Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tror jag ställer den här frågan här...

Jo, mina motorer stallar ibland förmodligen pga den inte helt perfekta mekaniken i kombination med (relativt) tunga Alu-körningar.

Som jag kör nu så är det ca 20 Volt till kortet och ca 1,5V på strömbegränsnigs-potarna.

Vad borde jag göra här för att snabbt få till en vettig lösning? Öka spänningen till kortet? Skruva upp/ner potarna på kortet? Hur långt från max ström för mina motorer ligger jag? Gissar att det finns en hel del kvar att ta av men vad vet jag =).

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Spänningen är viktigast, men skruva upp strömbegränsningen lite till. Tex till 2,5V.

Akta dig så det inte blir för varmt, då förkortas livslängden på allt förutom MDF-en. :D

Jag körde länge med 20V på min stora maskin och det funkade fint, men allt upp till 30V är av godo. Försök inte med mera, då finns ingen marginal kvar. Över 35,0V pajjar kretsen på en gång, och det kan det komma upp i när motorerna stallar.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Tack för det Jojje!
Då äkar jag till... säg 28V och 2,5V ström-beg.

Just ja! har inte betalt senaste fräsarna... jag gör det på en gång!

MVH
/Tottish

EDIT. Done!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, men känn efter ofta nu i början, å ibland senare, att inget blir varmt.
Det får absolut inte fräsa om fingret. :wink:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag är helt klart nyfiken på vad ett inbytesprogram för BOK och KK skulle kosta...

/PeterH
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Har en liten fråga angående strömförsörjningen av BOK och KK som jag tar här om jag får.
Har sett att du jojje skrivit att man inte ska koppla in ström på BOKet utan att ha stegmotorerna ikopplad, gäller det både 5V och 30V?

Har nämligen kommit på att jag måste fixa någon säkerhetsfunktion till min styrbox så man inte kan starta den utan att motorerna är inkopplad. Kör allt i en 25-pinnars d-sub och det hade varit lämpligt om man bara behöver bryta 5V.

För att tillägga så inga missförstånd uppstår, jag kör alltså med separata nätagg för 30V och 5V.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vart skulle jag ha skrivit det?

Det jag har skrivit, är att ALDRIG KOPPLA IN/UT motorena med spänning på kortet. Om du har motorerna kopplade, eller inte, till kortet när du spänningssätter, är en helt annan sak.

När du ställer in strömbegränsningsspänningen, så bör det vara utan inkopplade motorer, men själv brukar jag "glömma" ta bort dom.
Efter du ställt in spänningen, så MÅSTE du koppla bort spänningen före du kopplar in motorerna.

Nåt annat har jag inte skrivit, men sen är det ju upp till var och en att läsa samma sak jag skriver. :D
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Jadu bra fråga nu när jag kollar efter. :oops:
Hur som helst så har jag då läst att man skulle ha motorerna ikopplad, men det var inte du som skrivit det i så fall. Men men det går bra utan alltså, då vart allt mycket enklare helt plötsligt.
Nog för att en liten säkerhets grunka kan var på sin plats ändå.

Tack tack. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det med motorerna inkopplade var nog menade till dem som tänkt använda en 24V ringkärnetrafo. Det blir mer än 35V likriktat och obelastat. Men vi kom fram till att en 24V-trafo inte är lämpligt alls. :)
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Jo det kan nog ha varit något sånt som jag läst och som sen satt sig i bakhuvudet. Men nu är det ju löst i alla fall. :)
Håller för övrigt på att skriva en liten projekt-tråd som nog kommer upp antingen nu snart eller i morrn.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har har för mig att Unipolära drivare kan inte köras "tomma". Dom måste ha motorerna inkopplade.

Jag är inte säker, och jag har aldrig hållit på med Unipolärt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Simpla drivare utan chopper kan man ju köra tomma hur som helst. Byggde en halvstegsdrivning för en unipolär igår med en ULN2803. Funkar hur bra som helst. :)

Kopplade upp en ny watchdog-lösning, och den har ett lite större spann på accepterade infrekvenser. 2,4kHz - 104kHz. :D
Det ska väl funka med Mach3's buggiga "chargepump"...

Bild

En hel skog av komponenter, men allt ska bli ytmonterat på BOKet så det gör inget. :)
Hmm... vilken revision på kortet blir det nu? 4? :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar M&M. Jepp, vi är nog uppe i Rev.4 nu. :lol:

Föresten. Jag har en hel bunt Breakout-kort nu utan Watchdog och optokopplare.
Så nu kan jag leverera kompletta kort med 1 till 4 drivare.
Just nu har jag tre helt kompletta färdiglödda enheter.

Priser inkl. moms:
Breakout-kort: 375:-
Kraftkort: 250:-/st

Edit:
Har lagt in dom i min WebShop nu.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borde det inte vara R5?
Sista tillverkade prototypen är ju R3. Sista schemat du skickade borde heta R4, men de bifogade filerna heter R3. Jag har nu alltså två olika scheman som heter samma sak.
Sen blir ju nya watchdoggen ännu en ändring.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag håller inte helt ordning på just det. Jag har bara ett original, och det är det senaste. När det väl blir klart och produceras i fler än ett ex, då bryr jag mig om rev.nummer.
Skriv svar