borstlösa hobbymotorer som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

borstlösa hobbymotorer som generator?

Inlägg av grym »

någon som provat en av dom där trevliga borstlösa hobbymotorerna som generator?

funderar på att bygga en handvevad univeralladdare/ficklampa

köpte en snikvariant på jula och den är ganska, eh, plastig om man säger så, men den hamnar i bilen där den passar

men en lite bättre variant skulle fungera , en lagom generator, kanske på 5 >20w och ett par nimh r6 batterier och en 5w lysdiod, med möjlighet till att ladda alla vanliga handapparater, mobiltelefon, jaktradio, scanner

bara funderingar än så länge, generator och mekanisk konstruktin är den svåraste biten
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Du menar alltså vanliga 3-fas borstlösa motorer som används tex inom R/C? Har inte prövat men dom är ju designade att ge hög verkningsgrad på motsatt håll så att säga så som generator kan jag inte se någon anledning till att dom inte skulle fungera. Däremot vet jag inte vilken spänning som en skulle ge ifrån sig vid lite lägre varvtal. Tänkte att det kanske skulle till hyfsat höga varvtal för att ge en användbar spänning då dom är byggda för att arbeta vid en ganska så låg spänning men vid hög ström.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har provat. lindade en själv (www.gobrushless.com) fink inte ut någon mätbar spänning vid ca 800 rpm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jaha, då ska jag inte göra om försöket :D :(

får prova med en stegmotor istället
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

jag skulle ta en vanlig borstmotor till r/c bilar. de ger fruktansvärt med ström. DOck behöver de högt varvtal för att ge ångot vidare spänning. Men om du hittar en modell som har lågt vartal i specen så kan ja säga att den kommer funka.

Men, det komemr va trögt att veva då de är så pass kraftiga och starka som de faktiskt är...

Jag har en modell liggandes, dock på tok för snabbt varvtal för att det ska funkelera. Det är på 41000 rpm vid volt. Samt att den är på 217 uppmätta watt :S seriös haha.

Ett tips
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De skall fungera bra som generatorer, dock lite småsjuka varvtal för att få ut någon vettig effekt.... Kör med lite snabbare dioder är tipset....

Edit: och koppa dem givetvis som en sexpulslikriktare - kraftelektronik ! ,)
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

När det är så låga spänningar som genereras, är germanium dioder till sexpulslikriktningen att föredra med dess låga tröskelspänning? Eller finns bättre alternativ?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Men en sån motor som jag ahr så är det verklign kraftelektronik som gäller.

Menar, med full last på, på max drivspänning så glufsar den lätt i sig så mycket ström att mina trissor ryker, samt drar en 30 amp säkring. Så det är otroliga strömmar. Så du en sjuhelvetes lampa om man säger så.

Förutsatt att du orkar dra runt motorn haha
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vissa shottky dioder har väl lägre Uf än germanium?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det finns selénlikriktare, har VÄLDIGT lågt framspänningsfall.

Protoypen
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

10 st MBR2045CT. Snabb Schottky dubbel-diod. 2x10A 40V.

http://www.tradera.com/auction/Elektron ... d_34542992
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Schottky allt annat går bort.... Lågt spänningfall, låg ESR (jämfört med germanium dioder), bra strömtålighet, skapligt pris och finns stort utbud av dem. Nackdelen med Schottky kan vara lite låg spänningstålighet, men det bör inte bli några problem med de spänninar detta handlar om.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

på en sådan här sak är schotkydioder helt rätt

en lagom generator skulle ge en ca 10v och 1A när man vevar för hand, och då vill man ha så lite mekanisk utväxling som möjligt för att slippa dom förlusterna, klart det blir inte helt lättvevat så man kanske får ha en dubbelvev för båda händerna eller som en gammalborrsväng,hm, där finns ju lämpliga växellådor med hantag, har nog en liggandes i hgaragevinden,

eller får man koppla elmotorn till en liten rcmotor och ha ett microelverk
:lol:
Klex
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 december 2005, 10:39:36

Inlägg av Klex »

Kan man inte använda en 230V enfas motor med kolborstar?
Med så många varv på lindningarna får man väl ut spänning vid rätt så låga varv antar jag.
En liten enhands hobbymaskin för 230V med växellåda som växlar ner varvtalet kan då i stället drivas med ett ganska lågt varvtal men tack vare växellådan så snurrar rotorn på ordentligt.
En polermaskin för 230V skulle kanske vara användbar, en enhands rondellslip går inte, på 230V växlar den ju upp varvtalet till slipskivan och växlar följaktligen ner varvtalet när man driver den på slipskivans axel.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nej det fungerar inte då dessa normalt inte innehåller några magneter som skapar själva strömmen i lindingarna i rotorn när denna roterar.
Skriv svar