Stegmotor med växellåda ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

007sweden skrev:Windman: Kan även vara en iridium-flare.

http://www.satobs.org/iridpix.html
Ja, när du säger det så.
Men det låter mycket bättre om jag säger att det är en komet :D

Det är förmodligen mycket troligare att det är en flare. Jag kollade tyvärr inte på himlen när jag tog kortet, så jag vet inte.
BJ
Inlägg: 8318
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Jaha... Men då kanske det är satellit-reflexer som jag har sett på himlen ibland. Sent på kvällen, och så kommer det en lysande prick åkandes sakta, och försvinner efter en stund. Stämmer det, eller kan det vara flygplan också?
Senast redigerad av BJ 30 augusti 2007, 08:25:53, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Ett stjärnfall är över på 1 sekund. En satellit rör sig sakta konstant. Denna flareeffekt kan ju få den att dyka upp och sedan försvinna, men det sker ju inom loppet av 30 sekunder kanske.

TILLBAKA TILL TRÅDEN

Vart finns växellådor till dessa motorer att köpa för en vettig peng ?
Det finns en i plast på Kjelle för under 100kr, men tror den är lite klen.

Kom med förslag och länkar !!!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom växellådor jag har sett till nema34 stegisar har varit typ i prisklassen många gånger mera än vad du vill lägga ut på hela projektet...

Dom är ofta förspända och massa grejor för att undvika varje hundradels grad i glapp till varje pris...
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Ser att Classe har växellådor för skruvdragare för 135kr.
Står ju inget om utväxling på dem, men man kanske skulle köpa en och testa... En stegmotor kan ju blåsa på rätt friskt, så det kanske är en idé ???
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Meduza skrev:Dom växellådor jag har sett till nema34 stegisar har varit typ i prisklassen många gånger mera än vad du vill lägga ut på hela projektet...

Dom är ofta förspända och massa grejor för att undvika varje hundradels grad i glapp till varje pris...
Glapp är ju inget problem... för när den väl driver så glappar det ju inte. Bara när man stannar och vänder. Men som du säger, $$$ är ett problem. Men med en växellåda kanske man kan köra med dessa billiga stegmotorer på Kjelle för 100kr, istället för de starka fina för 400kr.
Matte
Inlägg: 218
Blev medlem: 4 april 2007, 19:54:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Matte »

Vet inte hur mycket vridmoment som krävs för snurra gängan, annars kan du juh prova med en stegmotor från en mätare i en instrumentpanel till en bil....kostar nog inte mer än några 10or.

Specen på GMs stegisar e typ 1000steg/varv men dock endast typ 1mNm i vrid.

Nu vet jag inte hur duktig du är på elektronik eller hur avancerat du vill göra det men om du endast ska köra helsteg o halvsteg så kör en enkel stegmotordrivare/controller och andvänd en 555a som oscillator med variabel frekvens.
Ska du köra med micro steg får du nog däremot kolla på uC.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

En M3 gängstång lyfter lätt upp kameraställningen. Ett helsteg på den stigningen (0.5mm/v) ger en upplösning på 0.0025mm/steg (200 steg/varv) vilket borde vara gott nog för att inte påverka bilden.

Ett skiftregister och en timer eller bistabil vippa samt en darlington brygga borde räcka för att driva en stegmotor av denna storlek. Total kostnad under 100:- exlusive motor. En liten stegmotor med 1.8 graders steg är i princip gratis; hittar du inte någon så kan jag bjuda på en sån.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det borde bli mindre ”darrigt” med stort utväxlings förhållande genom att stegmotorns något taggiga gång jämnas ut tycker jag. Dessutom orkar ju en enklare (billigare) motor med större last då.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nackdelen med "billiga" motorer är kraften. Har ca 25st Kjelle-motorer i en låda. Dom orkade knappt med sig själva ens, sen skulle dom snurra en gängstång också. :D
En annan sak är att såna motorer funkar bara på helsteg.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Med billigare motor menar jag en motor från en kopiator eller en äldre fax på skroten, dom är ofta starka som tusan!
Det blir säkert mindre darrigt i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, "gratismotor". Jepp dom är nog passande. Brukar också ha stor upplösning och klarar microsteg.
"Nackdelen" är att dom flesta är Unipolära, men i detta fall spelar det mindre roll.
"Fördelen" är att man kan driva dom direkt på 12V, utan ström-motstånd.

Missförstod när du skrev enklare(billigare) :D
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Till att börja med, så är jag i era ögon sett inte speciellt elektronikkunnig.
När det börjar snackas "darlingtonslingor" och annat... då är jag lost.
Men det finns ju färdiga styrkit med 555or på, som man justerar med en potentiometer.

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en sån där stark 200-stegsmotor för 400kr. Den kan lätt driva dena gängstång rakt av !

MEN, då har jag problemet att motorn skall snurra 3.333 varv/minut.
Hur löser jag det utan datorstyrning ?
Alla färdiga styrkit verkar börja på 15Hz eller dyligt.

Jag såg en kille som löst detta med en kristall och massa komponenter. Men då är man ju låst på det varvtalet. Så möjligheten att ändra hastighet vill jag ha.

Dessutom verkar de flesta datorstyrda styrkorten prata med LPT-porten. En modern laptop har ingen LPT-port. Och jag kommer ju att stå mitt ute i skogen när jag fotar...
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

En annan fråga.

När man pratar om gängor... 1/4", är det en amerikansk standard ?
Eller motsvarar den M3 M4 osv ?

Vart köper man en 1/4" gängad stång på 3-4dm ?
Närmaste järnhandel eller ?
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Inlägg av 007sweden »

Det borde motsvara typ M6.35 , eller?

Edit: Alltså amerikansk tumsystemstandard.


Och en gängstång köper man på närmaste järnhandel för en tjuga.
Skriv svar