Hjälp med enkelsidigt kort med Eagle

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Inlägg av nanopile »

Gjorde en ny version på kul, finns säkert fel i den men eagle klagade iaf inte.
Körde med 10mil som routingrid.
http://momentary.garden-wood.se/p1_nanopile_version.zip

Dalles pcb kommer nog o bli glad om han får jobbet, han har gjort några kort åt mig.
Även vilken annan mönsterkortsfirma klarar det minst lika bra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Dalle är bra, men har lite svårt med vias - Futerlec är billiga, gör bra kort, men lite långsamma. Cogra är snabba, gör bra kort, men lite dyra...

Standard CAM-jobbet för Gerberfiler brukar inte fungera så bra i EAGLE, man måste oftast ändra lite för att få allt rätt.

Och en annan sak - skaffa (finns gratis) en gerber viewer och kolla att din layoutfiler blev rätt innan du skickar dem... Kan strula med wheelsfiler och inch/mil/mm setup. bra är också om du kan få drillrackfilerna från din PCB-tillverkare så att du bara väjer hål som han har i sin borrkasett. Om han inte har rätt borr så avrunda de oftast till närmsta värde och har du valt ett något trångt hål så kan den avrundningen göra kortet väldigt svårmonterat..
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Inlägg av nanopile »

Åhå, bra att veta, tack.
Hadde faktiskt ingen aning om detta med borrkasetten eller att det kunde bli fel med gerberfilerna.
Tror du har besparat åtminståne mig en massa trubbel, många tack från mig :)

Dalle och vias - är inte vias vanligen bara ett hål rakt igenom eller är det dem man pläterar?
Jag har lött fast en kabel i mina vior innan.
Microvior är väl inget Dalle gör men han kanske har utökat till flerlagerskort?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, men om ritar två lagerskort som jag ofta gör där man utnyttjar hålen för hålmonterade komponenter som vias för att dra signaler smidigt på ena eller andra sidan på kortet så är det viktigt att hålen/viorna är bra eftersom det på många hålmonterade komponenter (speciellt kontakter) är svårt att inspektera eller hjälplöda på komponentsidan.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Inlägg av nanopile »

Kanske jag har för enkla kort ännu men jag brukar se till att ha all lödning på ena sidan utom för viorna.
Får man upp tenn till komponentsidan om man kör med lödbad som jag antar att fabrikerna gör?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

En lödning på ett PTH kort ska se likadan ut på under som ovansidan, med ett bra fluss i lödmaskinen är det inga problem. Vid handlödning borde man ha separat fluss, då går det att få till fina lödningar.

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du kan med pläterade hål utan problem få upp lod till komponentsidan även vid handlödning - tidigare ansåg man att det var en misslyckad lödning om det INTE gjorde så.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Inlägg av nanopile »

Apropå det, köpte en separat spisplatta på classe o sätter fast korten med en trätving någon cm över plattan som värmer hela kortet till runt 100 grader tror jag (har inte mätt).
Det har givit mig finfina lödningar utan fluss, fast det är ju rengjort innan då.
Blir en liten skillnad om jag andvänder tråd med flusskanaler.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns många sätt som fungerar bra. Blåsa lite med hetluften på stora kontakter eller jordplan innan lödning kan också vara en bra lösning.

Jag har inte börjat handlöda blyfritt än, men misstänker att man får hitta lite nya metoder där också..
Skriv svar