Hjälp med att tyda kopplingsschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Aloha
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 juli 2007, 19:43:36
Ort: Stockholm

Hjälp med att tyda kopplingsschema

Inlägg av Aloha »

Hejsan

Jag är nybörjare men försöker lära mig mer när tiden räcker till. :)
Jag ska bygga något som ser ut att vara mycket enkelt, problemet är att jag inte kan tyda sådana här kopplingsscheman. :? Jag klarar nätt o jämnt av "vanliga" scheman så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med hur det här ska kopplas/lödas.

Bild
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26734
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu ÄR det ju ett "vanligt" schema sååå...... vad SPECIFIKT har du svårt att hänga med på?
Aloha
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 juli 2007, 19:43:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Aloha »

Det är en massa "korvar med pluppar på" som svävar omkring. Typ alla pluppar som heter "Va", ska de kopplas ihop med varandra? Likaså "Vb" osv..

Sen den där fyrkanten uppe i vänstra hörnet förstår jag inte alls. Den som det sitter 2 kondensatorer på. Ska den bara sväva där o kopplas till Va o Gnd?

Vad jag menar med "vanligt" schema så är det ett sådant där det finns streck som visar exakt hur allt är kopplat.. Det här ser ut som ett proffsschema för mig..
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27786
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp alla Va Vb och jordar ska kopplas ihop. Var för sig. Det uppe till höger är avstörning för matningsströmen.
Aloha
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 juli 2007, 19:43:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Aloha »

Jäklar vad snabba ni är här.... Tack så mycket för hjälpen.
:P

De här transistorerna Q1, Q2 osv... Går det att se vad det ska vara för några eller måste jag ta reda på det?

EDIT: Du menar det uppe i VÄNSTRA hörnet va? Inte högra som du skrev? :?
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Transistorerna är av typen standard 1a. Nästan vad som hellst funkar, tex bc547/bc557.
Aloha
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 juli 2007, 19:43:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Aloha »

Nu är jag tillbaka igen. :)
Jag har byggt ihop allt nu och testat. Fick det att fungera en stund men sen ville det sig inte längre. :( Dioden lyser men jag får ingen kontakt.

Jag använde bc557 och H945 som transistorer (det jag hade hemma). Kan det ha o göra med att jag använde H945 istället för bc547?
Jag hittade en spec på nätet, men vet inte om det är samma transistor som jag har: http://www.fulikent.com/images/spec/200211251821520.jpg
Senast redigerad av Aloha 22 juli 2007, 14:14:01, redigerad totalt 1 gång.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Vad menar du med att det fungerade en stund ?

Du har sett att det är annan pinout på H945 än BC547 ?
Aloha
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 juli 2007, 19:43:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Aloha »

peter555 skrev:Vad menar du med att det fungerade en stund ?

Du har sett att det är annan pinout på H945 än BC547 ?
Jo, det såg jag och jag är ganska säker på att jag har kopplat det rätt. När jag testade den så fick jag kontakt med bilen och jag kunde se att datorn och ECU'n kommunicerade med varandra och att en anslutning då blev upprättad. De kommunicerade med varandra i kanske 1 minut då anslutningen plötsligt avbröts. När jag försökte ansluta igen så fick jag ingen kontakt. Jag har försökt flera ggr men inte lyckats igen. Därför tänkte jag att något kanske gick sönder?
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43266
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Alltså, där du hittade schemat, fanns det inte någon komponentförteckning
där ocksp ?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Nu vet jag inte vad det är för specar på interfacet i bilen, men att K-line kan sänkas direkt av Q1, Q3 ser lite läskigt ut. Det är mycket möjligt att det är strömbegränsat i bilen och då går det bra. Om det inte är det så kan Q1, Q3 eller drivsteget i bilen gå sönder. På datorsidan är allt skyddat med 1k motstånd så där ska det inte vara något problem.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Jag undrar om schemat är korrekt för det ska väl finnas en anslutning till som heter L-line?

PC <-- K-line
PC --> L-line
Aloha
Inlägg: 29
Blev medlem: 5 juli 2007, 19:43:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Aloha »

Det fanns tyvärr inte någon komponentlista.

Det finns en L-line också men all kommunikation sker över K-line tydligen.
Jag trodde att den där grejen uppe i vänstra hörnet skyddade bilen?

Schemat kommer härifrån: http://www.coupediagnostics.co.uk/coupe ... onics.html
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Antagligen finns det något skydd i bilens datorburk.

Jag kom att tänka på en annan sak. Det är ju inte helt otroligt att bilen kan bli uppladdad av statisk elektricitet. Om du då pluggar in en stationär PC är det stor risk att den går sönder (eller interfacet i bilen).

För att minska den risken så borde interfacet ha optokopplare på datalinorna.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Jag skulle gissa att -12V från RTS inte orkar hålla spänningen. Den brukar ju normalt drivas från typ MAX232 eller liknande. Prova att byta R6 till 10k tex. Du kan ju även kolla spänningen på RTS före och efter ändring.
Skriv svar