MadModders lillasysterprojekt

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

MadModders lillasysterprojekt

Inlägg av MadModder »

Tänkte det var lika bra att starta en projekttråd istället för att fylla lillasystertråden med mina bilder. :)

Det här är vad jag åstadkommit med mitt lillasysterprojekt hittills.

Fyra stycken plåtvaggor eller vad man ska säga, klippta och bockade av min farbror. Har nu använt en av dem till nätdelen. Plus lite gammal datorchassiplåt som montagedetaljer. :)

Schemat över nätdelen. Trafo och säkringar är inte med.
lillasyster_aggmodul_utkast_3.gif

Framsidan. När fräsen är klar fräser jag ut en frontpanel i plexi, och målar den enligt "skyltmetoden" som någon har en guide om ;)
230V ansluts till 1A-plinten.
natdel_01.jpg

Baksidan. Det blev inte helt bra med stansningen av skruvhålet, men det duger. Skruvplint för spänningar och nödstoppknappen, samt två fläktkontakter. I änden på den vita sladden sitter en termistor. Den ska fästas vid stegmotordrivkorten.
natdel_02.jpg

Voila! Passar perfekt i min låda. :)
natdel_03.jpg

Själva fräsen har det inte hänt så mycket med än...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

mycket snyggt!
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Snyggt bygge! Väldigt hmmm kompakt :)

Hmmm här kommer lite kanske dumma frågor:
1. Det som är kopplat till relät (under) är det en krets som bryter när spänningen är för låg eller är det för uppstarten?

2. Det till höger om detta är detta någon slags backströmsdumpnings del?

3. 5V delen fattar jag iaf :)

4. Delen under 5V är fläktstyrning mha en thermistor, frågan är bara varför du inte har en potentiometer för tempinställningen. Tänkte mest att om man råkar dimensionera fel eller thermistorn inte tar upp tempen som önskat. Eller detta kanske du redan kollat upp?


Skallen är iaf mos efter en helnatts jobb 8) :roll:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

1. Reläkretsen är till för att vara snäll mot de stora kondensatorerna C1 och C2, och även lite grann för transformatorn. Om man kopplar in så stora kondingar direkt till en relativt hög spänning, utvecklas kortvarigt en stor övereffekt, och det stiger vida över kondingarnas rippeltålighet Det kan om man har otur förkorta livslängden på dem. Nu laddas de sakta upp under ca 1 sekund, och operationsförstärkaren ser till att reläet kopplar förbi motståndet när spänningen stiger över 28V. Utspänningen blir 32V vid tomgång.

2. Ja, mycket riktigt. Tillsammans med R2 och C13 får jag även en urladdningsfunktion, som tömmer kondingarna på bråkdelen av en sekund när man bryter strömmen eller trycker på nödstopp. (kopplad mellan NS1 och NS2)

4. Just denna del kopplade jag upp på labbplattan innan, och vid 25° är det ca 5V, och vid 50° är det ca 8V. Det borde alltså vara drygt 10V vid 70°. Tror inte det kommer vara så varmt någon gång...

Jag testkörde drivkorten förut och hade en fläkt på konstant 5V, och det räckte gott och väl. Nu ville jag krångla till med lite overkill, bara för att det går, så jag gjorde sådär... :lol:

Här är förresten en tydligare översikt av kretskortet. De runda vita keramiska motstånden är de på 22Ω.
cncagg_modd2.jpg
Nu ska jag till ÖB och köpa uteträlim. Har ju några MDF-bitar som ska limmas innan lackning.
Hmm... har inte bestämt mig för vilka färger jag ska ha :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Är nödstoppen en brytande kontakt :?: som sitter före dom stora kondningarna, då kan det bli en fördröjning eftersom kondningarna driver maskinen en stund till efter att nödstoppen aktiverats. eller :?:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Fint :)

Vad är det för mått på nätagget/krestskortet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nödstoppknappen jag har, har en brytande, och en slutande kontakt. Den brytande bryter 30V-ledningen, och den slutande ska kopplas till LIM-ingången till Mach 3, samt till halvledarreläet så att spindelmotorn stannar.

Har funderat på ett relä till mellan där i serie mod nödstoppet, som drivs av utgången från en watchdog-krets, eller "charge pump" som det står i Mach3... :roll:

Hela agget har ett mått på 82x116x158mm. Kortet är 81x147mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är en detalj färdig för lackning. Kressfästet.
kressfaste_01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Stiligt, men ska du inte ha några lusdioder under fästet?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, såklart. Men det är en egen konstruktion jag tänkt ut, och innefattar en bunt ytmonterade vita lysdioder jag köpte av Sodjan. ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, då får vi se snart hur det funkar då.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Snart å snart... Jag måste ha en fungerande fräs innan jag kan tillverka lyset. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla delar som jag ville limma har nu limmats.
Allt har också slipats.
Sen är kullagervinklarna ihopmonterade.
delar_01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jaha, det dom du menade att du limmade på gavlarna. Det är inte alls så dumt. Det ska jag också köra med. Ev. kan jag göra hål för styrstift, så dom inte åker i sidled när man limmar.

Bra, tackar. Ibland ser man inte skogen för bara massa träd. :D

Sen kan man nog limma det mesta på spindelhållaren också. Ska titta på det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Appropå den, så böjer sig ju baksidan när man drar åt kressfästet. Har man bara skruv, ger sig skruvförbandet lite mellan bak och konsollbitarna. Limmar man där böjer sig baksidan ändå mer. Vet inte om det gör så himla mycket för kullagrena...
Själva fästet bör ju vara löstagbart, så man kan byta lätt.

Styrstift är ingen dum idé alls. Den metoden använde jag till tvärplankan på traversen. Rakt till höger om L-profilen, syns en ljus prick på HDF:en. Där är ett 2mm-hål med en pinne i. :)
Skriv svar