chockladdare (stungun) vart får man tag på billiga delar?
chockladdare (stungun) vart får man tag på billiga delar?
jag och min kära kompis "virr3" planerar att göra en sk stungun. dessa saker använde bönder på sina griser för ett par år sedan. jag (och min polare) skulle gjärna vilja ha tipps på vart man kan köpa dessa saker billigt och bra. vi kollade på "ELFA" efter priser. det steg upp emot 250.300 kronor när vi sluta räkna. här är iallafall kopplingschemat till dena underbara manick:
1.0 Reläbaserad chockladdare
2.0 Transformatorbaserad dito
3.0 Spänningsmultiplicerande enhet
--------------------------------------------------------------------------
De här behändiga lilla kretsarna är till för att generera en högspänning
som du kan använda för att avskräcka påträngande typer, driva med dina
vänner eller hålla kossor instängda i sin hage. Alla varianter genererar
spänningen främst från batteri, men även nätspänningen (nedtransformerad
eller ej) kan begangnas.
--------------------------------------------------------------------------
1.0 Reläbaserad chockladdare
Detta är den enklaste versionen, men den ger inte heller någon spänning i
klass med nåt bullfence. Den är mycket enkel att göra. Du kopplar in ett
relä på sig själv, dvs det upphäver spänningen till sig själv när den
kopplas in, och skapar därför en fin oscillation. En spole som urladdas ger
som bekant en utspänning som är högre än inspänningen, och genom denna
oscillation skapar vi en växelström med denna högre spänning.
+ -------------* *----+
---- |
9volt |
|
- --------+---/////--+-+
| |
| Spänning |
ut
Reläet är normalt slutet. När spänning flyter genom spolen, aktiveras
strömbrytaren och stryper strömtillförseln till spolen, så att
strömbrytaren återgår till ursprungsläget och allt börjar om från början.
Strömmen rusar hela tiden in och ut i spolen, och det är utströmmen vi tar
vara på genom att ansluta två poler tvärs över spolen till exv. en person.
Denna spänningen vågar du ansluta till dig själv som test, men om du
anfaller en helt ovetande person, kommer denna person i alla fall att bli
chockad, speciellt som denna variant på chockladdare har det klassiska
"bzzz"-ljudet inbyggt.
--------------------------------------------------------------------------
2.0 Transformatorbaserad dito
Denna krets var från början tänkt att användas som en laddare för
inhägnader, men naturligtvis kan denna krets användas för bättre ändamål
typ att köra in den i sidan på något hatobjekt eller någon allmän
neanderthalare.
För att bygga denna behöver du bara en GE-3 transistor, en HV-transformator
och en handfull reservdelar till gamla radioapparater. Hur mycket chock du
vill generera bestäms av inställningen på potentiometer R1, en 15 kohms
variabel resistor. Ett litet tips, för max chock sätt R1 till ett maximum.
Komponentlista:
---------------
C1 - 500uF, 10 VDC elektrolytkondensator
C2 - 2000uF, 15 VDC elektrolytkondensator
B1 - 9V batteri
Q1 - GE-3 transistor
R1 - 15K potentiometer
R2 - 160 ohm motstånd
S1 - Återfjädrande strömbrytare
T1 - ca 10 VAC - ca 10000 VAC HV-transformator (Triad F-14x ?)
(ta högspänningstransformatorn ur en TV)
X1 - 1N540 diod
--------------------------------------------------------------------------
Kopplingsschema:
----------------
+---C1---------------+
| c | HÖG-
| b +-----+ | SPÄNNING
+----<Q1 | )(------>
R1 O + e | +--->)(
+-->O | | | )(
| O +--+ | | )(------>
| | | | | | | TILL
| | | | | | | GND
| | C2 | +---|----+
| R2 | | | |
| | | | | X1 |
+---+--+--|---------|-->-+
| +/- | |
+-B1---S1-+ GND
Metallisk kontakt betecknas med -+- och icke kontakt betecknas med -|-
---------------------------------------------------------------------------
3.0 Spänningsmultiplicerande enhet
Denna enhet tar en växelspänning och dubblar den x antal gånger till det
att du slutar bygga på fler spänningsdubblarsteg. Om du utgår från 230 VAC,
och dubblar den 30 ggr så får du en spänning på drygt 7000 VDC ut (Den
likriktar dessutom spänningen). Jag har själv byggt en sådan grunka, och
den bokstavligen slängde iväg mig ett par meter baklänges när jag vidrörde
båda polerna samtidigt. Mycket intressant känsla att av musklerna bli
tvingad att kasta sig handlöst bakåt utan att själv ha bestämt det.
+------------+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+---//
* | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | Fortsätt
230VAC A V A V A V A V A V med många
| | | | | | | | | | fler steg
* | | | | | | | | | | här...
