Huston, we may have a problem in the Z-axis

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jag har alltid tyckt att Borres lösning är snyggare. Men för att lösa detta problem kanske det blir för tunt material upptill med urfräsningen som tar bort styrka. Möjligen skulle sidostyckena vara av tjock MDF istället, med någon mm nedfräsning för styrning..

Sedan tror jag att man bör offra lite precision och ha lite längre bränsleslan som kan fungera som torisionsfjädring vid abrupta stopp.
Om skruvdistanserna byts till bara distansmuttrar så blir det dessutom lättare att montera. 10mm längre distanser och ca 5-8mm "glapp" mellan motor och axel torde gen en rätt mjuk inbromsning.
Är det någon som har möjlighet att mäta hur många grader man får som torisions vid 1Nm?
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Man kan ju minska på djupet vid fräsningen av spåret mutterhållaren sitter i.
På bilden är det 1mm kvar av HDFen som är 5mm tjock. Dock bör man nog ha minst 2mm kvar av "väggen" för att få lite mer styrka i det hela.
Senast redigerad av Borre 15 december 2007, 03:09:39, redigerad totalt 2 gånger.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Egentligen så skulle det vara "nyckelhål" av samma typ som det sitter i X-axeln istället för U lösningen, dom har ju en inneboende styrka mot just denna sorts brytkrafter.
Detta gäller både Z och Y axeln där det antagligen finns exakt samma problem men jag har inte kört mot ändläget ännu, så den är fortfarande hel.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

För att få ännu bättre styrka likt "nyckelhålen" kan man ju limma dit en bit hdf mellan benen på hållaren.
Göra bitarna på min bild ovan lite högre så en hdf-bit på ca 5x5mm passar i urfräsningen ovanpå benen.

Men gör man så kan man lika gärna fräsa helt nya hållare istället för att limma dit förstärkninga lite överallt.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

En fråga till er som kan Mach3 innan och utantill.
Kommer Mach3 vid detektering av ett ändläge att "snabbstoppa" rörelsen eller kommer deacclerationsparametrarna att användas?
Dvs hur mycket kommer det att röra sig efter att man träffat en ändlägesbrytare?
Den parrameter påverkar hur själva stoppet görs.
Om den stannar omedelbart så kan man låta axen jobba mot en bryrare. Om den vanliga inbromsningen startas så måste man ha förmågan att hantera hela den sträckan som det innebär dvs göra en brytarlösning som tillåter passage.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Vad tror ni om läsgafflar? kan det vara en lösning (om "passage-tillåtande" lösning fodras) eller är det en för skitig miljö? Borde väl finnas gafflar för lite tuffare tag?
Men det är ju onödigt att använda om mach3 tvärstannar...

*****

Att hållaren inte höll ( :D ) kan väl bero på att prototypen kanske hade en robustare lösning samt att den väl inte hade lika starka motorer som de flesta av lillsyrrorna fick i slutändan.
Kanske har missförstått det hela men jag har fått bilden av att Jojje i princip inte testat lillsyrran öht som hon blev att se ut i slutändan eftersom han bara packat och skickat allt eftersom syrrorna droppade av löpande bandet.
Det var väl just sådana här tester han ville ha oss till =).

MVH
/Tottish
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag körde sönder min Z-gaffel lite under monteringen av gängstång+lager, men du hade jag en skruvdragare som snurrade på gängstången. Ska man göra en seriös produktförbättring tror jag på att förbereda för mikrobrytare. Det är på sätt och vis bra med en typ brytpinne som går sönder utan att skada någonting vikigt, och HDF-gaffeln fungerar lite så idag. Lite väl jobbig att byta bara.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Borde väl finnas gafflar för lite tuffare tag?

Det första jag tänker på är hallsensorer.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tänkte också på hallsensorer. Har dock inte själv arbetat med sådana så jag vet inte hur svårt det är att få dessa att bryta vid ett givet avstånd och vad tolleranserna på detta avstånd blir. Kanske inte spelar så stor roll om den bryter på en eller fyra mm avstånd eftersom något "förmodligen" har gått snett om man är där ute och snurrar men samtidigt vill man ju inte minska ner arbetsytan i onödan.
Om man vill ha home-switchar så är det väl däremot väldigt bra om man kan få bästa möjliga precision och tollerans men det är väl en lite annan diskution...

Men återigen: Om det är så att Mach3 tvärstannar så finns det väl ingen anledning att inte använda microbrytare? Säkert och enkelt. Det finns väl en hel hög med folk som hänger här som kan svara på det. Alla med lite större maskiner använder väl limit-switchar?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Muttern ska väl ändå inte kunna vrida sig på det där viset, även fast det tar stopp? Det borde inte kunna hända förrän plastmuttern går ända mot någon av metallmuttrarna eller soppaslangen, och som jag kan se är det iaf helt omöjligt på min Z-axel...

Men efter att ha kollat på kraftkurvan för 51-motorerna blir max vridmoment ca 0,85Nm vid drygt 500 helsteg/sek. Då blir det pi*85*2/0,150=3560N. Är det så lite som 20% verkningsgrad? Nåja. Det blir iaf nästan 100kg. Det kan inte HDF-gafflarna klara av. Aldrig.

Jag tror inte det berott på att muttern vridit sig, utan att gaffeln helt enkelt gett vika därför att all kraft hamnar på knappt 2mm närmast insidan av varje "ben". Det blir ju som att sticka en penna rakt genom ett papper. Kanterna ger vika.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag skriver vad jag har så får andra göra som dom vill :D
På X & Y axlarna har jag två stycken mikrobrytare var, en på varje ändläge och dom är kopplade i serie NC så att systemet känner av om det är avbrott på någon ledning.
Z axeln har jag en brytare och jag har gjort den flyttbar längs med axeln så att när jag kör så slipper den åka hela vägen upp för att nollas.
Vad jag kan se så är det ett omedelbart stopp av maskineriet så fort den träffar brytaren och sedan kör den fram ett par mm efter den har nollställts.
Brytarna fungerar både som ändlägesbrytare och nollställningsbrytare då Mach3 vet vad som är på gång och kör efter det.
Det finns olika parametrar man kan ställa in som "softlimits" mm så att när man närmar sig ändlägena så sjunker farten tills man träffar brytaren.
Fråga mer om ni undrar. :shock:
Per
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Stinrew skrev:En halvbillig lösning är ju att köpamikrobrytare,t.ex på Clas i Sjön
På kjell o company har de liknande, 10st för 90kr
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

PerE:
"Brytarna fungerar både som ändlägesbrytare och nollställningsbrytare"

Hur gör man för att de ska fungera så?

Hur man gör för att få antingen ändlägesbrytare eller nollställningsbrytare vet jag, men inte hur man kombinerar funktionerna..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

I EMC2 sätter man inställningen "Ignore limits while homing" till true och sedan definierar man samma input både som home och limitswitch.

I mach3... ingen aning :)
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

I mach3

config/ports and pins/input signals

sätt x,y,z + och - samt x,y,z home till samma pin number (jag har pin 10)
kryssa i enabled

koppla 6 microbrytare i en slinga på vald pin.

under settings kryssa i auto limit override så du kan jogga från brytarn om du skulle råka köra emot.

välj riktning + eller - och fart, som du väljer under config/ homing/limits

Klart: tryck på "ref all home" och fräsen ska nolla en axel i taget!

efter nollning ställer dom automatiskt om sig till limitswitchar.

man ser om en switch är aktiverad under diagnostics.

tror det var allt...
Skriv svar