Öka en generators laddkapacitet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Öka en generators laddkapacitet?

Inlägg av benring »

Halloj.

har en MC med inbyggd generator som laddar för lite om man ska hänga på lite förbrukare(extra lampor, handtagsvärmare etc.)

Batteriet är på 12V / 15A.

När jag nu har på handtagsvärmarna på 30 w så drar det ur batteriet under körning vilket är oacceptabelt.

Kan jag på nått vis trissa upp laddningen lite?

/B
Senast redigerad av benring 30 oktober 2006, 12:31:00, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan nog vara svårt. Men om du ger information om vad det är för generator, så ökar ju sannolikheten att du får vettiga svar.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jag har inte en endaste aning, så då får jag väl inga vettiga svar då....

Generatorn sitter innuti motorn....

Edit: Får väl hänga på en extra generator på hjulet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Inuti motorn? Hmm...
På bilar brukar man försöka hitta en annan kraftigare generator som får plats fysiskt att byta med. Ganska vanligt på äldre bilar.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Ja, precis, innuti motorn.
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Vad är det för MC? Fabrikat/Modell?
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Vi struntar i frågan.

/B
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Hehe, varför lägga ner trådar?
Det här måste ju vara något som är intressant för alla motorcyklister som behöver mer kräm.

Generatorn brukar bestå av fast monterade lindningar innanför/utanför ett svänghjul.

Kan man få mer effekt ur samma lindningsvolym om man lindar om med grövre/tunnare tråd och sedan transformerar till batterispänningen?
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Bearing är en räddare i nöden! :)


Jag lägger ner därför att jag inte anser att märke etc är relevant för frågan om högre laddström/spänning.

Jag kommer inte åt generatorn då den sitter inbyggd i motorn, alltså, den sitter inte åtkommligt på ett bra sätt alls.

Min tanke var om man med hjälp av nån fin spole eller likn kan transformera upp spänning/ström lite mer så batteriet inte drar ur.


Jo, dom flesta MC-åkare vill väl ha mer kräm :)
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Är det en CX500?
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Har den modellen ställbar laddning eller vadå?


äh, ger upp :)
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

benring skrev:Jag lägger ner därför att jag inte anser att märke etc är relevant för frågan om högre laddström/spänning.
Skulle vilja påstå att det är mycket relevant. Eftersom man med hjälp av de uppgifterna kan ta reda på vilken typ av generator och regulator MCn har och utifrån det ge relevanta svar.

Men OK, jag ber om ursäkt att jag frågade :roll:

Mvh
Nils
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Känns ju som folk driver med mig bara.....


Asså vad menar du med frågan om det va en CX500?

Går det eller går det inte att transformera upp ström/spänning på en befintlig laddström genom att endast ha tillgång till den lilla kabel med laddström i?

Vad spelar det för roll, det kan vara en bil lika gärna, laddar den så laddar den, det är ett batteri på 12v / 15Ah med batterivatten i och går att fylla på.

Idag laddas det upp men bara precis på gränsen och belastar jag batteriet hinner inte generatorn med. Går det att lösa med en spole eller likn??
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Känns ju som folk driver med mig bara.....
Här är i alla fall mer kräm:
Bild
Användarvisningsbild
Nisse
Inlägg: 908
Blev medlem: 9 juli 2006, 23:25:46
Ort: Kumla

Inlägg av Nisse »

Men, varför skulle jag driva med dig när jag undrar vad du har för MC?
Vissa hojjar har faktiskt en generator som är tämligen snarlik en bil-generator där det relativt enkelt går att byta till en kraftigare. Andra har Roterande magnet inuti en ring med spolar, på andra är det tvärtom, osv osv.

Vilken lösning som passar för dig beror alltså på vad din MC har för system.

Går det eller går det inte att transformera upp ström/spänning på en befintlig laddström genom att endast ha tillgång till den lilla kabel med laddström i?

Nej det går inte tyvärr. P = U x I. Effekten är lika med spänningen multiplicerat med strömmen. Du kan ändra den ena eller den andra men inte båda eftersom generatorn/regulatorn har en fast effekt.
Om det vore möjligt att göra som du fråga skulle alla ha en sådan annordning efter elmätaren i sitt hus.

Mvh
Nisse
Skriv svar