+----+----||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-+-//
| |
| |
| |
| |
+--------------------------* HV Ut *-------------------+
För varje kondensator/diodsteg dubblas spänningen. Varje kondensator
laddas upp parallellt (tack vare dioderna) under den positiva halvperioden,
och laddas sedan ur i SERIE under den negativa halvperioden, vilket ger
Antalet steg * Inspänningen = Utspänningen
På grund av att alla kondensatorerna laddas upp parallellt med bara 230
volt, behöver kondensatorerna inte tåla mer än 250VAC/630VDC. Dioderna
däremot, måste tåla utspänningen (har du 30 steg räcker exv. 1N4007).
Kondensatorvärdet kan ligga på ca 0.033-0.1 uF. Ju större kondensatorer,
desto mer laddning. 30 steg 0.047 uF ger ca 2 joule! Den poffar även en
10A säkring!
Den här manicken kan du ladda upp genom att stoppa in ena änden i ett
vägguttag, men när du sedan tar ur den, kommer laddningen att stanna kvar i
kondensatorerna tills någon har petat på din maskin. Ladda alltså upp den
och lägg den sedan på ett bord. Någon kommer ju att flytta på den och
upptäcka att han/hon flyger ett par meter bort. Det är farligt att ta i den
här om den är kontinuerligt inkopplad till uttaget, då personen får
kontinuerligt pulserande likriktad högspänning genom kroppen. Koppla alltså
in denna spänningsdubblaren till två metallskivor som innesluter
maskineriet (ett hölje alltså) samt en växlande strömbrytare som gör att
när elektroniken är ansluten till vägguttaget, går det ingen ström till
höljet och tvärtom. En STUN-GUN i den rätta betydelsen! Det finns ju inte
någon övre gräns för hur många spänningsdubblarsteg du kan bygga på, bara
tills det uppstår isolationsproblem vid 10000-15000 volt.
ps. har ej gjort kopplings schemat själv, laddade hem det från det underbara fildelningsprogrammet DC++
1.0 Reläbaserad chockladdare
2.0 Transformatorbaserad dito
3.0 Spänningsmultiplicerande enhet
--------------------------------------------------------------------------
De här behändiga lilla kretsarna är till för att generera en högspänning
som du kan använda för att avskräcka påträngande typer, driva med dina
vänner eller hålla kossor instängda i sin hage. Alla varianter genererar
spänningen främst från batteri, men även nätspänningen (nedtransformerad
eller ej) kan begangnas.
--------------------------------------------------------------------------
1.0 Reläbaserad chockladdare
Detta är den enklaste versionen, men den ger inte heller någon spänning i
klass med nåt bullfence. Den är mycket enkel att göra. Du kopplar in ett
relä på sig själv, dvs det upphäver spänningen till sig själv när den
kopplas in, och skapar därför en fin oscillation. En spole som urladdas ger
som bekant en utspänning som är högre än inspänningen, och genom denna
oscillation skapar vi en växelström med denna högre spänning.
+ -------------* *----+
---- |
9volt |
|
- --------+---/////--+-+
| |
| Spänning |
ut
Reläet är normalt slutet. När spänning flyter genom spolen, aktiveras
strömbrytaren och stryper strömtillförseln till spolen, så att
strömbrytaren återgår till ursprungsläget och allt börjar om från början.
Strömmen rusar hela tiden in och ut i spolen, och det är utströmmen vi tar
vara på genom att ansluta två poler tvärs över spolen till exv. en person.
Denna spänningen vågar du ansluta till dig själv som test, men om du
anfaller en helt ovetande person, kommer denna person i alla fall att bli
chockad, speciellt som denna variant på chockladdare har det klassiska
"bzzz"-ljudet inbyggt.
--------------------------------------------------------------------------
2.0 Transformatorbaserad dito
Denna krets var från början tänkt att användas som en laddare för
inhägnader, men naturligtvis kan denna krets användas för bättre ändamål
typ att köra in den i sidan på något hatobjekt eller någon allmän
neanderthalare.
För att bygga denna behöver du bara en GE-3 transistor, en HV-transformator
och en handfull reservdelar till gamla radioapparater. Hur mycket chock du
vill generera bestäms av inställningen på potentiometer R1, en 15 kohms
variabel resistor. Ett litet tips, för max chock sätt R1 till ett maximum.
Komponentlista:
---------------
C1 - 500uF, 10 VDC elektrolytkondensator
C2 - 2000uF, 15 VDC elektrolytkondensator
B1 - 9V batteri
Q1 - GE-3 transistor
R1 - 15K potentiometer
R2 - 160 ohm motstånd
S1 - Återfjädrande strömbrytare
T1 - ca 10 VAC - ca 10000 VAC HV-transformator (Triad F-14x ?)
