Minimig - Amiga 500 i en FPGA

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Kontakt:

Minimig - Amiga 500 i en FPGA

Inlägg av blueint »

Tänkte för dom som ev har missat det:
http://home.hetnet.nl/~weeren001/minimig.html

Kortfattat är det en Amiga 500 OCS som är simulerad i en Xilinx Spartan-3 400k FPGA PQ208 med m68k, PIC18, 2M ram, flashminne. Utgångar VGA/PAL, PS/2, 3,5mm stereo audio, rs232, jtag, 2xjoystick.
Allt på en 12x12cm dubbelsidigt kretskort som drivs med +5V ~100mA. Verkar fungera bra med mjukvaran.

http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_500 - Om Amiga 500
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Verkligen imponerande. Undrar hur han klarade av att bakåtkonstruera (reverse engineer) amiga processorn?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det gjorde han inte. Utan använde en Freescale m68k klon. Det finns dock en m68k verilog/vhdl kandidat.
Däremot är resten reverse engineerat. Amiga Inc lär ju inte få tummen ur.. :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den skulle jag vilja ha! :D

En liten fråga bara: Är det du (blueint) som gjort den?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Mycket imponerande!
Jag blev faktiskt lite sentimental när jag började tänka på alla timmar man satt och harvade
med det gråa lilla monstret som ofta blev sjuk och infekterade hela diskett boxen :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

JimmyAndersson skrev:Den skulle jag vilja ha! :D

En liten fråga bara: Är det du (blueint) som gjort den?
Har inte gjort den, men jag funderade i oktober 2005 allvarligt på möjligheten då jag hadde problem att rädda data från ett amiga system pga dåliga överföringsmöjligheter. Och snubblade in på det faktum att hårdvaran börjar bli gammal. Och att FPGA teknologin blivit billig. Då jag först hörde om fpga kostade sådant 500000kr. Så det vart inte aktuellt då ;)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

För ca 1600kr så får man en Spartan-3E Starter Kit.
64Meg ddr ram, VGA port, PS/2 port, 2 comportar,

Enda som saknas är en SD-kortsläsare.
Bara frågan hur många grindar MC68k och de olika hårdvaruprylarna tar.
Lång url
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag vet inte om det finns några fria "soft 68k" men denna:

http://www.hitechglobal.com/ipcores/D68000.htm

drar ca 3400 slices i en virtex II. Minsta VirtexII är en XC2V1000.

Om det nu går att syntetisera en sådan för Spartan3E så skulle den få plats i en XC3S500E som har ca 4600 slices.
overclocked

Minimig, 68K och anant kul!

Inlägg av overclocked »

Tjena Amiga-lovers,

Det finns idag dåligt med fria 68K. jag känner till 2st. Den ena ligger på OpenCores och är enligt uppgift inte en färdig processor, Den andra är skriven av en kille som jag mailat lite vid namn Wolfgang: http://www.experiment-s.de/index.php?id=78

Osså håller jag själv på att skriva en 68K-kärna med siktet inställt på MINIMAL storlek!

Wolfgang har byggt ihop något han döpt till SUSKA och som är en hel Atari STE i FPGAn (ink 68K)
Sammanlagt blir denna otroligt stor så det måste till en REJÄL FPGA om den ska passa han har provar del för del just nu.

Jag har väntat på Releasen av Minimig just för att sitta och labba lite med att kombinera dessa två och lite annat löst skräp för att se om det är möjligt att återskapa hela Amigan i EN FPGA. Vad är gjort?

Jag har både lyckats byggt Minimig och SUSKA-68K tillsammans med PIC18C men pga av att det inte finns något RAM-minne så trillar lite grejor bort när man kör P&R (Place And Route) på det. Var sak för sig tar

Typical size just nu:
- Minimig 22% (alla Amigan 500 chip)
- 68K 55%
- PIC18C 7%

Tillsammans skapa dessa även en viss congestion(förstoppning!??!) så det blir riktigt TRÅNGT!

