i lämplig storlek - dom snackar MODBUS med Mach3 fint och jag har en liten "tutorial" på min hemsida hur man kommer igång. Själva MPG'n, alltså ratten, är dock lättast att ansluta till två pinnar i parallelporten då det krävs lite speciell hantering för att köra den över MODBUS.

Flertalet PLC-tillverkare har också stöd för MODBUS i sina produkter men det är kanske inte så smidigt till en handhållen enhet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

mpg

manual puls generator

en fråga, är det någon som annvänder trackball till detta, finns ju en del med ca 6cm kula i som är goa, men saknar klicken

jag gillar när man har jämn delning på dom 100 pulser per var och tydligt klick

fördelen är att man kan fräsa något manuellt fort och fult genom att bara räkna klicken :oops:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har skrivit några gånger om både vanlig GamePad och Griffin's PowerMate.
Båda funkar bra, och GamePadd'en är tom trådlös + lätt att konfa i Mach3.
(Logitech WingMan Cordless.)
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Inlägg av gotis »

Jag vann den här på Tradera, ingen aning om den kommer att funka, billig var den iallafall.

UltraRacer PC InterAct SV-284

http://images.tradera.com/114/57183114_1.jpg
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Går det att styra Mach3 från serieporten så är det som sagt det bästa.
Får inget riktigt grepp om hur man snackar MODBUS med Mach3. Får bara upp PLCer som säger sig kunna styra Mach3 när jag söker och det är inte intressant för mig.
Vart kan man läsa om hur man snackar MODBUS med Mach3? Hittar inget om det i manualen.
Bara jag får lite kläm på hur Mach3 tar emot kommandona samt har redit ut hur MODBUS-protokollet ser ut så ska jag nog kunna ro resten i hamn...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Hejsan Tottish.
Kolla in länken på vad jag bygger:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=22908

Och här står lite om Modbus och det kortet ModIo som jag använder till mitt bygge:
http://www.machsupport.com/MachCustomiz ... us_in_Mach

Jag har inte kommit så mycket längre med mitt bygge men det kommer igång snart igen.
Per
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Om du vill styra Mach3 via serieporten så är MODBUS den enklaste vägen att gå. Det går naturligvis att utveckla ett eget protokoll och skriva en egen plugin till Mach3 som komunicerar med din manöverlåda men varför göra det när det redan finns ett protokoll implementerat som är industri-standard.

Mach3 har ett antal ingångar, utgångar och register som är "kopplade" till MODBUS. Om man ansluter en MODBUS enhet, till exempel en CUBLOC, så konfigurerar man Mach3 att skriva sina "MODBUS-utgångar" och register till enheten och läsa sina "MODBUS-ingångar" och register från enheten.

Vad man sedan vill göra med dessa signaler och register är upp till var och en och behandlas enklast i en sk. BRAIN, vilket är ett grafiskt ladder-liknande "programeringspråk" i Mach3 där man kan knyta sina in- och utgångar till de olika funktionerna i Mach3, till exempel CycleStart, JogMode eller vad du vill.

Det finns några video-klipp som behandlar MODBUS här. Om du inte redan kollat dom så är det en bra start. Sen finns det en del info i WiKi'n.

En CB220 från CUBLOC och några tryckknappar, vridomkopplare och potentiometrar så kan du göra nästan VAD du vill i Mach3 via seriporten.

MPG'n behandlas, som sagt, bäst av LPT-porten direkt men det går att köra den också över MODBUS.

Edit: Ändrade CB205 till CB220 (det finns ingen CB205-modul).
Senast redigerad av H.O 22 januari 2008, 15:35:21, redigerad totalt 1 gång.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tack för det PerE. Har läst tråden förr men hade glömt bort den. Hur långt har du kommit? Har du labbat något med I/O-kortet?
Ska det kortet bara vara att plugga in i serieporten och köra på? Läste något om att köra VB-kod i Mach3, kan man kommunicera direkt med serieporten (tex mha MSComm) så slipper man ju omvägen via MODBUS.. hmm...

EDIT: OJ! Missade visst H.Os inlägg här, måste ha skrivit samtidigt...

MVH
/Tottish
Senast redigerad av Tottish 22 januari 2008, 13:43:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tjenare.
Jag har labbat med det litegrann precis när jag fick det men jag vill bygga klart låddan innan jag kör på allvar.
Det skall inte vara några problem att få det att fungera.
Ja, den körs direkt via serieporten.
Att köra direkt via serieporten kan jag lite om, kanske H.O vet bättre.
Per
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Missade som sagt H.O.s inlägg...

"varför göra det när det redan finns ett protokoll implementerat som är industri-standard."
För att det kanske är för svårt för mig att emulera med PIC (vill bygga själv), ska kolla upp det men det verkar ganska bökigt vid en första anblick...

Tack för länkarna i alla fall, video-Wikin var väldigt trevlig! ska kolla lite mer där sen.

Någon som har länk till det där Logitech-saken som Jojje pratade om? Kanske är en alternativ väg att gå...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tottish:
Kolla här, längre ner på sidan.
http://www.machsupport.com/artsoft/plugin.htm

Per
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tack för det PerE!
Detta skall vi syna noggrant, kul med så många gratis plug-in. Shit vad ohemma man är på Mach3 märker jag.. =)

MVH
/Tottish

Edit: Ingen av Joystickprogrammen hade stöd för Z-axeln... Synd, perfekt annars.

Edit2: Tror det får bli att försöka implementera en så liten del av modbus som möjligt över serieporten och nu har jag hittat tillräckligt med info om protokollet för att hålla mig sysselsatt ett tag.

Tack för hjälpen allihopa!
Senast redigerad av Tottish 22 januari 2008, 15:05:59, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar