Identifiera kondensator, ... KLART! *MER FOTO*
Identifiera kondensator, ... KLART! *MER FOTO*
Jag har en äldre dator jag vill renovera för att ha som mp3-jokebox. Först skulle jag bara byta till en större och tystare fläkt.
*panikljud från skräckfilm*
Kondensatorerena är inte bara ivägen för den nya fläkten, dom är smittade av pesten!
Mycket riktigt har datorn svårt att boota från DOS-floppy, knoppix kan man glömma.
1. Så jag får köpa nya. Men hur vet jag att jag köper rätt typ av kondensator?
Ska jag köpa vanliga : http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10128.htm
Eller låginpedans: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 012715.htm
2. Varför blandar man 10V och 6,3V? Är det bara för att spara pengar?
3. Kan man lämna 1cm med "tråd" så att man kan ha dom liggandes på moderkortet?
4. Ska ja köpa en tredje arm också? Eller finns det en bättre teknik än 2st lödkolvar och 1st tång?
*panikljud från skräckfilm*
Kondensatorerena är inte bara ivägen för den nya fläkten, dom är smittade av pesten!
Mycket riktigt har datorn svårt att boota från DOS-floppy, knoppix kan man glömma.
1. Så jag får köpa nya. Men hur vet jag att jag köper rätt typ av kondensator?
Ska jag köpa vanliga : http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10128.htm
Eller låginpedans: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 012715.htm
2. Varför blandar man 10V och 6,3V? Är det bara för att spara pengar?
3. Kan man lämna 1cm med "tråd" så att man kan ha dom liggandes på moderkortet?
4. Ska ja köpa en tredje arm också? Eller finns det en bättre teknik än 2st lödkolvar och 1st tång?
Senast redigerad av netrunner 3 november 2006, 18:19:12, redigerad totalt 1 gång.
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
1: Lågimpedans och 105°C ger bäst levtid och prisskillnaden är inte stor.
2: Just det, för att spara pengar och ofta fysisk storlek.
3: Ja, det borde gå bra.
4: Viktigast är att INTE använda våld! Lägg på en klick lödtenn så att värmen kommer in ordentligt, håll 300°C på kolven med den korta tjocka spetsen på och värm så att ett ben släpper. Vipp då kondingen så att benet åker upp, ju mer ju bättre men INGEN VÅLD! Värm sedan abdra benet, vipp när det är löst osv. När hålen är tomma värmer man upp och suger rent med tennpumpen.
2: Just det, för att spara pengar och ofta fysisk storlek.
3: Ja, det borde gå bra.
4: Viktigast är att INTE använda våld! Lägg på en klick lödtenn så att värmen kommer in ordentligt, håll 300°C på kolven med den korta tjocka spetsen på och värm så att ett ben släpper. Vipp då kondingen så att benet åker upp, ju mer ju bättre men INGEN VÅLD! Värm sedan abdra benet, vipp när det är löst osv. När hålen är tomma värmer man upp och suger rent med tennpumpen.
Jag brukar suga upp tennet innan jag försöket få loss komponenten. Då brukar det bara vara att trycka på benen med lämpligt verktyg så att det lilla tennet som finns kvar släpper. Stora kondingar kan ju vara svåra att vippa loss eftersom det andra benet håller emot.
Ibland är benen böjda på lödsidan, då brukar jag böja det rakt med en tång. Samtidigt som jag böjer brukar tennet släppa.
Ibland är benen böjda på lödsidan, då brukar jag böja det rakt med en tång. Samtidigt som jag böjer brukar tennet släppa.
Tack för bra svar.
Fråga 4. är avlödningen då.
Jag brukar köra den teknik som Icecap säger men tycker att det är svårt att får det att funka bra. Kanske någon vet en bättre.
Min tanke var att sambon skulle få hjälpa till. Jag tar en lödkolv i vadra handen och värmer båda benen samtidigt. Så ber jag henne att dra försiktigt.
Entusiastisk tror jag inte att hon kommer att vara. Konstigt.
MicaelKarlsson: Tennsug innehaves, tackar. Men hur hjälper den mig?
Försök inte påstå att man ska kunna suga tennet ut ur hålet så att komponenten trillar ut. Nog kommer det att finnas så passa mycket tenn kvar att den sitter stenhårt.
Du vet inte om man kan köpa en Y-formad lödspets på något ställe?
Fråga 4. är avlödningen då.
Jag brukar köra den teknik som Icecap säger men tycker att det är svårt att får det att funka bra. Kanske någon vet en bättre.
Min tanke var att sambon skulle få hjälpa till. Jag tar en lödkolv i vadra handen och värmer båda benen samtidigt. Så ber jag henne att dra försiktigt.
Entusiastisk tror jag inte att hon kommer att vara. Konstigt.
MicaelKarlsson: Tennsug innehaves, tackar. Men hur hjälper den mig?
Försök inte påstå att man ska kunna suga tennet ut ur hålet så att komponenten trillar ut. Nog kommer det att finnas så passa mycket tenn kvar att den sitter stenhårt.
Du vet inte om man kan köpa en Y-formad lödspets på något ställe?
- MicaelKarlsson
- Inlägg: 4669
- Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
- Ort: Aneby
- Kontakt:
Gör man rätt med en tennsug så blir det i princip så rent att komponenten lossnar. Ev kan man behöva värma lite och vicka loss komponenten för hand. Men som någon annan sa. Våld & tång är INTE rätt sätt..
Avlödningsfläta är bra som attans annars! (finns på Elfa)
Då blir det så rent att kompnenten lossnar utan våld!
//B1N4RY
Avlödningsfläta är bra som attans annars! (finns på Elfa)
Då blir det så rent att kompnenten lossnar utan våld!
//B1N4RY
Det svåraste tycker jag brukar vara att få in den nya igen.. Alltid lite tenn som blir kvar hur mycke man än försöker med lördfläta tennsug lödkolv och en massa tålamod.. Och sen måste man ju värma som en dåre oxå innan det blir varmt nog.. Men efter mycke mycke mycke värmande så brukar det ordna sig...
Sist jag bytte några blev jag tillslut så less att jag tog en pytte pytte liten borr och tryckte den igenom samtidigt som jag snurra med fingrarna... Men det är nog INTE att rekomendera
Men det gick då i alla fall vägen
Sist jag bytte några blev jag tillslut så less att jag tog en pytte pytte liten borr och tryckte den igenom samtidigt som jag snurra med fingrarna... Men det är nog INTE att rekomendera
Men det gick då i alla fall vägen
Ehh.. tennsugen gör nog inte mycket nytta på ett moderkort. Tekniken fungerar bra på ett enlagerskort, men inte på moderkort med >10 lager!
Jag bytte på frugans dator för ett tag sedan... jag gjorde som IceCap beskrev, applicerade mer lödtenn och "vickad" sedan ut kondingarna. Hur jag än försökte med lödfläta så kunde jag inte rensa hålen, så istället satte jag lödspetsen mot hålet (på lödsidan) och stack sedan in kondingen från andra sidan. Använda "vickningsmetoden" även här...
Det gick bra med bara två händer tycker jag. Ställde kortet på högkant och balanserade det med samma hand/arm som jag höll lödpennan i. Med andra handen hanterade jag kondingarna....
Jag bytte på frugans dator för ett tag sedan... jag gjorde som IceCap beskrev, applicerade mer lödtenn och "vickad" sedan ut kondingarna. Hur jag än försökte med lödfläta så kunde jag inte rensa hålen, så istället satte jag lödspetsen mot hålet (på lödsidan) och stack sedan in kondingen från andra sidan. Använda "vickningsmetoden" även här...
