Kommunicera via elnätet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alf
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 december 2006, 21:58:32
Ort: Stockholm

Kommunicera via elnätet

Inlägg av alf »

Hejsan, jag undrar om någon vet hur man kan kommunicera via elnätet i ett hus t.ex? hur fungerar det liksom och vad ska man tänka på om man ska bygga en sådan krets? är riktigt ny inom området så hjälp skulle vara trevligt.:)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

X10 heter en bra standard. Sök på det och du skall finna allt du önskar...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7009
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Välkommen till forumet.

Med tanke på hur länge det dröjde innan vi kan köpa nätverks utrustning som går över elnätet, så min gissning är att det inte är så enkelt att fixa.

Jag kan ju ha fel förstås.....

Edit:
bengt-re han före mig.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

X10 är skapligt robust och väl beprövat - det fungerar faktist och är rätt lätt att bygga egna prylar som kommunicerar via det.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

alf>
Vad menar du egentligen med att kommunicera över elnätet?

Vad är det du vill överföra?

När det pratas X10 så är det i princip styrning av huset eller tillhörande grejor, men det kan ju vara så mycket annat också. Överföra ljud/bild t.ex., nätverkskommunikation över elnätet etc.

För nätverk så finns det speciella elnätsmodem.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, huva - närverk är en annan huvudvärk det, men som sagt finns färdiga saker som skall fungera till det - inget jag har testat, men borde ju fungera...
alf
Inlägg: 17
Blev medlem: 4 december 2006, 21:58:32
Ort: Stockholm

Inlägg av alf »

tack för svaren, det gick snabbt. ja jag tänkte på små kommandon man kan skicka och då verkar x10 rätt. har kollat upp det lite ochd et verkar har funnits i ngra år(30). ite avancerat för mig som e nybörjare, så jag börjar väl med att bygga en digital klocka jag har suttit och tänkt på.

tänkte använda en PIC + ngn kristall, vet inte vilken eftersom jag aldrig använt en förut
den ska drivas av batterier, och kanske även ha en liten solcell för det är väldigt viktigt att batteriet, typ aldrig tar slut. jag vet inte vilken slags display jag ska, lcd drar kankse mindre ström men är dyrare att köpa, ska försöka hålla priset nere så mycket som möjligt. sen tänkte jag ha en funktion som gör så att displayen slutar uppdateras men klockan ska fortsätta gå. detta görs med hjälp av en knapp eller liknande. det kanske är ngt jag glömt men jag skulle vara väldigt tacksam om man skulle kunna få lite riktlinjer angående delar och upplägget.

hejsvejs
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

http://www.hth.com/plm-24/plm-24.htm

Funkar bra! (Det var iofs flera årsedan jag hade kontakt med HTH)
Det finns ju andra liknande moduler oxå iofs...

//B1N4RY
Skriv svar