Använder någon här PC-oscilloskop ?

Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Använder någon här PC-oscilloskop ?

Inlägg av Radioman »

Jag funderar på att skaffa ett PC-skåp som skall användas till att mäta på audioförstärkare. I första hand för att dokumentera frekvensgång, t.ex. RIIA , distorsion (ungefärlig) med hjälp av FFT. Det finns ju en del som borde fungera och som kostar mellan 2-9000kr.

För felsökning använder jag just nu ett digitalt Fluke 123 som är smidigt men har oduglig programvara för att göra det jag nämner ovan. Sedan har jag mitt gamla Tektronix analoga som inte duger alls om man vill få in värden i datorn, även om det är bra till felsökning och visar saker i realtid(dessutom är det just nu sönder :( )

Finns det någon här på forumet som har testat lite mer med ett Oscilloskop kopplat till en PC?
Senast redigerad av Radioman 8 november 2007, 09:39:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett tips: IKEA har billiga skåp och man kan nog ha en PC i många av dom. Men jag är ganska tveksam till att man kan mäta med deras skåp :?

Monterar du fjädrar istället för ben på deras skåp kan du bergis få dom att oscillera och då erhålla ett "oscilloskåp".

Men om du menar "oscilloskop" är det ju en annan sak...

Om vi låtsas att du bara har skrivit fel och faktisk menar "skop" som en förkortning av oscilloskop har jag ingen erfarenhet av PC-baserade men jag ser ingen större nackdelar med ett sådant.

Det finns dock 2 saker som jag kan fundera på:
* En PC alstrar en del störningar, om vi anser att skopet ansluts via USB kan dessa störningar leta sig via GND och påverka mätning på annan nätansluten enhet.
* Vissa "finesser" kan vara bra men ofta är real-time inte lika bra som ett "riktigt" oscilloskop.

Kan man acceptera dessa "problem" är det väl bara att gå igång.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Får väl skriva det som en annan kille i ett annat forum har i sin signatur.
"Den som hittar några stavfel får behålla dom" :D

Icecap, har du provat ett Pc-oscilloscop själv?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Citerar mig själv: "...har jag ingen erfarenhet av PC-baserade..."
Så... nej, ingen alls. Jag har dock kollat en del och det finns bra men de kostar en del, ett oscilloskop som klarar av kanske 20MHz medger knappast mätningar av det slag jag utför.

Att begränsa sig till ett mätinstrument som inte klarar av det "värsta" man kan tänkas att göra är ung. det samma som att köpa fin bil men låta bli att fylla på bensin/diesel: ser imponerande ut men till vilken nytta?

Jag har ett 60MHz-skop och det duger även till den digitalteknik jag kör.

Om du skaffar ett som inte klarar av mer än säg 2MHz kommer du att vara utan mätinstrument om du skulle få för dig att bygga en liten enkel mikroprocessor- och/eller digitalgrej och har man en gång "smakat på" oscilloskop är det grejen med G.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Såg att detta är andra tråden om "PC-oscilloskop" .. som egentligen är en extern A/D omvandlare för PC :)
Anser att man bör iaf ha möjlighet till två kanaler, annars är det kört om man behöver jämföra signaler.
Sen är det till sist busshastigheter och latenstider som sätter begränsningen för PC-oscilloskop:
USB2: 50 MByte/s (480 Mbps spec, med bedrövlig overhead)
Firewire: 50 MByte/s (Klarar realtids trafik mycket bättre än USB)
Ethernet: 125 MByte/s
PCI32/33: 132 MByte/s
PCIe4x: 1,25 GByte/s
PCIe32x: 10 GByte/s

USB är en bedrövlig historia med massvis av overhead, latenstid. Och ett PC interface som tvingar bus-mastern att fråga varje enhet om dom "vill något". Tänk dig att ringsignalen på din telefon inte fungerar, så istället lyfter du luren ett antal ggr per sekund för att kolla om det är någon där....

