Behr's stålfräs (85% klart. provfräst!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jula säljer dom här pinnfräsarna jag tror dom finns styckvis också:

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default. ... 0EQ=256120
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

http://www.smaskin.se/
Har en massa för bra priser.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Detta var en jättetjusig fräsmaskin, men vad små servona var, trodde inte att dom fanns så små och nätta.

Fräsar som jag kör med är ju inte samma för plast som för metall :!:

För plast använder jag enskärs.
Till ALU kör jag med treskärs.
Järn och gjutjärn passar nog 4-skärs bra.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Om man ska göra spår i stål så är inte 4-skärs så bra. Tvåskärs är att rekomendera eftersom de inte stockar spånen lika illa. Men ska man valsfräsa så går det bra med 4-skärs.
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 614
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Inlägg av Noxin »

Stabiliteten hos maskin och uppspänning av detalj avgör mer om man kan använda 2-, 3- eller 4-skäriga fräsar än vad risken för spånstockning gör.
Instabila förhållande kräver få skäreggar.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Mycket snyggt!
Nu vill vi bara se lite fräsning i aluminium också :)
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

En snabb sammanräkning säger att den kostat ca 16000kr... Inte inräknat program, dator och sånt jag hade liggandes innan (skåp, kablar, kontakter etc).
Jag började lite i "fel ende" genom att spontanköpa begagnade kulskruvar, gejdrar och servo och sen konsturera en maskin utifrån det. Jag fick acceptera några saker som inte var helt optimala (som att bordet sitter ganska högt över bottenplattan), men samtidigt sparade det en massa jobb och pengar att ha färdiga drivenheter för x och y.

Är 23 mil från fräsen hela veckan så kan bara visa lite ur ritningen. Från sidan. Uppifrån.
Vagnarna för dom runda axlarna sitter med försänkta M6 skruvar i en 10mm alubit, som bordet i sin tur sitter skruvat i. Detta för att anpassa håldelningen för att undvika T-spåren i bordet.
Vagnarna under skruven sitter i ett alublock som kom med skruvarna och skenorna. Vagnarna sitter skruvade i blocket med insexskruvar försänkta ca 40mm och bordet sitter skruvat i blocket i gängade hål. Kulskruvsmuttern sitter skruvad genom sidan på blocket.
Bordet är shimsat med tunn rostfri plåt i infästningarna i alla hörnen. Det var riktigt svårt att få det bra (tog säkert 8 timmar att få bordet lagom plant...). Skulle jag göra en fräs till skulle jag löst det på annat sätt. Som Spruft har på betongfräsen verkar vara en betydligt smartare lösning för injustering.


Färre skär=större chans att det fungerar således? smaskin.se hade billiga 2 skärs HM fräsar. Ska prova med dom.
Ni som kör aluminium, vad kör ni för varvtal, matning, djup med 4-6mm pinnfräsar?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Här finns en film med lite olika skär och varvtal, kommer från en expert H.O

http://www.youtube.com/watch?v=cOaTe9WYvwI
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

Bild
Dimkylare monterad! Nu har jag kunnat testa ordentligt i aluminium.

3 mm pinnfräs med 250mm/min och 2mm djup skär bra både med och mot. Den låter lite otäckt när den går ner i materialet dock. Kör med 100mm/min och 20 graders vinkel, men det kanske behöver gå ännu långsammare...?

Provade även med 4 och 6 mm pinnfräsar från www.smaskin.se. Skären på dom var inte alls lika skarpa som dom mindre från cnc-plus.de. Varvtalet är antagligen alldeles för högt för både 6 och 4mm fräsen, men med lite t-röd gick det fint.

Liten filmsnutt:
http://behr.h1x.com/cnc1_alu1_xvid.avi (12,6MB xvid)
6mm 2 skär, 1.5mm djup, 250mm/min, lägsta varvtal (10000rpm?)

Med 6mm fräsen låter kressen ganska ansträngd, men servona som jag trott inte skulle räcka till visade sig fungera utmärkt. Med 6mm fräs och 400mm/min toppade servona ca 40% av märkmomentet på ynkliga 0,3Nm. Det är ändå med 10mm stigning på skruvarna. Omräknat borde "bearbetsningskraften" bli ca 60N. Det känns omoraliskt att pressa kressen hårdare, så någon utväxlning kommer inte att behövas (iaf inte för att öka momentet).
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad kostade dimkylaren?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Den låter lite otäckt när den går ner i materialet dock. Kör med 100mm/min och 20 graders vinkel, men det kanske behöver gå ännu långsammare...?

Jag kör med 20 - 30 mm/min i plunge, kör jag fortare vill fräsen gärna "slå" lite till sidan när den går i matrialet. Nu har jag andra varvtal (1500 - 2000 rpm) på min BF20 så det kanske inte är helt relevant att köra så sakta plunge med 10000 rpm.

Dimkylaren var ju intressant, pris och vart man köper den :?:
Användarvisningsbild
blackadder
Inlägg: 321
Blev medlem: 2 juli 2007, 21:23:40
Ort: Dingle

Inlägg av blackadder »

om det går så är helix (skruvande) ingång i materialet att föredra.

Det blir lite lugnare gång i grejorna då.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Inlägg av Krille Krokodil »

Du har riktigt låg matning för det varvtalet. Testa att köra mer HSM dvs mindre skärdjup och högre matning, kanske 0.25 mm i djup och 1500 i matning med en rampvinkel på 5 grader. Jag ska kolla lite på rekommenderad HSM- skärdata i morgon.
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

Dimkylaren är en Noga Minicool. Partille-Tools har den, men den kostar 1575 kr där... Köpte min på ebay. Gick på 801 kronor med frakt. Den har ganska korta slangar orginal, men det är vanliga 4mm pneumatikslangar så det är lätt att förlänga dom.

Provade med mindre djup och högre matning. Det lät bättre. Fick slut på material att pulverisera så får fortsätta att prova i nästa vecka.
JB
Inlägg: 388
Blev medlem: 5 april 2007, 17:46:42
Ort: Gislaved

Inlägg av JB »

Finns nått sånt på smaskin också
Skriv svar