(ta högspänningstransformatorn ur en TV)
X1 - 1N540 diod
--------------------------------------------------------------------------
Kopplingsschema:
----------------
+---C1---------------+
| c | HÖG-
| b +-----+ | SPÄNNING
+----<Q1 | )(------>
R1 O + e | +--->)(
+-->O | | | )(
| O +--+ | | )(------>
| | | | | | | TILL
| | | | | | | GND
| | C2 | +---|----+
| R2 | | | |
| | | | | X1 |
+---+--+--|---------|-->-+
| +/- | |
+-B1---S1-+ GND
Metallisk kontakt betecknas med -+- och icke kontakt betecknas med -|-
---------------------------------------------------------------------------
3.0 Spänningsmultiplicerande enhet
Denna enhet tar en växelspänning och dubblar den x antal gånger till det
att du slutar bygga på fler spänningsdubblarsteg. Om du utgår från 230 VAC,
och dubblar den 30 ggr så får du en spänning på drygt 7000 VDC ut (Den
likriktar dessutom spänningen). Jag har själv byggt en sådan grunka, och
den bokstavligen slängde iväg mig ett par meter baklänges när jag vidrörde
båda polerna samtidigt. Mycket intressant känsla att av musklerna bli
tvingad att kasta sig handlöst bakåt utan att själv ha bestämt det.
+------------+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+---//
* | | | | | | | | | |
| | | | | | | | | | Fortsätt
230VAC A V A V A V A V A V med många
| | | | | | | | | | fler steg
* | | | | | | | | | | här...
+----+----||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-||-+----+-+-//
| |
| |
| |
| |
+--------------------------* HV Ut *-------------------+
För varje kondensator/diodsteg dubblas spänningen. Varje kondensator
laddas upp parallellt (tack vare dioderna) under den positiva halvperioden,
och laddas sedan ur i SERIE under den negativa halvperioden, vilket ger
Antalet steg * Inspänningen = Utspänningen
På grund av att alla kondensatorerna laddas upp parallellt med bara 230
volt, behöver kondensatorerna inte tåla mer än 250VAC/630VDC. Dioderna
däremot, måste tåla utspänningen (har du 30 steg räcker exv. 1N4007).
Kondensatorvärdet kan ligga på ca 0.033-0.1 uF. Ju större kondensatorer,
desto mer laddning. 30 steg 0.047 uF ger ca 2 joule! Den poffar även en
10A säkring!
Den här manicken kan du ladda upp genom att stoppa in ena änden i ett
vägguttag, men när du sedan tar ur den, kommer laddningen att stanna kvar i
kondensatorerna tills någon har petat på din maskin. Ladda alltså upp den
och lägg den sedan på ett bord. Någon kommer ju att flytta på den och
upptäcka att han/hon flyger ett par meter bort. Det är farligt att ta i den
här om den är kontinuerligt inkopplad till uttaget, då personen får
kontinuerligt pulserande likriktad högspänning genom kroppen. Koppla alltså
in denna spänningsdubblaren till två metallskivor som innesluter
maskineriet (ett hölje alltså) samt en växlande strömbrytare som gör att
när elektroniken är ansluten till vägguttaget, går det ingen ström till
höljet och tvärtom. En STUN-GUN i den rätta betydelsen! Det finns ju inte
någon övre gräns för hur många spänningsdubblarsteg du kan bygga på, bara
tills det uppstår isolationsproblem vid 10000-15000 volt.
ps. har ej gjort kopplings schemat själv, laddade hem det från det underbara fildelningsprogrammet DC++
Skulle absolut INTE rekommendera dig att göra detdär. Ganska stor risk att någon dör eller får skada av stungun och då räknas det som skjutvapenbrott, dvs du får samma straff som om du skjutit någon med pistol.
Detdär kopplingsshemat från Swedish Infomania du pejstat, är nog inte heller att rekommendera. Finns bättre ritningar om man är tillräckligt dum att bygga en.
Detdär kopplingsshemat från Swedish Infomania du pejstat, är nog inte heller att rekommendera. Finns bättre ritningar om man är tillräckligt dum att bygga en.
Ärligt talat så blir jag rädd när jag ser era inlägg om detta. Fortsätt att bygga elektronikprojekt som inte är livsfarliga, och om du fortfarande vill bygga en stungun om 5 år, go for it!Virr3 skrev:som din farsa sa de ä inte volt som är farligt det är hur många ampere de ä..
Fatta att "riktiga" stunguns som förlamar muskler (och kan döda människor med hjärtfel eller människor som är i allmänt dålig kondition) drivs av ett 9V-batteri! VAR FÖRSIKTIGA!
Arvid