bilstereoslutsteg som låter vid avsängning av stereon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

bilstereoslutsteg som låter vid avsängning av stereon

Inlägg av ojkroken »

hej , jag har ett denver cap4100 slutsteg i min bil och jag har fått ett konstigt ljud vid avstängning .
inge bonk som man kan läsa på olika bilstereosidor utan mer ett wieee när man stänger av . någon som kan börja dra i änden så kanske vi kan klura ut va de kan bero på ?

mvh pehr
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter det likadant oavsett om du har bilen igång eller inte?

Om wieee-ljudet bara kommer när du har bilen igång så är min första tanke att det skulle kunna vara en kondensator som börjat släppa igenom ljudet från generatorn.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Inlägg av ojkroken »

det är lika dant när bilen är igång som avstängd . just vid avstängning av slutsteget som ljudet kommer , det låter inte som genljud utav piper till ett tag med dalande effekt ..har funnits sen steget va nytt
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det låter mer som ett dåligt konstruerat slutsteg. Om slutsteget är snebelastat, alltså något tar mer ström från + eller – sidan från sekundärdelen i nätdelen. Så om +/- spänningen refererat till 0 (jord) inte hålls jämn under avstängningen (urladdningen av lytarna) så kan slutsteget börja självsvänga & låta konstigt.
I normala fall så är högtalarutgångarna kopplade via reläer, som ska förhindra knäppar & såna fenomen, men det har dom tydligen snålat in på.

Edit…
Om du vill slippa oljudet så kan du ju koppla högtalarutgångarna via reläer & låta remote signalen styra dessa!.
Senast redigerad av Fagge 16 februari 2007, 19:18:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

kan tänka mig att det är den switchade spänningsomvandlaren som går in i okontrollerat läge vid avstängning, och då sjunker i frekvens till hörbart område
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Exakt så lät mina 2x30W Eltronik-steg från Biltema jag hade för jättelängesen när jag slog av dem. SItter nån slags TDA-krets i, plus lite småskräp runtom. Dålig konstruktion...
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Inlägg av ojkroken »

Fagge skrev:Det låter mer som ett dåligt konstruerat slutsteg. Om slutsteget är snebelastat, alltså något tar mer ström från + eller – sidan från sekundärdelen i nätdelen. Så om +/- spänningen refererat till 0 (jord) inte hålls jämn under avstängningen (urladdningen av lytarna) så kan slutsteget börja självsvänga & låta konstigt.
I normala fall så är högtalarutgångarna kopplade via reläer, som ska förhindra knäppar & såna fenomen, men det har dom tydligen snålat in på.

Edit…
Om du vill slippa oljudet så kan du ju koppla högtalarutgångarna via reläer & låta remote signalen styra dessa!.
vågar man göra det eller ?
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Inlägg av ojkroken »

hallå? svar tack
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Japp det vågar du!
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Inlägg av ojkroken »

behöver man relä både till + och - kablen altså två stycken
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Nix men ett till vardera utgång däremot.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Inlägg av ojkroken »

altså om jag fattat det rätt nu så ska det sitta på respektives kanals +utgång?

altså 1 på vf osv
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Normalt brukar man bryta + sidan (utom då man tar av batteripolen då man tar av jorden)

Åter till ditt problem:
Du kopplar ett relä mellan den ena högtalarens + och slutstegets +utgång (där du normalt kopplar in högtalaren) och likadant på den andra kanalen om det är ett 2 kanaligt slutsteg(Har inte orkat googla steget).

Kolla bara så stereons utgång klarar belastningen av reläer+slutsteg.
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Inlägg av ojkroken »

okej.ska testa det . jag har redan bugt om systemet så det inte påfrestar remoten i stereon så det är inga probs. återkommer senare med resultat
Skriv svar