Behr's stålfräs (85% klart. provfräst!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Behr's stålfräs (85% klart. provfräst!)

Inlägg av behr »

En CNC-fräs är ju något varje händig kille behöver i vektygslådan och man kan ju inte köpa dom på Rusta så jag måste helt enkelt bygga en egen. :lol:

Det är egentligen inget speciellt jag behöver den till, men jag kommer nog på något när/om den blir klar... Det slutgiltiga målet är iaf att fräsa i aluminium. Mycket kommer säkert att behövs uppgraderas för att det ska fungera bra, men det tar jag när det väl grundkoceptet fungerar.

Stål är för tillfället mitt favoritmaterial att arbeta med så största delen av bygget kommer att bli konstruktionsstål runt 10mm tjockt.

Jag har caddat ett tag och fått fram en konstuktion som ser ut ungefär såhär:

Bild

Bild

Bild

(Japp, det är sant, jag ritar i 2D. Dessutom i Microstation V7. Jobbar ju med det så kan ju inte vara otrogen med något annat (bra) cadsystem...)

Drivningen i X och Y axlarna är 100W Panasonic AC servo med kulskruvar. Köpte dom färdiga i enheter som nästan rakt av går att montera. (http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=18843)
Arbetsområdet blir ca 410 x 350 mm. Bordet hålls av 2 st 20mm axlar med 4 st linjära lager i hörnen samt en skena under kulskruven i mitten på bordet. Axeln i portalen hålls i överkant av en 20mm stödd axel eller kanske en skena. I underkant är det en skena under vagnen för kulskruven.
Z drivs av kulskruv med stegmotor och rullar på 2 st 25mm skenor. Arbetsområdet är ca 90mm.
Spindelmotorn är en Kress till att börja med.

Allt material är stålplåt och plattjärn med 10mm tjocklek förutom dom rörliga delarna. Där kanske det räcker med 8mm :humm:

Jag har ingen fräs tidigare så det blir ingen superprecision på delarna utan det kommer att blir en del jobb med att shimsa in den på alla håll och kanter...

Kommentarer, ideer? Kommer det att vara stadigt nog eller var måste det göras bättre?
Senast redigerad av behr 21 januari 2008, 00:10:21, redigerad totalt 2 gånger.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Jag är lite skeptisk till de där motorerna tillsammans med den höga stigningen som du har på kulskrivarna. Du kan nog får en sjujävla hög hastighet på bordet, men någon kraft över till att fräsa med blir det nog inte. 100 Watts motorer är nog starka, men kan de ge det momentet som behövs? Jag kan ha helt fel, och det är bara min åsikt.
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

Teoretiskt blir det ca 150N. Praktiskt känns det som lite mer. Provade att lyfta båda x och y enheterna med den ena skruven och den kom inte upp i 100% last. Vet inte vad dom väger, men det är nog mer än 15kg. Vet inte hur mycket kraft det egentligen behövs? Servodrivarna visar belastningen i % och tillåter överlast under begränsad tid så det kommer snabbt att visa sig om det inte räcker...
Funkar det inte är plan B att växla ner dom. (Det skulle räcka med 125mm/s istället för 500mm/s). Om plan B blir svår att genomföra blir plan C att byta till stegisar...
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag skulle nog slängt dit en linjärenhet till på Y-axeln och sätta skruven mittimellan dom så du inte får för stor belastning på Y-skruven.
Just my 50 öre.
Per
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Fina grejer du har fått tag på, nästan så man blir lite avis :lol:

Varje axel väger ca 14-15kg så jag tycker att kraften borde finnas där, sen är det ju aldrig fel med bra fart på snabbmatningen.f

Sen är det väl lite speciellt med AC-servosar, dom har väl i princip samma moment över hela varvtalsregistret?


2st linjärlager på Y "eller X om man nu vill det" räcker gott å väl.
Möjligtvis att man skulle kunna göra en ny längre klump som håller vagnarna och kulskruvsmuttern så att vagnarna kommer lite längre isär, som du har på den övre skenan, du skulle kunna ta den skenan som sitter på den andra axeln och använda som det översta linjärlagret.

