borstlösa hobbymotorer som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En "cykeldynamo" är ingen dynamo. det är en enfas synkrommaskin. Vill man ha likström så är nog en trefas maskin bättre.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

När jag höll på och fjällvandrade som mest så lurade jag en del på extra strömförsörjning. Jag var mest inne på ett litet vindkraftverk som reses på ett 2.5m teleskoprör (typ moddat metspö i kolfiber) och som sen stagas med tre linor. Det är ju inte helt ovanligt att det blåser på fjället.

En annan mer extrem ide var en vattenturbin plus en sisådär 7-8meter vattenslang (av typ svetsad tunn plast, extremt lätt alltså, diameter runt 8cm). Små bäckar/rännilar med smältvatten finns det gott om. Placera ut slangen i vattnet, dra slangen så att man får så hög fallhöjd/tryck som möjligt på miniturbinen. Borde kunna ge stadigt med ström.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Då är nog jag mer inne på något som drivs av värme, då är man inte beroende av närheten till strömmande vatten eller vind. elda en liten turbin med fikabrasan?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

"värmekraft" kräver att man kokar vatten, till ånga, och låter ångan driva turbinen.

Det är ju så man gör i kolkraftverk, kärnkraftverk osv, för dessa är ju baserade på värme.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Småskaligt kan man använda peliterelement.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Leta en sådandär Rysk bimetall generator, (dedär man brukar ha hängande över fotogenlampan) bara att hänga en bit öve elden. koppla in flera för bättre effekt.

Fast vet ej var få tag på sådana längre.


Annars skulle nog jag förespråka en solcell om det endast skall vara till att ladda moblier och liknande.


Visst, det fungerar fint med en gammal motorsåg/mopedmotor +bilgenerator och en lampa, men knappast något man bär med sig. :D
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

sebastiannielsen skrev:"värmekraft" kräver att man kokar vatten, till ånga, och låter ångan driva turbinen.

Det är ju så man gör i kolkraftverk, kärnkraftverk osv, för dessa är ju baserade på värme.
Givetvis, men det är portabelt och kräver ingen fast infrastruktur eller speciella förhållanden. Angående att köra en peltier baklänges så är det bara att glömma. läste lite forskningsrapporter om det och ur en 80W peltier fick dom ut nog för att driva en led....
Klex
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 december 2005, 10:39:36

Inlägg av Klex »

Peltierelement har väl ingen imponerande verkningsgrad men de har en hel del fördelar och riktigt så dåliga som gvs säger är de inte.
På den här sajten kan man gratis (registrering) ladda hem ett dimensioneringsprogram för Peltier/Seebeckelement: http://www.melcor.com/software.html

Programmet (som heter Aztec) ger dimensioneringanvisningar för värme, kyla och ström och visar också verkningsgraden om jag inte missminner mig.

Elementen köper man i Sverige hos bl.a. Satco som säljer Melcors produkter:
http://www.satco.se/peltier.htm

Det är f.ö. sådana här element som används i kylboxarna för 12/24VDC.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Vad får man för effekt då?
Klex
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 december 2005, 10:39:36

Inlägg av Klex »

gvs: Vad får man för effekt då?

Ladda hem programmet och titta vad du får för effekt med olika storlekar på element, serie/parallellkoppling mm. Mycket intressant att labba med programmet.
Beroende på vad du är ute efter så går det nog att hitta något gångbart.

http://www.melcor.com/software.html
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Verkade ju så jobbigt att regga sig...
Skriv svar