Detektera luftriktning lättast?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26445
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilket inte gr någon information om flödet. dessutom blir det hysteres i avläsningen. inget flöde ger fortfarande en riktning.

Icecaps förslag har ingen likheter med ditt. Om du tänker på någon annat kan du väl skriva det.
Samman
Inlägg: 133
Blev medlem: 7 februari 2007, 10:37:21
Ort: Ängelholm

Inlägg av Samman »

Skulle bygga samma sak en gång.. Använde en vanlig DC nätdelsfläkt...

När luften sögs in så kunde man mäta även insugets kraft beroende på hur snabbt fläkten snurrade.. Och sen om det blåste ut så byttes polariteten och en annan enhet kunde mäta hut mycket som blåstes ut...

Fungerarde väldigt länge som ett övervakningssytem för luftflödet på en maskin vi hade på jobbet.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Vad sägs om en jon-vindgenerator?
http://inventgeek.com/Projects/IonCooler2/overview.aspx
http://www.ap.stmarys.ca/demos/content/ ... _wind.html

Säg att du har en katod i mitten och sen flera anoder runt i en cirkel. Då kan du se vilket håll vinden kommer ifrån utifrån att se vilken ledare som genererar ström.

Kod: Markera allt

 - -
- + -
 - -
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jag FATTAR inte varför jag slutar att få mail från inlägg jag bevakar??

Jag kollar ju på ALLA inlägg via min mail...


Hur som helst så har det ju kommit in en hel del förslag :)

Alla bra på sitt sätt, en del mindre känsliga än andra etc.

Att ha en vindflöjel på tilluften som är hyperlätt funkar nog bra men då måste den reagera väldigt lätt.

Jag kan tänka mig att kombinera en del av lösningarna och samköra infot man får, för att helt enkelt vara säkrare på saken.

Att mäta tempen i donet kan ju funka, men bara om det är kallare ute än inne och det är inte bara då jag vill ventilera, utan mest i typ augusti månad, då tvätten aldrig torkar ni vet :)

Fukten ska ut!

Jag ska fundera lite mer på detta, tror jag även behöver en fuktmätare i detta system oxå.

Jag känner att det kan bli ett mer omfattande projekt när jag väl börjar, än jag tänkt från början... känns det igen eller? :)

Förresten, att ha en DC-fläkt att mäta med kommer inte funka, den är för trög och det är ganska små luftmängder i varje tilluftsdon.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26165
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Detta med tempen är så att man mätar i varje ända och tillsätter värme på mitten. Rör luften sig transporteras värmen med den luft och detta är oberoende av omgivande temperatur.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Ah, ja ok, trodde det syftades på innertempen vs yttertempen :)

Jag tror nog att den idé är enklast, trots allt.

/B
Skriv svar