Identifiera kondensator, ... KLART! *MER FOTO*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Identifiera kondensator, ... KLART! *MER FOTO*

Inlägg av netrunner »

Jag har en äldre dator jag vill renovera för att ha som mp3-jokebox. Först skulle jag bara byta till en större och tystare fläkt.

*panikljud från skräckfilm* :shock:

Bild


Bild


Bild


Kondensatorerena är inte bara ivägen för den nya fläkten, dom är smittade av pesten!
Mycket riktigt har datorn svårt att boota från DOS-floppy, knoppix kan man glömma.

1. Så jag får köpa nya. Men hur vet jag att jag köper rätt typ av kondensator? :?

Ska jag köpa vanliga : http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10128.htm

Eller låginpedans: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 012715.htm

2. Varför blandar man 10V och 6,3V? Är det bara för att spara pengar?

3. Kan man lämna 1cm med "tråd" så att man kan ha dom liggandes på moderkortet?

4. Ska ja köpa en tredje arm också? Eller finns det en bättre teknik än 2st lödkolvar och 1st tång?
Senast redigerad av netrunner 3 november 2006, 18:19:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Blev bara intresserad av fråga 4. Vad har du två lödkolvar till? Är det när du löder bort komponenter, eller?

I så fall varför inte använda en sån här godsak:
Bild

Finns på t.ex. Jula Harald-Nyborg, Biltema, Elfa med flera från ca: 30:- och uppåt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

1: Lågimpedans och 105°C ger bäst levtid och prisskillnaden är inte stor.
2: Just det, för att spara pengar och ofta fysisk storlek.
3: Ja, det borde gå bra.
4: Viktigast är att INTE använda våld! Lägg på en klick lödtenn så att värmen kommer in ordentligt, håll 300°C på kolven med den korta tjocka spetsen på och värm så att ett ben släpper. Vipp då kondingen så att benet åker upp, ju mer ju bättre men INGEN VÅLD! Värm sedan abdra benet, vipp när det är löst osv. När hålen är tomma värmer man upp och suger rent med tennpumpen.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Jag brukar suga upp tennet innan jag försöket få loss komponenten. Då brukar det bara vara att trycka på benen med lämpligt verktyg så att det lilla tennet som finns kvar släpper. Stora kondingar kan ju vara svåra att vippa loss eftersom det andra benet håller emot.
Ibland är benen böjda på lödsidan, då brukar jag böja det rakt med en tång. Samtidigt som jag böjer brukar tennet släppa.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Tack för bra svar.

Fråga 4. är avlödningen då.

Jag brukar köra den teknik som Icecap säger men tycker att det är svårt att får det att funka bra. Kanske någon vet en bättre.

Min tanke var att sambon skulle få hjälpa till. Jag tar en lödkolv i vadra handen och värmer båda benen samtidigt. Så ber jag henne att dra försiktigt.

Entusiastisk tror jag inte att hon kommer att vara. Konstigt. :wink:

MicaelKarlsson: Tennsug innehaves, tackar. Men hur hjälper den mig?
Försök inte påstå att man ska kunna suga tennet ut ur hålet så att komponenten trillar ut. Nog kommer det att finnas så passa mycket tenn kvar att den sitter stenhårt.
Du vet inte om man kan köpa en Y-formad lödspets på något ställe?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

netrunner> Jag brukar värma upp lödningen och använda tennsugen för att få bort så mycket tenn som möjligt på de lödpunkter som ansluter komponenten till kortet och sedan plocka bort den med fingrarna.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Om tennsugen ska funka bra måste man hålla den nära lödpunkten. Jag brukar lägga pinnen som är i centrum av spetsen an mot komponentens ben.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Gör man rätt med en tennsug så blir det i princip så rent att komponenten lossnar. Ev kan man behöva värma lite och vicka loss komponenten för hand. Men som någon annan sa. Våld & tång är INTE rätt sätt..

Avlödningsfläta är bra som attans annars! (finns på Elfa)
Då blir det så rent att kompnenten lossnar utan våld!

