Driva motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Driva motor

Inlägg av zeus »

Jag har två motorer på vardera 4,5v, de från classe. Dessa två ska drivas med hjälp av ett batteri(9v). Om båda drivs samtidigt är det inga problem ens för mig.

Men sen kommer det, iaf för mig, kluriga. Motorerna kan även kunna gå var för sig och back.
-----
För att ge lite bakgrund till det hela: Köpte en radiostyrdbåt på dino.se, den gick tyvärr sönder. Jag tog isär båten och fixade till de delar på kretskortet som av någon konstig anledning var trasiga, jävligt pilligt med ytmonterat. ena motorn verkade även den ha gett upp.

Så jag har en motagare som har fyra kablar, två till varje motor, de kan polvändas. Men de är för klena, så ett annat batteri och transistorer/reläer är ett måste.

Förklarar nog jävligt konstigt, så jag ritar en bild.
Bild
Hoppas man fattar lite iaf, annars får ni fråga.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hur mycket ström snackar vi?

Vad du behöver är två fulla H-bryggor som matas med regulerad spänning från batteriet (om du nu inte vill trimma motorerna till 9V :twisted: ). En 7805 på 1,5A klarar nog biffen (men visst känns det ondigt att regulera bort?).

H-bryggor är jättejobbiga i helhet, så du vill säkert snylta några härifrån.


Hur ser dina styrsignaler ut?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

De drar hela 0,22A st O=).

Tror inte jag vill köra dem i 9v, kan bli lite jobbigt tror jag.

Styrsignal, kanske var ett dåligt ord, är bara en spänning som polvänds vid back. De har sutit direkt på motrerna, men de är mycket mindre och de nya orkas inte drivas av denna.

En H-brygga är inte för svårt, men är det nödvändigt? Kanske reläer för att inte reguleringen ska ta något....
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... om du vill ha lite att göra så bygg 2 st h-byggor... reläer drar mkt ström dvs drar ner på körtiden... du säger att "styr-signalen" polvänds... det är ju perfekt... bara att koppla på h-bryggan där ju...

//Rille
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det komemr isf dra på orgilnalbatteriet, känns som det andra kommer ta slut innan iaf.

Men då får det bli att bygga på en h-brygga. Och sne har jag 5v såänningsregulatorer hemma, måste funka?

Det är ingen som vill rita upp en litet schema? Vill vara hundra på att det blir rätt.
Baalzamon
Inlägg: 140
Blev medlem: 21 januari 2004, 09:31:01
Ort: Uddevalla

Inlägg av Baalzamon »

Kan ett 9-voltsbatteri över huvudtaget lämna ut 2x220mA? Det är trotts allt rätt klena batterier.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30063
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag är tveksam. Har för mig spänningen sjunker redan vid 50mA
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Säg inte så där, krossar mina fina planer.

Men kommer köra med super delux-batterier. Eller så får det bli dubbla... De ska iaf köras på 5v st.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Varför inte använda ett batteripack om 4st laddningsbara R6-batterier? Mycket mer effektiva än två 9V-batterier eftersom du inte behöver regulera bort något.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

För att jag är fattig och arbetslös, tror du jag har råd med laddningsbara batterier? 9v:s säljer pappa så de får jag tag på lätt. Men jag får väl kanske köra på vanliga AA(R6), eller är de för klena?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ä de tänkt från början att båten skall drivas med 9 Voltsbatteri?

I så fall:
Ett 9 Voltsbatteri borde ha en ganska hög utgångsimpedans.......
.....å tanken kan då vara att batteriet fungerar som en strömkälla istället för spänningskälla............om än inte en ideel sådan!

Det kanske ä lite långsökt men det var det ända jag kunde komma på just nu............... :shock:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Äh, nu lägger jag ner det här. Går ut och solar istället.

Borde inte ens ha försökt förstå mig på det här med elektronik.

Säljes: Elektronik rum, aldrig annvänt med ocilloskop och labbagregat, värde ca 4000:- plus ocilloskop.

Bud.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

zeus, finns det möjlighet att skicka detta rummet till skåne? :wink:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Livet ä ovättrist ibland (å de j*vliga är att ibland är alldeles för ofta) :evil:
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

$tiff: Sure, ge mig ett bra bud bara... Tyvärr ingår inte de tre datorer som står där inne.

evert: Typ väldigt mycket för ofta, skulle nyss läsa tråden om h-bryggor, fattade tre ord eller något. Men jag tror måla och sola får bli min framtid.

Ha de
Skriv svar