Behr's stålfräs (85% klart. provfräst!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Noga Mini-Cool köpt på eBay för 851kr med frakt :)

Tack för tipset!
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Snyggt arbete behr! :tumupp: :tumupp:

Det är två slangar till den där dimkylaren. En för tryckluft och en för vätska? Kollade på ebay, USD 52,50 för frakten!!! Men dollarkursen är ju rätt svag nu förståss.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Här finns också en lite närmare Sweden

http://www.bzt-cnc.com/product_info.php ... -Cool.html
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

mri, ja det är en för tryckluft och en för vätskan. Den är självsugande, men om jag har dunken på golvet tar det en liten stund för den innan vätskan kommer fram. Tryckluften är kopplad till en magnetventil som styrs via "Mist"-utgången från Mach3.

Det finns några på ebay.de med. Där kanske frakten är billigare.
wiggo
Inlägg: 151
Blev medlem: 29 september 2006, 14:58:34
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

behr:
Mycket fint bygge! Alltid kul att se projekt där det lagts ner lite tid för att få det att se fint ut också och inte bara ihopslängt för att få det att fungera. :D

När jag kollar på ebay hittar jag bara en Noga Mini-Cool som har en inbyggd magnet. Är det den du köpte och att man sedan enkelt kan skruva loss magneten?
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

Wiggo,
Den hade magnet, men den sitter bara fast med en M5 insex i mitten av själva dimkylarklumpen. Det sitter dock en liten klack på ena sidan av basplattan så den går inte att skuva rakt på något plant underlag. Jag fräste ut en liten alu-distans mellan maskinen och dimkylaren. Basen på dimkylaren är 30x38mm.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

behr: Hur ordnade du förlängningen av dina slangar? Bytte du hela slangen med koppling? bytte bara slang? Behövs några speciella pressverktyg?

Beställde Noga MiniCOOL från ebay kostade 871 Kr, men åkte sedan på att betala 328 Kr i tull, moms och postens speditionsavgift, när jag skulle hämta ut paketet.

Edit: Fel pris 801 Kr -> 871 Kr
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

Trist med tullen...

Jag bytade bara slangarna. Dom befintliga svarta slangarna är bara påtryckta på mässningskopplingarna. Jag skar bort dom med en vass kniv och tryckte på nya både på själva dimkylaren och filtret. Slangen jag använde är en mjuk pneumatikslang med en ytterdiameter på 4mm (fabr. Legris). Slangen låste väldigt bra mot mässningskopplingen utan något slangklämma eller presshylsa.
gadget
Inlägg: 126
Blev medlem: 3 maj 2008, 22:59:36
Ort: Saxtorp

Magnetventiler

Inlägg av gadget »

Var hittar man sådana?
Jag vet att ESSKA har dem men de har inget lager och frakten är typ 200:-
Skriv svar