En överslagsräkning, 2-Kanal 8-bitar 20MHz enligt nykvist ger 2*20*2 = 80 MByte/s. Det ger en vink om vad som krävs iaf. Observera att den specifierade analoga bandbredden brukar vara en faktor 5x eller 10x lägre än samplingshastigheten.
Med PCIe kan man göra en hel del skoj, dock får man inte glömma bort att datorn ska ha tid att bearbeta informationen också. Och ev hårddiskar klarar ofta inte mer än 70 MByte/s om det inte är 15k SCSI eller liknande.

Om man sparar direkt till ram minne så är det följande busshastigheter:
PC133 (64-bit): 1064 MByte/s
Enkelt 8-bit SDRAM chip PC100: 100 MByte/s
DDR3-1600: 12,5Gbyte/s
Och så kan man förstås köra dom omlott för att ytterligare pressa upp hastigheten.

Med PCIe och snabb dator kan man sampla i Gsps hastighet om man har kläm på övriga bitar. Finns 3 GHz A/D som samples..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har ett PC-oscilloskop som ansluts till parallellporten. Fungerar fint som frekvensräknare och spektrumanalysator. Som oscilloskop känns det lite begränsat. Dels pga bruset och dels för att det inte uppdaterar skärmen med nya mätdata tillräckligt fort. Dessa två nackdelar har ställt till lite problem i audiosammanhang. Man ser liksom inte om man mäter bruset i förstärkaren eller PC-oscilloskopet. Att det är lite långsammare än ett separat "riktigt" oscilloskop är lite ivägen när man vill analysera frekvenskurvor.

Först när jag köpte det så tänkte jag "Yes! Ett oscilloskop", men efter ett tag så kändes det inte riktigt tillräckligt, så jag köpte ett vanligt oscilloskop också. Nu använder jag bara PC-oscilloskopet som frekvensräknare och spektrumanalysator när jag mäter på filter. Men till detta fungerar det helt ok.

Till ett vanligt oscilloskop är det trevligt med bra mätsladdar, men till ett PC-oscilloskop är det väldigt viktigt. Annars plockar man upp störningarna från datorn hur lätt som helst.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

skall du mäta THD, brus mm måste du ha minst 16 bitars upplösning, helst 24.
då finns det mjukvara+ lämpliga ljudkort istället som arbetar med 96-192 kHz , Firewire o dyl.
Vanliga 8-bitars är rätt så oanvändbara i de sammanhangen .
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Tack för alla bra tankar.

Ja, det är väl spektrumanalys, brus och THD jag är ute efter. Kanske skall jag prova med mitt externa USB ljudkort för 24 bitar 96khz?

Det finns ju programvara för sånt som använder ljudkortet. Jag har desutom redan byggt en skiljeförstärkare med probingångar för att kunna använda till dyligt men inte testat med det ljudkortet utan bara ett vanligt 16 bitars och det var inte fel. Behöver kanske inte mer bandbredd än vad ljudkortet ger där.
Nu måste jag prova detta lite grundligare. Kanske har jag redan det jag behöver :) Frekvensgången kan jag mäta med mitt gamla hederliga analoga HP true RMS, AC voltmeter. Då får jag förstås obehaget att själv anteckna uppgifterna....

Bara en fråga till om oscilloskop. Även de dyrare har väl inte mer än 10 eller 12 bitars DAC? Använder man månne något annat instrument för spektrumanalyser?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Spectrumamalysatorer inom RF är helt annan sak - där är det superheterodynmottagare som sveper i frekvens och mer eller mindre avancerade detektorer som analyserar resultatet (över 100 dB dynamik) - idag är det DSP som agerar kanalfilter efter en grövre analog kanalfilter (för skapa tegelstenskaraktär mfl.), men gamla frekvensanalysatorer hade oftast bara analoga filter av gaussisk typ.

med DSP i kanalafilter så kan man också börja dekoda signalen som har tagit sig igenom kanalfiltret tex för att avkoda GSM, UMTS etc för att kunna synka och mäta på den i avseende signalkvalitet, vektorfel i modulation , signalnivå i koddomain (för att separera ut de olika UMTS-kanalerna etc.) - men kan inte koda av innehållet i datat som transporteras (i allafall inte de civila maskinerna)

givetsvis kostar dom här prylarna massor av pengar med start från typ halmiljonen och uppåt
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När jag grävde lite i DSO data så har jag för mig rätt många DSO använder 8-bit. Kanske inte high end segmentet iofs.

