Felsökning Plasma-skärare!? (Uppdaterad + bilder)
Felsökning Plasma-skärare!? (Uppdaterad + bilder)
Plockade isär den idag och hittade detta på invertern.
Transistorerna som brännt är dessa:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/jantx2n6770.pdf
Så första tanken som dyker upp är varför transistorerna kan ha brännt och likaså motstånd och kopparbana på kortet??
Hittar inte dessa trissor på ELFA, någon som vet var jag kan hitta?
Har möjlighet att tillverka eget kretskort, men är det värt försöket.
Tänk om grejorna bränner igen pga något annat fel.
Dock kan jag inte SE något som ser felaktigt ut.
//david
================================================
Har fått tag en plasmaskärare som är defekt.
Det är en ESAB LPE50.
Har kopplat in slangpaketet och jag får grön lampa när jag trycker "set up" (vilket ska innebära att det bara är att tuta å köra), luften kommer fram men jag får ingen ström till brännaren.
Det händer alltså ingenting förutom att det klickar i strömställare och relän samt blåser luft i munstycket.
Min fråga är om någon kan tipsa om var jag kan börja felsöka?
Är mycket tacksam för tips, även om min fråga är aningen tafatt.
EDIT: Ett tillägg kan göras att inte ens pilot-bågen tänds.
//david
Transistorerna som brännt är dessa:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/irf/jantx2n6770.pdf
Så första tanken som dyker upp är varför transistorerna kan ha brännt och likaså motstånd och kopparbana på kortet??
Hittar inte dessa trissor på ELFA, någon som vet var jag kan hitta?
Har möjlighet att tillverka eget kretskort, men är det värt försöket.
Tänk om grejorna bränner igen pga något annat fel.
Dock kan jag inte SE något som ser felaktigt ut.
//david
================================================
Har fått tag en plasmaskärare som är defekt.
Det är en ESAB LPE50.
Har kopplat in slangpaketet och jag får grön lampa när jag trycker "set up" (vilket ska innebära att det bara är att tuta å köra), luften kommer fram men jag får ingen ström till brännaren.
Det händer alltså ingenting förutom att det klickar i strömställare och relän samt blåser luft i munstycket.
Min fråga är om någon kan tipsa om var jag kan börja felsöka?
Är mycket tacksam för tips, även om min fråga är aningen tafatt.
EDIT: Ett tillägg kan göras att inte ens pilot-bågen tänds.
//david
Senast redigerad av spufuz 28 november 2006, 14:59:29, redigerad totalt 1 gång.
Ja det blir ju ingen ljusbåge av en anledning. Detta kan ju bero på att invertern (eller vad som nu används) inte går igång och det i sin tur kan ju kanske ha med nåt relä eller kontakt att göra. Eller så är helt enkelt invertern kass av någon anledning. Vet inte hur det ser ut i munstycket i detalj men elektroden där har kanske blivit så pass nerbränd så att det inte går att tända en ljusbåge tex.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Jo, är även min teori, om det inte bara är elektroden, kolla relä, kanske är kontakterna kass.
Annars är det bara att gå vidare till kretskort, ta gärna några bilder.
Det är ju klart, kan ju vara någon förarglig kontakt, eller kabelglapp (tex oxidation)
Är invertern kass är det ju litet värre, men hopp finnes.
Annars är det bara att gå vidare till kretskort, ta gärna några bilder.
Det är ju klart, kan ju vara någon förarglig kontakt, eller kabelglapp (tex oxidation)
Är invertern kass är det ju litet värre, men hopp finnes.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Hade det enbart varit småkomponenterna och inte trissorna så hade det hela förmodligen varit en smal sak att fixa. Men trissorna har verkligen fått ta emot en hel del när nästan hela ovandelen är smält och det krävs en hel del för att det skall bli så skulle jag tro, så det verkar lite konstigt. Skulle en kortslutning av elektroden kunna orsaka någonting sådant här tro? En vanlig inverter har ju ett kortslutningsskydd men en plasmaskärare behöver ju egentligen inte ha det då det egentligen inte skall kunna bli kortslutning av elektroden då den sitter skyddad.
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
ELFA har inte IRF 450 med TO-3 kapsel längre.
Men jag pratade med ansvarig för halvledare på ELFA och han sa att dom har IRFP 450 med TO-247 kapsel, och att det oftast brukade gå att ersätta med dom.
Har kollat det och mätt m.m. och det ser ut att fungera med TO-247.
Dessutom ska IRFP 450 tåla ett par ampere mer än TO-3 an.
ELFAs pris är 32 kr + moms så de blir ett par hundringar + några andra komponenter. Så jag anser väl att det är värt att prova!!
Det som kommer ta tid är att tillverka eget DS kretskort men jag har en känsla av att det kan vara värt det.
och ja, Jim_the_one, så har det uppenbarligen gått mycket ström genom trissorna men konstigt att inte likriktarbryggorna är trasiga?!
Dom ska väl inte tåla så mycket mer är vad trissorna tål. (12A)
Men jag pratade med ansvarig för halvledare på ELFA och han sa att dom har IRFP 450 med TO-247 kapsel, och att det oftast brukade gå att ersätta med dom.
Har kollat det och mätt m.m. och det ser ut att fungera med TO-247.
Dessutom ska IRFP 450 tåla ett par ampere mer än TO-3 an.
ELFAs pris är 32 kr + moms så de blir ett par hundringar + några andra komponenter. Så jag anser väl att det är värt att prova!!
Det som kommer ta tid är att tillverka eget DS kretskort men jag har en känsla av att det kan vara värt det.
och ja, Jim_the_one, så har det uppenbarligen gått mycket ström genom trissorna men konstigt att inte likriktarbryggorna är trasiga?!
Dom ska väl inte tåla så mycket mer är vad trissorna tål. (12A)
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping