Seriekoppla likspänningar från nätaggregat till datorer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Kolla in gamla batteriladdare till bil/lastbil, trafos från gamla audioförstärkare och dylikt för bra och billiga (gratis?) trafos.
Återvinningsstationer och soprum är bra jaktmarker...
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Tänk bara på att ALLA PC nätaggregat har sammakopplad 0V och hölje/skyddsjord. Detta innebär att dom INTE kan kopplas till ett jordat uttag samtidigt eller skruvas fast i en plåtlåda utan att få kortslutning.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Kan förstås annars också bara koppla bort skyddsjorden helt i dom aggen som man kopplar + till matningsjord på, så fungerar det. Men det är förstås inte alls att rekommendera att koppla bort en skyddsjord på någonting överhuvudtaget eller att köra dom i ojordade uttag för den delen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Chribbe76 skrev:Jag tittade just på Dustinhome, 2st av deras billigaste nätagg ger tillsammans 24V 15A för 490Kr.
Det måste väl vara svårt att hitta billigare?

Jag köpte 3st nätagg för ett tag sen, syftet var att få 36V 34A, det blev 1785Kr, jag antar att även det var billigt.
Hur tänker du där? Du kan inte få ut mera ström än om du har bara ett aggregat. Den totala effekten blir inte högre. Så har du två seriekopplade aggregat på 12V/10A så får du 24V/10A totalt. Jag antar att det var så du räknade, men du skrev aldrig vad dom olika aggregaten var specade för från början.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mizzarrogh skrev:...
Annars, I princip ju, en stor trafo, likriktare, kondingar, samt lämplig regulator.
...
Vad ska du med en regulator till? Den behövs inte alls (gör mer skada än nytta) till en stegmotorkontroller.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

John: Eftersom du vill ha närmare 4Nm till din stora fräs, så räcker inte 24V långt iaf. Då måste du seriekoppla fyra stycken datoraggregat (48V).

Gör det "riktigt" på en gång och skaffa en bamsetrafo, likriktare och en stor konding. Då funkar det utan problem.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

OT

-->jojje, stämmer, var jag som råkade ha spänningsmatningen till en annan konstruktion med liknande utspänning i skallen.
Tänkte på de "blå korten" , som jag sett några här använda ihop med drivare, men de behövs kanske inte i detta sammanhang, beror ju på litet hur konstruktionen ser ut.

Edit: Har inte fått hem mina ännu, så har inte exakta spec för dem ännu.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har funderat på varför det påstås att det inte behövas någon reglerad likspänning och har ett förslag till lösning på detta. Om det är så att det styrkort som används har pulsviddsmodulering så kan detta jämföras med en rglerad likspänning. Har styrkorten en egen intern 5 volt reglering för IC kretsar och övriga komponenter.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Hoppas du inte misstycker om jag utökar frågan, med om det är samma oavsett vilket fabrikat man använder?
(kort sagt, skall det således alltid vara "ingenting" mellan matingen och korten?)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

John: Ja.
(Lösning, till vilket problem?)

Mizzarrogh: Jepp, iaf dom jag känner till.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Mer än 200kr för en ATX-psu tycker jag är dyrt om man inte får dom extra tysta då.

Webhallen har från 149kr och DataPrice har tidigare sålt för 89kr, dom är dock slut nu.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

jojje: Nätagget jag syftade på var specat 34A på 12V.

En sak jag undrar är hur det går att koppla ihop båda 12V-kanalerna på ett nätagg för att utnyttja båda kanalernas ström?
Man kanske riskerar att den kanalen som ger högst spänning "driver" den andra så att man ändå inte kan ta ut mer ström än vad ena kanalen kan ge?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, då var det som jag trodde (12V/34A).

Vadå "båda" 12V-kanalerna??? Det finns väl bara en 12V, hmm...
Om du menar -12V, så kan du glömma den direkt. Den är "useless" i detta samanhang. Man seriekopplar två 12V-are bara. Man kan (bör) inte parallellkoppla dom iaf.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Dom flesta nätagg som kan ge hög ström på 12V har 2st kanaler där den ena kan ge tex 16A och den andra tex 18A.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Aha, det har jag aldrig märkt. Men du kan inte koppla dom i serie iaf, och inte parallellt heller för den delen.
Skriv svar