borstlösa hobbymotorer som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Det går om den har lite remanensmagnetism kvar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jo visst gör det men sannoliken är nog inte så hög. Sedan kommer det att bara blir lite ström man får ut om det skulle funnits något då den ju inte är så värst stark.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Klex:

En vinkelslip har nog en liten nedväxling i alla fall, slipskivan roterar bara med en 11 000 varv eller så.

En batteriborrmaskin har både permanentmagneter och växellåda (och en chuck att fästa veven i).

protoypen
Klex
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 december 2005, 10:39:36

Inlägg av Klex »

Jodå, en seriemotor för 230VAC blir självmagnetiserande till full effekt om den som Tekko säger får lite hjälp med magnetiseringen i början.
Kan man borra in en pytteliten magnetflisa i rotorn så har man den starthjälp man behöver.

Batteriborrmaskinen är byggd för lågspänning, varför inte försöka med en liten borrmaskin för 230V, det är ju lätt att prova...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det var väl lågspänning som tråden gäller, ladda R6:or och lysdioder. varför ska vi då ha en 230 volts maskin?? en 12 volt batteriborrmaskin kan nog ge 6 volt belastat så jag förstår inte förra inlägget.


Prototypen
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

230V är lågspänning. En batteriborrmaskin kan generera klenspäning. Men man får köra på ganska bra varv.
Klex
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 december 2005, 10:39:36

Inlägg av Klex »

Man behöver inte snurra en 230V rotor så fort för att få ut bra med spänning, det är ju många varv i lindningarna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

sen ska ju den vara bärbar och lätt med :D


provade en liten stegmotor och vid 30000 rpm så gav den 25v ut och det med en 5v lindning, så , nja

fördelen med en stegmotor eller sådan där borstlöshobbymotor är just avsaknaden av borstar

får prova lite mera saker innan man en kan fundera på det

tillsvidare så kör jag julas vevficklampa, provade så att man kan ladda mobilen och det funkade, tyvärr är spänningen inte hög nog (max 6,5>7v) för att ladda min scanner och handhållna radioapparater, och effekten ut är för låg med, men det skulle inte behövas så mycket kraftigare för att man skulle ha något vettigt som klarar behovet att kunna vara ute med apparaterna i veckor utan el
Klex
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 december 2005, 10:39:36

Inlägg av Klex »

I see your point 'grym'... :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Bara 25V? Kollade en stegmotor som jag har liggandes med ett oscilloskop för något år sedan, som jag visste kunde ge bra drag i från sig tom om man höll i tåtarna med fingrarna. När jag bara vred lite grand, 1 - 2 varv sekunden eller så, så gav den ut 300V. Gränsen för skopet var på 400V så jag ville inte dra runt den snabbare men det fanns säkert mer att ge. Strömmen från den var säkert inte mer än någon mA skulle jag tro men tillräckligt för att få en neonlampa att lysa och även en lysdiod, som säkert inte uppskattade en spänning på 300V. Men spänningen från en stegmotor är säkert väldigt olika mellan olika typer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

vid 30000 varv/min så bromsar nog induktansen i lindnignarna kanska kraftigt. Det kan nog stämma. Men det är på tok för hög hastighet på en stegmotor.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Den handvevade ficklampan hos klas i sjön använder samma prinsip som borstlösa fläktar och hårddiskmotorer av äldre modell dvs. permanentmagneten snurrar i ytterkrans och spolarna är en fast monterad stjärna.

hemligheten att få spänning redan vid låga varv heter mycket kraftig magnetfält. I praktiken måste man växlas upp till kanske 1000 rpm för att få spänning nog för att ladda 4 NiMh i serie.

mao skall man titta efter motorer som är starka och snurrar långsamt även vid relativt höga spänningar om de skall användas som lågvarviga generatorer - 10000-30000 varvsmotorer behöver just 10000-30000 varv för att gen någon spänning som generator då dom har svaga magneter - hade dom haft starka magneter så hade de inte snurrat så fort.


Nästa steg - det går tungt som attan när det börja ladda, även när det bara handlar om några Watt last - det betyder att utförande på vevhantaget och hur man håller lampan är avgörande för hur länge man orka veva. - ofta är handen som håller lampan som tröttnar först. Det är bara att titta på militärens 'grisen' (fottrampad generator) eller utförande som stöttar mot brösten och veva med båda armarna om man skall få något som när uthållighet. - med armarna kanske man kan få ut max 10-25 Watt under längre tid, med benen ala cyckling så är det ca 100 -200 Watt om man har bra kondis

Dom 3 minuter som clas i sjön-lampan rekomenderar är jättelånga och veven går inte runt mycket fortare även om man tar i ordentligt - vilket man bara gör i början innan mjölksyran kommer...

Det är efter sådanahär övningar som man inser hur mycket jobb det är bakom en kWh...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

körde ju stegmotorn i dremeln, och spänningen ökade från 10000 till 30000 rpm

provade den vevficklampan lite bättre idag då jag fick en kontakt som passade till mobilen, fick ut 0.2A vid 4.5v, nästan 1w

och efter några minuters vevande kändes det inte kul i vänsterarmen, den som man höll ficklampan med

så en effekt av kanske 5w hadde warit rimligt, en bra vevutformning och möjlighet att spänna fast generatorn vid en gren eller bord vore önskvärt

eller kanske någon helt annan modell av generator, funderingar på något man kan få ut lite men mera konternuerlig effekt kanske, något liknande skaklampan men på en vandringstav, allternativt en liten ångmaskin till lägerelden, eller något man fäster mellan livremmen och skorna

eller får det bli en minitrampmaskin
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Ta en växelåda från tallriksnurrarmotorn i en micro,
(sitter på undersidan av micron) så får du en skaplig utväxling.
Du kan ju ochså modda en cyckel dynamo?

funkis
Senast redigerad av funkis 28 november 2006, 22:11:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

där sa du något, en cykeldynamo är en bra kandidat, utväxling har jag funderat på lite och från en sladdlös borrmaskin vore något
Skriv svar