PS/2 möss och KVM-svitchar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

PS/2 möss och KVM-svitchar

Inlägg av vfr »

PS/2-möss brukar inte fungera så där lysande tillsammans med dumma mekaniska KVM-svitchar. Ibland "tappar man bort" musen vid switchningarna. Tangentbord verkar däremot fungera kanonbra. Visst kan man byta ut switcharna mot någon elektronisk variant som fungerar bättre, men av olika skäl så skulle jag vilja få det att funka även med dom mekaniska.

Min fråga är då om någon vet varför dom tappas bort ibland?

Min teori har varit att det beror på det korta spänningsavbrottet vid själva omkopplingen. Frågan är då om det är musen eller interfacet i datorn som spårar ur. Det var ett tag sedan jag försökte köra en sån koppling och jag kommer inte ihåg om musen slutade fungera bara för en av datorerna eller för alla samtidigt.

Om det är musen som är problemet så var jag inne på tanken att lösa det enkelt genom att se till att musen alltid har spänning från någon av datorerna. Är det däremot musinterfacet i datorn som ballar ur så funkar inte den lösningen.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Beror väll på operativet. Har för mig att man kan koppla ur och i musen under drift i w2k och xp. Men känner inte för att prova just nu....
Olle E.
Inlägg: 331
Blev medlem: 10 maj 2005, 11:41:03
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

För mig har det aldrig fungerat att "hot-swappa" med PS/2-möss i Windows, men däremot i Linux.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Under MacOSX så går det bra att byta allt, även köra med dubbla möss.

Prototypen
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

I w2k kan du i alla fall "hot-swappa" musen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Hmm. Eftersom jag kört nästan bara kört W2k tidigare så var jag ganska övertygad om att det iallafall var den som det varit problem med tidigare. Men det är ett tag sedan jag testade det senast så jag kanske inte skall säga för mycket. Kanske dags att testa igen då, trots allt.

Det som körs mest är Linux, W2k och WXP så funkar det på dom så skulle det ju ändå vara ok isåfall.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Varför inte helt enkelt skaffa en elektronisk switch ?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Egentligen en blandning av orsaker. Dels så har jag redan mekaniska och har ingen större lust att byta ut dom (det är flera stycken). Dels så tycker jag bättre om den mekaniska omkopplaren. Dom elekroniska har antingen tangentbordskommandon, vilket är kass när man kanske inte har ett tangentbord framme hela tiden, eller en tryckknapp som skall tryckas ett antal ggr beroende på vilken ingång man vill ha. Då tycker jag faktiskt att en vridomkopplare är bättre.

Sedan är det inte så att jag tänker lägga flera timmars jobb på det utan det var en tanke att kunna löst det enkelt geom att löda t.ex motstånd eller dioder till matningen på musen. Men det förutsätter ju att det är det som verkligen är problemet då.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Det kan vara en hårdvarufråga oxå. Kanske i kombination med hur mycket glapp och oxider det är i övrigt.

Även i windows kan du ha flera möss, tja du kan ha flera av ganska mycket...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Min enkla switch (Clas Ohlson) har en knapp på fronten för varje "linje" (4 st).
Kan inte bli mycket enklare.

Eller så trycker man "Scroll Lock" mer än 1 sek och väljer linje med 1-4 på
den numeriska delen...
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

netrunner> Jag förstod inte riktigt vad flera möss i Windows hade med saken att göra. Jag vill ha _färre_ möss på skrivbordet. :)

Sodjan> Ja, det var ju iallafall en lite bättre lösning med en knapp för varje. Dom D-link som jag kört på har bara en knapp så det måste stegas fram.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Shit, när jag röjde lite på skrivbordet så att jag *ser* switchen, så är det
ju bara en knapp... :-)
Jag kör alltid med "Scroll Lock" för att byta linje, och har inte sett switchen
på länge...
Sorry...
Skriv svar