Tips på förbättring av min första kretskortslayout

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Tips på förbättring av min första kretskortslayout

Inlägg av bose »

Jag har suttit och caddat ett kretskort till en 7bitars logaritmisk volymkontroll som ska användas i ett försteg. Reläna på den är ytmonterade Omron G6K och motstånden är vanliga 1% hålmonterade som ska monteras underifrån. Observera att inte anslutningarna för in och utgång finns med ännu.

Nu skulle jag gärna vilja att ni kommenterade saker som kan göras bättre, vad jag ska tänka på osv innan jag etsar och framförallt innan jag inhandlar 20st relä.
Räcker avståndet mellan ledningarna till under reläerna? Kommer kretsen ta upp mkt störningar? Får jag mycket kapacitans någonstans och hur kan jag isf fixa detta?

Tack på förhand!

Bild

Bilder med högre upplösning hittas här:

http://hem.passagen.se/bose87/relaycard.gif
http://hem.passagen.se/bose87/relaycard2layeract.gif
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vilken sida ska resistorerna sitt på? Som det är ritat nu är det ju dubbelsidigt. Samma sak med kontakten.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

Resistorerna ska sitta på undersidan (som det står i texten =) ) med lödsida på den sida där reläna sitter. Menar du att mina vias för motstånden sitter på fel sida?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad du menar med baksidan är jag inte helt säker på, Men dina vias ligger inte på samma sida som ledarna. Som jag tolkar ritningen.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

Om vi säger att de ytmonterade reläerna sitter på ovansidan så sitter resistorerna på undersidan, alltså motsatt sida från reläerna. Men det är kanske inte utritat så men det är så jag tänkt och det borde fungera.

Kom just på ett fatalt misstag i hela designen.. För att ha så låg volym som möjligt måste alla reläerna vara dragna... Blir bara till att designa om... :(
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Jag moste säga att det är inte dubbelsidigt.
Pads ser lika dana ut oavsett sida om man kör med tex Eagle.
Såm jag ser det är det ett enkelsidigt kort med koppar på översidan.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

Precis. Det är så det är tänkt iaf. Är det någon som har några ideer på något som kan förbättras?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Förutsatt att du klarar av att framkalla & etsa så tunna och tätt sittande banor är det nog ok, eller du kanske anlitar ett board-house?

Annars så verkar det inte vara något större problem att få ner kortstorleken genom att lägga samtliga resistorer vågrätt.

(Vrid R21 & Co. ett kvarts varv åt vänster, Vrid R22 & Co. ett kvarts varv åt höger.)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Flyttar du CN1 tillvänster sida, så blir det bara 6 ledare "innuti" kretsarna. Eller roterar alla komponenter 180°, förutom CN1.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Jojje.. Det där får du gärna ta och förklara.. HUR KAN det bli bara 6 ledare om han flyttar kontakten till vänster sida, dvs vänder på hela kortet 180grader (eller bara komponenterna som du skriver) ?? :humm:
Användarvisningsbild
Esso
Inlägg: 61
Blev medlem: 27 november 2006, 19:37:35
Ort: Sthlm, Haninge

Inlägg av Esso »

Tror jojje menar att genom att vända k1-K7 180 grader, så kommer K1 inte behöva ha 8 ledare under kretsen.
Då pinne 8 kan dras direkt till CN1.

Genom denna åtgärd så kan man öka avståndet mellan ledarna under K1-K7.

Bra tänkt jojje.

Kan man dessutom öka avståndet mellan ledarna under K2-K6, så blir det bara trångt under K1 :)
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Ja det va det jag missa.. men det blir ju inte 6ledare :oops: det blir ju 7.. men men..

Det som jag funderar på är hur du drar ledningarna.. ser ut som som är ritade i paint en del.. sånt går ju att få fint i eagle.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

6 stycken mellan IC-benen. CN1-1/K1-8 kan du lika bra bra ovanför alla andra, som mellan benen. Eller ännu hellre, hälften mellan, hälften ovanför.
Användarvisningsbild
bose
Inlägg: 241
Blev medlem: 20 oktober 2005, 20:48:10
Ort: Blekinge

Inlägg av bose »

Tack för alla svar :)

Ja det är kanske lite trångt under reläerna. Jag vet inte om jag klarar att etsa det, har aldrig etsat förr men jag kanske kan få lite hjälp av nån jag känner.

Det var en sak jag inte tänkt på faktiskt, jag kan ju sätta kontaktlisten på andra sidan. Tack!

Jim_the_one: Jag förstår inte riktigt vad du menar med att de är ritade i paint? Allt är gjort i eagle. Om du menar att lednigarna inte har fina vinklar utan är avrundade så beror det på att ledningarna lättare går av vid etsning om de är i "hårda" vinklar. Avrundningen gör även kretsen mer assymetrisk med tanke på inducerade strömmar osv. Tänkte jag rätt?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Varför kör du inte med smd resistorer när du ändå kör smd reläer ?
Skriv svar