-- Tilägg --
Här är några spektrum analysator länkar som kan vara av intresse:
http://www.nitehawk.com/rasmit/sa50.html - Homebrew spectrum analyzer
http://www.cpu-net.com/host/wsprowls/ - Modularized Spectrum Analyzer 1000 MHz
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

När jag grävde lite i DSO data så har jag för mig rätt många DSO använder 8-bit. Kanske inte high end segmentet iofs.
Jag har kommit fram till detsamma. Ett bra ljudkort har skyhögt mycket bättre upplösning på DAC'en än ett svindyrt digitaloscilloscop. Håller man på med audio så behöver man definitivt inte någon stor bandbredd men helst mer än 16 bitars upplösning.

Jag skall fortsätta testa i helgen och se om det går att dokumentera vettigt med mitt fina externa Audiophile 24b/96k ljudkort tillsammans med någon programvara och min nybyggda buffertförstärkare

Slutligen måste jag dela med mig av glädjen att jag i natt ( kl.01:40 ) hittade felet på mitt gamla analoga tvåkanals Tektronix T912. Det sitter en IC i triggdelen som är en transistor array. Egentligen 5 st. transistorer i en IC (LM3086). Med hjälp av tips från en fransman, som jag scannat delar av manualen till, så lyckades jag hitta felet. Idag har jag lödat fast 5 stycken BC639 på en 14 bens IC hållare och voila. :D

Fan så mycket trevligare att titta på än den ryckiga och prickuppbyggda bilderna som ett Fluke 123 levererar. Ändå är det på 20mHz gentemot endast 10Mhz på Tek'en.
Som min 13 åriga grabb sade idag när underverket levererade "Wow, Vilka fina blåa kurvor. Jag vill också ha ett sånt oscilloskåp"

Så, nu skall jag bara laga det gamla Heathkit skopet också (grön kurva :) ) . Sedan är maskinparken helt fungerande :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns en del program för detta i ljsudområdet, och med ett 24 bitars kort så blir det vettigt, jag vill prova ett sb live externt för detta och om man kunde få allt annat ok så kanske man kunde försöka få det dc kopplat med

då vill jag ha ett bra ingångssteg och isolationsförstärkare

fördelen med ljudkort är att man lätt kan få lååååånga loggningar, något man inte kan med vanlig skop

provade med biltemas usb billighetsljudkort och med den kunde man relativt enkelt gå förbi ac kopplingen
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Datorsaker som inte går att köpa på Biltema är inget att ha. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AoE testade USB-oscilliscope för något/några år sedan. Tips.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Många järn i elden har jag men vill kommentera detta igen.

Eftersom jag började denna tråd vill jag liksom bidra med vad jag kommit fram till. Jag har forskat lite mer och kan nu bättre bedöma vad jag vill ha och vad som då är ekonomiskt försvarbart för en av alla mina hobbies.
Jag är egentligen ute efter att se brus och distorsion. Att kunna se frekvensspectrum (FFT) på matningsspänningen från nätdelen och sedan förstärkare under test. Jag har kommit fram till att en PC med ljudkort, helst mer än 16 bitar är alldeles ypperligt till det. Faktiskt bättre än fristående dyra oscilloscop som natrligtvis är bättre som just oscilloskop. De dyrare PC oscilloskopen kanske fungerar skapligt som oscilloskop men jag har redan ett Tektronix analogt, så de går bort.

Det finns en massa programvaror mer eller mindre gratis som är sisådär. Några är bra men då kostar de en del.:humm:
Eftersom jag har tillgång till National Instruments Labview så kan man ju programmera själv och göra nästan vad man vill, om man har tid ..... Det är alldles för dyrt för hobbyfolk, tyvärr.

Det finns dock ett gratisprogram jag testat tidigare som mognat ännu mer, Visual Analyzer 10.0, som konstigt nog fortfarande är gratis.
Passa på att ladda hem! :whoho:

Jag kommer att försöka använda det när mitt förstärkarebygge närmar sig test. Bygger just nu på ett phonosteg med rör. I samma låda skall sedan en kombinerad line/hörlursförstärkare in. Det kommer dock att ta minst hela vintern. :)
Skriv svar