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

B1n4ry: Gör jag fel med flätan? När jag försöker avlöda genompläterade kort mha tennsug/fläta slutar det lik förbannat med att lite lite tenn sitter kvar i pläteringen och då åker tången fram...
Khamel
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 november 2006, 17:40:13
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Khamel »

Det svåraste tycker jag brukar vara att få in den nya igen.. Alltid lite tenn som blir kvar hur mycke man än försöker med lördfläta tennsug lödkolv och en massa tålamod.. Och sen måste man ju värma som en dåre oxå innan det blir varmt nog.. Men efter mycke mycke mycke värmande så brukar det ordna sig...

Sist jag bytte några blev jag tillslut så less att jag tog en pytte pytte liten borr och tryckte den igenom samtidigt som jag snurra med fingrarna... Men det är nog INTE att rekomendera :shock:

Men det gick då i alla fall vägen :twisted:
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ehh.. tennsugen gör nog inte mycket nytta på ett moderkort. Tekniken fungerar bra på ett enlagerskort, men inte på moderkort med >10 lager!
Jag bytte på frugans dator för ett tag sedan... jag gjorde som IceCap beskrev, applicerade mer lödtenn och "vickad" sedan ut kondingarna. Hur jag än försökte med lödfläta så kunde jag inte rensa hålen, så istället satte jag lödspetsen mot hålet (på lödsidan) och stack sedan in kondingen från andra sidan. Använda "vickningsmetoden" även här...
Det gick bra med bara två händer tycker jag. Ställde kortet på högkant och balanserade det med samma hand/arm som jag höll lödpennan i. Med andra handen hanterade jag kondingarna....
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag har tre tennsugar (?) :) S - M - XL

Resultatet är i bästa fall ... sådär ~ typ. I alla fall inte bra.

Lödfläta funkar bättre men måste ju värma så in i bövulen för att det ska funka. Inget jag vill gör när det finns plast eller komonenter i närheten som kan skadas.

Kanske är det bätte att ta en lödkolv i vardera hand och be person 2 att dra försiktigt med en tång. Så spar man en massa tid på att montera också.

Jag ska fota alla delar noga så att jag inte missar poläriteten på något.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Vid byte av sådana där kondingar brukar jag värma på ett ben, och samtidigt trycka på kondingen åt motstatt sida så den åker upp en bit, sen gör jag likadant på andra sidan tills den kommit loss och man kan plocka bort den. Sen löder jag ur hålen med lödfläta.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Gör alltid "vickmetoden" på kondingar på moderbord och jag får visserligen aldrig något tenn kvar i hålen så att en annan komponent inte kan gå i. Men då ju dessa är flerlagerskort med stora jordbanor så använder jag alltid en 75W kolv till det så att allt tenn smälter, sedan går det också snabbare.


Kondingarna på bilden verkar sitta nära processorn och då är oftast ena benet på dom anslutna till ett större jordplan vilket gör att mycket av den tillförda värmen avleds vilket gör att det kan bli svårt att få till bra om man inte har en lödkolv med tillräcklig effekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Klart. :D Knoppix bootar fint, inga hängningar... Tack för hjälpen alla!

Var på Elfa och köpte 10st nya kondingar och bytte alla som vad dåliga. Det gick förvånansvärt lätt med vick-metoden.

Som jag sa så skulle jag bygga en MP3-jukebox och då vill jag att den ska vara tyst.

Bild

Nere till höger kan man se orginal kylaren med 50mm fläkt på 2500MRP. Den är nu ersatt av en mycket större heat pipe-kylare med tystare 70mm fläkt (hoppas på att kunna köra helt utan fläkt). Kondensatorerna fick ha långa ben så att dom gick att flytta på ganska mycket, annars gick det inte att montera kylaren. Efter montering så kunde man vika upp dom lite.

Denna desktop-dator har ett chassi av pizza-kartong modell, så jag kommer att få ta upp ett hål åt CPU-kylaren. Kylaren gå ut ca 50% genom chassit.

Vad heter det på bilar då motorn går upp genom motorhuven, "hot rod"? :twisted:
Skriv svar