Jag har varit i kontakt med Dennis(Minimig's skapare) tidigare och har en lösning även på att slippa bygga den klock-krets som han byggt i hårdvara så den blir även den intern. Jag är inte säker på att jag får igång detta projekt nån gång men det är roligt att labba iallafall!

Jag använder idag ett Digilent Microblaze Starter Kit (1600E device största Spartan-3E) och det är något sådant som behövs annars är det kört! Självklart skulle även ett VIrtex4 eller Virtex5-baserat kort också gå gå men då blir det dyrt!

För övrigt är mitt andra FPGA-utvecklingskort (Digilent Spartan-3 Starter Kit 200K) till salu under Köp/sälj här! Samma kort som Dennis använde till prototypen men med 200K istället för 400K som han hade på sin!
rehnmaak skrev:Jag vet inte om det finns några fria "soft 68k" men denna:

http://www.hitechglobal.com/ipcores/D68000.htm

drar ca 3400 slices i en virtex II. Minsta VirtexII är en XC2V1000.

Om det nu går att syntetisera en sådan för Spartan3E så skulle den få plats i en XC3S500E som har ca 4600 slices.
bjolin

Inlägg av bjolin »

Har själv lekt med tanken att det skulle vara kul att trycka in en A500 i en FPGA. Eller bygga ett "acceleratorkort" till den eller min A3000 med hjälp av en juste FPGA. Men men barn, två hus och en del annat så blir det bara funderingar.
Roligt projekt, synd bara att det inte finns någon diskettstation. Kanske en inbyggd "flickerfixer" skulle vara något, om den inte redan släpper ifrån sig en VGA.signal. ... och så VHDL förståss så att det blir begripligt :).

Jag får väl plocka in den i "att-göra-listan" någonstans efter att bygga en hotrod som femtioårskris (Det är då jag kanske får tid)....

Tillägg:
Efter att ha kört igång min Amiga 3000 i går, så tror jag att det för egen del skulle vara trevligt med en kompaktare form av Amiga med VGA-utgång, och ett bättre tangentbord samt mus. Men samtidigt skulle jag nog helst vilja ha en kompakt burk att köra de gamla spelen på. Det var ju trots allt ganska okomplicerade saker som var lätta att spela och inte tog flera veckor att jobba sig igenom. I detta fall skulle nog en koppling till TVn fungera bättre. Lite som en ersättare till CDTV eller CD32.
Men som sagt tiden.....
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Väldigt intressant projekt, speciellt att den kör samma ADF-filer som WinUAE. Storleken är inte så tokig heller (och säkert är den strömsnålare än min gamla A500), Amiga i nano-ITX-format...

Så jag har börjat leta delar för att eventuellt bygga en. Problemet är processorn (MC68SEC000FU20). Till och börja med så har den ersatts av MC68SEC000AA20, vilket är rohs-versionen (för övrigt identiska). För det andra, www.digikey.com (som också har minnena, FPGA och PIC) kräver att man köper minst 84 processorer, vilket är lite väl att ta i. Så innan jag gör något skulle jag vilja veta om någon här vet var man kan köpa denna processor i enstaka exemplar (om nu inte jag kan hitta 82 till som vill bygga - jag vill själv ha två processorer).
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Digikey har skrivit den som Non-Stock och tag ju säkert bara hem det antalet, men kolla med electrokit.se där står att dom tar hem olika komponeter efter önskemål dom kanske kan ta hem bara några stycken av dem direkt från tillverkaren eller liknande?!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag skall testa detta och se vad Electrokit säger. Återkommer med resultatet. Jag är dock tveksam då processorn levereras i förpackningar om 84 stycken, därav minimumkvantiteten på detta udda värde.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Man kan ju också göra en variant där man använder t.ex. en virtex4 typ FX12 och kör processorn emulerad i PPC405 processorn som finns på den.
Kod för det finns ju redan iom winfellow UAE etc.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

Andax: antar att du har kollat upp vad en virtex 4 kostar också? :D virtex familjen är inte direkt billiga...
Skriv svar