Behr's stålfräs (85% klart. provfräst!)
En snabb sammanräkning säger att den kostat ca 16000kr... Inte inräknat program, dator och sånt jag hade liggandes innan (skåp, kablar, kontakter etc).
Jag började lite i "fel ende" genom att spontanköpa begagnade kulskruvar, gejdrar och servo och sen konsturera en maskin utifrån det. Jag fick acceptera några saker som inte var helt optimala (som att bordet sitter ganska högt över bottenplattan), men samtidigt sparade det en massa jobb och pengar att ha färdiga drivenheter för x och y.
Är 23 mil från fräsen hela veckan så kan bara visa lite ur ritningen. Från sidan. Uppifrån.
Vagnarna för dom runda axlarna sitter med försänkta M6 skruvar i en 10mm alubit, som bordet i sin tur sitter skruvat i. Detta för att anpassa håldelningen för att undvika T-spåren i bordet.
Vagnarna under skruven sitter i ett alublock som kom med skruvarna och skenorna. Vagnarna sitter skruvade i blocket med insexskruvar försänkta ca 40mm och bordet sitter skruvat i blocket i gängade hål. Kulskruvsmuttern sitter skruvad genom sidan på blocket.
Bordet är shimsat med tunn rostfri plåt i infästningarna i alla hörnen. Det var riktigt svårt att få det bra (tog säkert 8 timmar att få bordet lagom plant...). Skulle jag göra en fräs till skulle jag löst det på annat sätt. Som Spruft har på betongfräsen verkar vara en betydligt smartare lösning för injustering.
Färre skär=större chans att det fungerar således? smaskin.se hade billiga 2 skärs HM fräsar. Ska prova med dom.
Ni som kör aluminium, vad kör ni för varvtal, matning, djup med 4-6mm pinnfräsar?
Jag började lite i "fel ende" genom att spontanköpa begagnade kulskruvar, gejdrar och servo och sen konsturera en maskin utifrån det. Jag fick acceptera några saker som inte var helt optimala (som att bordet sitter ganska högt över bottenplattan), men samtidigt sparade det en massa jobb och pengar att ha färdiga drivenheter för x och y.
Är 23 mil från fräsen hela veckan så kan bara visa lite ur ritningen. Från sidan. Uppifrån.
Vagnarna för dom runda axlarna sitter med försänkta M6 skruvar i en 10mm alubit, som bordet i sin tur sitter skruvat i. Detta för att anpassa håldelningen för att undvika T-spåren i bordet.
Vagnarna under skruven sitter i ett alublock som kom med skruvarna och skenorna. Vagnarna sitter skruvade i blocket med insexskruvar försänkta ca 40mm och bordet sitter skruvat i blocket i gängade hål. Kulskruvsmuttern sitter skruvad genom sidan på blocket.
Bordet är shimsat med tunn rostfri plåt i infästningarna i alla hörnen. Det var riktigt svårt att få det bra (tog säkert 8 timmar att få bordet lagom plant...). Skulle jag göra en fräs till skulle jag löst det på annat sätt. Som Spruft har på betongfräsen verkar vara en betydligt smartare lösning för injustering.
Färre skär=större chans att det fungerar således? smaskin.se hade billiga 2 skärs HM fräsar. Ska prova med dom.
Ni som kör aluminium, vad kör ni för varvtal, matning, djup med 4-6mm pinnfräsar?
Här finns en film med lite olika skär och varvtal, kommer från en expert H.O
http://www.youtube.com/watch?v=cOaTe9WYvwI
http://www.youtube.com/watch?v=cOaTe9WYvwI
Dimkylare monterad! Nu har jag kunnat testa ordentligt i aluminium.
3 mm pinnfräs med 250mm/min och 2mm djup skär bra både med och mot. Den låter lite otäckt när den går ner i materialet dock. Kör med 100mm/min och 20 graders vinkel, men det kanske behöver gå ännu långsammare...?
Provade även med 4 och 6 mm pinnfräsar från www.smaskin.se. Skären på dom var inte alls lika skarpa som dom mindre från cnc-plus.de. Varvtalet är antagligen alldeles för högt för både 6 och 4mm fräsen, men med lite t-röd gick det fint.
Liten filmsnutt:
http://behr.h1x.com/cnc1_alu1_xvid.avi (12,6MB xvid)
6mm 2 skär, 1.5mm djup, 250mm/min, lägsta varvtal (10000rpm?)
Med 6mm fräsen låter kressen ganska ansträngd, men servona som jag trott inte skulle räcka till visade sig fungera utmärkt. Med 6mm fräs och 400mm/min toppade servona ca 40% av märkmomentet på ynkliga 0,3Nm. Det är ändå med 10mm stigning på skruvarna. Omräknat borde "bearbetsningskraften" bli ca 60N. Det känns omoraliskt att pressa kressen hårdare, så någon utväxlning kommer inte att behövas (iaf inte för att öka momentet).
Den låter lite otäckt när den går ner i materialet dock. Kör med 100mm/min och 20 graders vinkel, men det kanske behöver gå ännu långsammare...?
Jag kör med 20 - 30 mm/min i plunge, kör jag fortare vill fräsen gärna "slå" lite till sidan när den går i matrialet. Nu har jag andra varvtal (1500 - 2000 rpm) på min BF20 så det kanske inte är helt relevant att köra så sakta plunge med 10000 rpm.
Dimkylaren var ju intressant, pris och vart man köper den
Jag kör med 20 - 30 mm/min i plunge, kör jag fortare vill fräsen gärna "slå" lite till sidan när den går i matrialet. Nu har jag andra varvtal (1500 - 2000 rpm) på min BF20 så det kanske inte är helt relevant att köra så sakta plunge med 10000 rpm.
Dimkylaren var ju intressant, pris och vart man köper den
- blackadder
- Inlägg: 321
- Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
- Ort: Dingle
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Dimkylaren är en Noga Minicool. Partille-Tools har den, men den kostar 1575 kr där... Köpte min på ebay. Gick på 801 kronor med frakt. Den har ganska korta slangar orginal, men det är vanliga 4mm pneumatikslangar så det är lätt att förlänga dom.
Provade med mindre djup och högre matning. Det lät bättre. Fick slut på material att pulverisera så får fortsätta att prova i nästa vecka.
Provade med mindre djup och högre matning. Det lät bättre. Fick slut på material att pulverisera så får fortsätta att prova i nästa vecka.