Montering av Lillsyrran
Då lär det vara lika lätt att borra hela vägen direkt. Jag håller med om att det är bättre om lillasyster inte ser ut som en schweizerost när hon levereras! Är det så att Jojje beslutar att köra på MMs förslag är det en helt annan sak eftersom syster då mest troligt också levereras med passande slangar
/PeterH
/PeterH
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30020
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Upptäckte ett litet problem med gängstängerna.
När man drar åt två muttrar mot varandra, kommer de inte sitta i exakt 90° mot gängstången. Det betyder att det bara blir en punktbelastning på axiallagrena. Inte optimalt.
Liten film
För att komma runt det här måste man använda sig av bara en mutter per sida, och gänglåsningsmedel. Men då kan man aldrig montera isär det, eller spänna åt när det behövs.
Hmm... Undrar om det räcker med vanliga låsmuttrar? Det måste jag prova.
Tyvärr vaknade jag 14:15 idag, och järnhandeln stängde kl 13:00.
När man drar åt två muttrar mot varandra, kommer de inte sitta i exakt 90° mot gängstången. Det betyder att det bara blir en punktbelastning på axiallagrena. Inte optimalt.
Liten film
För att komma runt det här måste man använda sig av bara en mutter per sida, och gänglåsningsmedel. Men då kan man aldrig montera isär det, eller spänna åt när det behövs.
Hmm... Undrar om det räcker med vanliga låsmuttrar? Det måste jag prova.
Tyvärr vaknade jag 14:15 idag, och järnhandeln stängde kl 13:00.
Hur är det tänkt att man ska montera gängstången?
I dessa bilder från GeekJoan:s bygge sitter två radiella lager på var sin sida om balken mitt emot stegmotorn. Sedan används bara soppaslangen för att fixera gängstången i motoraxeln. Är det detta tillvägagångssätt man använder för montering av samtliga gängstänger. Jag har för mig att jag sett diskussioner om att sätta vanliga kullager i balken även på motorsidan. Har någon gjort en sådan lösning?
I dessa bilder från GeekJoan:s bygge sitter två radiella lager på var sin sida om balken mitt emot stegmotorn. Sedan används bara soppaslangen för att fixera gängstången i motoraxeln. Är det detta tillvägagångssätt man använder för montering av samtliga gängstänger. Jag har för mig att jag sett diskussioner om att sätta vanliga kullager i balken även på motorsidan. Har någon gjort en sådan lösning?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30020
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Jag har faktiskt inte testat utan, men det motverkar all eventuell vobbling som kan bli med soppaslangen. De nyaste gavlarna har ju ett enormt hål där för att montera motorn direkt mot, och då kan man inte ha något lager. Vill man det ändå får man se till att skaffa längre gängstång, distanser till stegmotorn, ett litet 10mm-lager, och sist men inte minst, fräsa ut en cirkelbit att fästa lagret i, som passar i det stora runda hålet. Lite jobb så att säga.
Postade detta i utvärderingstråden men tycker det passar bra här också, kanske någon som får en liten idé av detta.
Dessa brytare använder jag, riktigt liten.
(5x5mm rutor)
Monterar dem på detta vis, som ni ser är hdf-biten nerslipad för att hamna i nivå med mdf-skivan som kullagervinklarna sitter på.
Brytarna sitter allstå på åkvagnen, bakom rören som går mellan traversbenen.
Fäster dem med små skruvar eller spikar samt lim av något slag.
Har inga bilder på hur det ser ut för Z.
Har en hel hög såna här brytare så vill någon köpa så går det bra, bara pma.
Dessa brytare använder jag, riktigt liten.
(5x5mm rutor)
Monterar dem på detta vis, som ni ser är hdf-biten nerslipad för att hamna i nivå med mdf-skivan som kullagervinklarna sitter på.
Brytarna sitter allstå på åkvagnen, bakom rören som går mellan traversbenen.
Fäster dem med små skruvar eller spikar samt lim av något slag.
Har inga bilder på hur det ser ut för Z.
Har en hel hög såna här brytare så vill någon köpa så går det bra, bara pma.