Det gick bra med bara två händer tycker jag. Ställde kortet på högkant och balanserade det med samma hand/arm som jag höll lödpennan i. Med andra handen hanterade jag kondingarna....
Jag har tre tennsugar (?) S - M - XL
Resultatet är i bästa fall ... sådär ~ typ. I alla fall inte bra.
Lödfläta funkar bättre men måste ju värma så in i bövulen för att det ska funka. Inget jag vill gör när det finns plast eller komonenter i närheten som kan skadas.
Kanske är det bätte att ta en lödkolv i vardera hand och be person 2 att dra försiktigt med en tång. Så spar man en massa tid på att montera också.
Jag ska fota alla delar noga så att jag inte missar poläriteten på något.
Resultatet är i bästa fall ... sådär ~ typ. I alla fall inte bra.
Lödfläta funkar bättre men måste ju värma så in i bövulen för att det ska funka. Inget jag vill gör när det finns plast eller komonenter i närheten som kan skadas.
Kanske är det bätte att ta en lödkolv i vardera hand och be person 2 att dra försiktigt med en tång. Så spar man en massa tid på att montera också.
Jag ska fota alla delar noga så att jag inte missar poläriteten på något.
Gör alltid "vickmetoden" på kondingar på moderbord och jag får visserligen aldrig något tenn kvar i hålen så att en annan komponent inte kan gå i. Men då ju dessa är flerlagerskort med stora jordbanor så använder jag alltid en 75W kolv till det så att allt tenn smälter, sedan går det också snabbare.
Kondingarna på bilden verkar sitta nära processorn och då är oftast ena benet på dom anslutna till ett större jordplan vilket gör att mycket av den tillförda värmen avleds vilket gör att det kan bli svårt att få till bra om man inte har en lödkolv med tillräcklig effekt.
Kondingarna på bilden verkar sitta nära processorn och då är oftast ena benet på dom anslutna till ett större jordplan vilket gör att mycket av den tillförda värmen avleds vilket gör att det kan bli svårt att få till bra om man inte har en lödkolv med tillräcklig effekt.
Klart. Knoppix bootar fint, inga hängningar... Tack för hjälpen alla!
Var på Elfa och köpte 10st nya kondingar och bytte alla som vad dåliga. Det gick förvånansvärt lätt med vick-metoden.
Som jag sa så skulle jag bygga en MP3-jukebox och då vill jag att den ska vara tyst.
Nere till höger kan man se orginal kylaren med 50mm fläkt på 2500MRP. Den är nu ersatt av en mycket större heat pipe-kylare med tystare 70mm fläkt (hoppas på att kunna köra helt utan fläkt). Kondensatorerna fick ha långa ben så att dom gick att flytta på ganska mycket, annars gick det inte att montera kylaren. Efter montering så kunde man vika upp dom lite.
Denna desktop-dator har ett chassi av pizza-kartong modell, så jag kommer att få ta upp ett hål åt CPU-kylaren. Kylaren gå ut ca 50% genom chassit.
Vad heter det på bilar då motorn går upp genom motorhuven, "hot rod"?
Var på Elfa och köpte 10st nya kondingar och bytte alla som vad dåliga. Det gick förvånansvärt lätt med vick-metoden.
Som jag sa så skulle jag bygga en MP3-jukebox och då vill jag att den ska vara tyst.
Nere till höger kan man se orginal kylaren med 50mm fläkt på 2500MRP. Den är nu ersatt av en mycket större heat pipe-kylare med tystare 70mm fläkt (hoppas på att kunna köra helt utan fläkt). Kondensatorerna fick ha långa ben så att dom gick att flytta på ganska mycket, annars gick det inte att montera kylaren. Efter montering så kunde man vika upp dom lite.
Denna desktop-dator har ett chassi av pizza-kartong modell, så jag kommer att få ta upp ett hål åt CPU-kylaren. Kylaren gå ut ca 50% genom chassit.
Vad heter det på bilar då motorn går upp genom motorhuven, "hot rod"?