CNC - Programvaror?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Jag kan varmt rekomendera CamBam!
Använder den själv och tycker att den är kanon! finns både som köpelicens med utökade funktioner och som gratis licens med allt nödvändigt!
Enkelt att lära sig, kan importera de vanligaste vektorformaten osv.
De har också bra tutorials, vilket en annan upskattar mycket!

Gratis är alltid trevligt när man håller på att lära sig. Funktionerna är enkla och man får en bra baskunskap. När de inte räcker till så kan man gå vidare till köpeprogram.

Anser jag iallafall

Min rekommendation blir.
Nc= EMC2 från Linuxcnc
CAM= Cambam
Cad, ja vad sjutsingen som helst som är enkelt och kan exportera till dxf.
jag ritar och dimensionerar i ProDesktop, men den har ingen möjlighet att exportera till dxf i vettigt format, så jag kopierar manuellt till Cambam. Drar därefter ut NC till linuxburken och kör hårt!
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

charcoal:

Vad menar du med "..så jag kopierar manuellt till Cambam"?

Var laddar man ner ProDesktop? Jag har letat som en dåre på deras hemsida och på google :S

Hur tycker du att EMC2 fungerar? Är det på ditt hemmabygge du kör med det? Har helatiden varit inställd på att köpa MACH3, men varför köpa något om det finns gratis som fungerar lika bra.. :) En fördel med MACH3 är att då kan man kolla på Jojjes sida hur man ska ställa in det för att det ska fungera med lillasystern..

Mvh
charcoal
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 september 2007, 10:22:20
Ort: Täby

Inlägg av charcoal »

Jo, jag Cadar först och kollar var allt skall placeras. Sen använder jag måtten där för att ange i CamBam var cirklar, hål och liknade skall vara och vilka dimensioner det skall vara i. Det går ju förståss att köra direkt i Cambam, men det blir lite mer omständigt att göra ändringar då.

Har du färdiga DXF filer så funkar det kanon direkt till Cambam.

PTC gav för en herrans massa år sen möjligheten att ladda ned ProDesktop gratis men man behövde ansöka om en licens.
Förnyad min precis innan de skulle sluta med detta eminenta erbjudande..
Tyvärr är den hårdvaruknuten till den specifika maskinen, så när min Caddator dör, blir jag ledsen.. Letar efter något liknande program nu faktiskt. Skall titta närmare på Pro/E från samma företag.


EMC funkar kanon tycker jag. Hade lite strul med den dator jag använde först, USB portarna gav bekymer för realtidsstyrningen, vilket fick till följd att maskinen glömde var den var i gcoden och missade avsnitt. ( för att läsa mer sök på "latency-delay" på deras hemsida.)

Har en stationär dator nu som kör istället och hittils inte haft bekymmer med det.

Det var inga bekymmer att översätta inställningarna från Mach3 pdffilen från Jojje till EMC.
Emc:s gränssnitt är mycket enklare, tycker jag.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag lyckats fåihop en bra kombination, jag ritar i en gammal gammal ACAD version, sedan gör jag om det till dxf och öppnar i CamBam (Gratis versionen) sen får det nog bli att testa EMC.

Vad är det för begränsningar i gratis versionen av CamBam?? Edit: Den fungerar perfekt som CAM! Dock är den rätt dryg som CAD programm :).

Mvh
Skriv svar