Hjälp med en plocklista

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
freakie
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 april 2006, 04:48:20
Ort: Sthlm
Kontakt:

Hjälp med en plocklista

Inlägg av freakie »

Hejsan.

Jag planerar att bygga en Pete Millett's Hybrid Headphone Amplifier här på semestern, som ska användas till ett par Beyerdynamic DT880 lurar.

Men om man ska handla komponenterna från mouser.com, röret och socklar från thetubestore.com/, 50K Audio taper pot från DigiKey och lite andra komponenter så kommer bara frakten att hamna på runt 60 USD.

Därför undrar jag om någon av er kan slänga ihop en liten plocklista på alla komponenter förutom rör och socklar från något svenskt företag, alt hos något företag som inte har en hutlös frakt.

Det gör inget om komponenterna är lite dyrare om de håller en hög kvallité som lämpar sig till audio.

Mvh
Stefan
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Ursäkta att jag säger det men tycker du inte det är lite fräckt att be folk sätta ihop en plocklista åt dig. Folk på forumet bidrar gärna med många tips var man kan hitta komponenter eller hur man kan lösa svåra saker, men att sätta ihop en plocklista... ...kom igen!
freakie
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 april 2006, 04:48:20
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av freakie »

Nej jag ser det inte som en fräck sak att be någon om hjälp med att sätta ihop en plocklista, då jag inte har koll på vilka komponenter som håller hög kvallite, och om man kan använda någon annan komponent som har ett litet annat värde t.ex.

Men vist, vi omformulerar frågan:
Någon som har koll på något företag som har alla komponenter för att sätta ihop en Pete Millett's Hybrid Headphone Amplifier.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26503
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

elfa är väl ett bra tipps. Kanske inte det billigaste som finns. Men de har prylar och levererar snabbt.
freakie
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 april 2006, 04:48:20
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av freakie »

Har kollat på elfa men jag gick snabt därifrån då jag såg att resistorn jag ville ha endast levererades om 1000st.
Men jag kanske bara råkade hitta bulkversionen eller så.

Note: Var bulkversionen jag var inne på. Sitter och försöker plocka ihop en lista själv.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Elfa har garanterat komponenten som styckvis också... 1000st förpackning låter som en reel förpackning för pick´n´place maskiner
freakie
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 april 2006, 04:48:20
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av freakie »

Enligt listan över delar så står det så här:
"Any 1KOhm 1% 1/4W or 1/2W metal film resistor may be substituted"

Kan man välja 0,6W istället?
Från elfa:
0,6 W metallfilmsmotstånd. Används där egenskaper som låg temperaturkoefficient, hög stabilitet och lågt brus behövs, t ex vid mätningar och i audiosammanhang.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Det går nog fint.. 0,5W eller 0,6W har nog knappt någon sexuell betydelse.. :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

freakie skrev:Enligt listan över delar så står det så här:
"Any 1KOhm 1% 1/4W or 1/2W metal film resistor may be substituted"

Kan man välja 0,6W istället?
Från elfa:
0,6 W metallfilmsmotstånd. Används där egenskaper som låg temperaturkoefficient, hög stabilitet och lågt brus behövs, t ex vid mätningar och i audiosammanhang.
Låter bra. Man kan alltid lägga ett högre effekts motstånd, men det är onödigt dyrt.
freakie
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 april 2006, 04:48:20
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av freakie »

Vad bra, så att det inte blir risker med att ha ett högre effektsmotstånd.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

> så att det inte blir risker med att ha ett högre effektsmotstånd.

Alltså, den enda skillnaden är att det *TÅL* högre effekt.

Vilken effekt det kommer att utsättas för i just detta fall beror
enbart på den aktuella kopplingen och inget annat...
freakie
Inlägg: 9
Blev medlem: 12 april 2006, 04:48:20
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av freakie »

Tack för klargörandet Sodjan.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, nja, mjo. Det KAN finnas risker med vad man väljer för motstånd. Vissa högeffekts motstånd är trådlindade och till vissa saker kan det vara helt förkastligt, Men 0,6W metalfilmsmotsånd duger i princip alltid om applikationen inte utsätter dem för mer än så. Pulsar man hårt så är kolmassamotstånd med sin högre termiska impedans och låga induktans ofta bättre, men det var en audioförstärkare vi pratade om...
Skriv svar