Tycker att bordet ser lite klent ut, jag skulle nog ha satt dit en lite kraftigare platta.

Hittade för övrigt 4st linjärlagervagnar för 20mm rör igår, jag hade totalt glömt bort dom, pma om du vill ha dom.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Sen är det väl lite speciellt med AC-servosar, dom har väl i princip samma moment över hela varvtalsregistret?
Inget speciellt för AC-servon - ett DC-servo har också konstant moment över hela varvtalsområdet. Från stillastående till max varvtal. Men återigen, det är EFFEKT som "utför arbete" och 100W är 100W är 100W så korrekt matchad till lasten så kommer det garanterat att funka.

Utan nedväxling, hmm... jag är tveksam men det är absolut värt ett försök, se till att lämna plats för eventuella kuggremshjul etc IFALL det inte skulle fungera. Att ha en snabbmatning på 500mm/s på en maskin där längsta axeln är 410mm känns inte riktigt motiverat - men coolt blir det :shock: Att byta till stegisar är ju verkligen ett nerköp - undvik det!

En kille vid namn Jon Elson har en konverterad Bridgeport med DC-serovn på 1/8 HP alltså ca 90W kontinuerligt. Så 100W kan uträtta en hel del.

/H.O
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Jag skulle också föredra att utväxla motorerna för att få bättre moment. Servomotorer kan lämna bra mycket kraft, men som sagt, effekten kommer vid höga varv.
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

PerE
Det sitter en 34mm skena med två lagervagnar bakom kulskruven. Sätter man dom i mitten och en till enhet under den kommer den väl inte att göra någon större skillnad eftersom den mitt i hamnar i mitten av kraften som trycker ut den ena och in den andra?

Bild

Jim
Jag skulle vilja ha isär vagnarna lite för att få få lite lägre krafter runt Z axeln. Dock är skenan precis så lång den behöver vara nu och det skulle bli för mycket jobb att bygga om den. Har inte datan på linjärlagret, men ett annat av liknande storlek tar ett vridmontent på 1,2kNm i vagnarna individuellt och här sitter det två på längden så det ska nog klara det.
Bordet? Menar du arbetsbordet i alu med T-spåren eller den 40kg tunga stålplåten som är bottenplattan i maskinen?


Skulle det fungera med kuggremmar för växlning? Är dom tillräckligt styva? Det är ju mycket billigare och lättare än växellådor.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Jag tror kuggremmar är bättre för lättare maskiner. Blir det för tungt kan det bli en gummisnoddseffekt. Men dom har säkert siffor för det och du får du räkna baklänges från hur mycket kraft du har på kulskruven till moment på kuggremsdrevet.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Kuggremmar funkar fint, då även på fullstora cnc maskiner så du behöver inte oroa dig för flex med din lilla maskin.
Sen får du antagligen mycket mindre glapp med en rätt dimensionerad kuggremdrift än en hemmabyggd växellåda.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Kugg rem helt ok

Inlägg av DW »

Kuggrem är solklart min cnc maskin har över 1kw DC motorer 4.5 Nm
utv 1:4 Kompisens mc är på över hundra hk :)
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

Kuggremmar blir det. Utväxling 3:1-4:1 så det kraften hamnar runt 500N. Kan inte göra det direkt dock, behöver fräsen för att tillverka fästen för motorn och ett lager.
Satt och ritade på det när Micro-fuckning-jävla-skitstation bara FÖRSVINNER och millisekunden senare trycker jag på delete och jag lyckas fumla bort ritningen från servern... :evil: :wall: :dead: Grr.. Har nog en säkerhetskopia från i onsdags på jobbet...
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Behr: Ursäkte jag såg inte detta.
Per
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Det var t-notspårsbordet jag menade som jag tycker ser lite klent ut känns som att det kan svikta ganska mycket där.
Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

Inlägg av behr »

Får känna och mäta på bordet när det kommer. Känns det för klent kan man lägga en alu eller stålskiva under den. Vill dock hålla ner vikten på dom rörliga delar så mycket som möjligt så maskinen kan bli snabb i vändningarna
Skriv svar