Öka en generators laddkapacitet?
Öka en generators laddkapacitet?
Halloj.
har en MC med inbyggd generator som laddar för lite om man ska hänga på lite förbrukare(extra lampor, handtagsvärmare etc.)
Batteriet är på 12V / 15A.
När jag nu har på handtagsvärmarna på 30 w så drar det ur batteriet under körning vilket är oacceptabelt.
Kan jag på nått vis trissa upp laddningen lite?
/B
har en MC med inbyggd generator som laddar för lite om man ska hänga på lite förbrukare(extra lampor, handtagsvärmare etc.)
Batteriet är på 12V / 15A.
När jag nu har på handtagsvärmarna på 30 w så drar det ur batteriet under körning vilket är oacceptabelt.
Kan jag på nått vis trissa upp laddningen lite?
/B
Senast redigerad av benring 30 oktober 2006, 12:31:00, redigerad totalt 2 gånger.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Hehe, varför lägga ner trådar?
Det här måste ju vara något som är intressant för alla motorcyklister som behöver mer kräm.
Generatorn brukar bestå av fast monterade lindningar innanför/utanför ett svänghjul.
Kan man få mer effekt ur samma lindningsvolym om man lindar om med grövre/tunnare tråd och sedan transformerar till batterispänningen?
Det här måste ju vara något som är intressant för alla motorcyklister som behöver mer kräm.
Generatorn brukar bestå av fast monterade lindningar innanför/utanför ett svänghjul.
Kan man få mer effekt ur samma lindningsvolym om man lindar om med grövre/tunnare tråd och sedan transformerar till batterispänningen?
Bearing är en räddare i nöden!
Jag lägger ner därför att jag inte anser att märke etc är relevant för frågan om högre laddström/spänning.
Jag kommer inte åt generatorn då den sitter inbyggd i motorn, alltså, den sitter inte åtkommligt på ett bra sätt alls.
Min tanke var om man med hjälp av nån fin spole eller likn kan transformera upp spänning/ström lite mer så batteriet inte drar ur.
Jo, dom flesta MC-åkare vill väl ha mer kräm
Jag lägger ner därför att jag inte anser att märke etc är relevant för frågan om högre laddström/spänning.
Jag kommer inte åt generatorn då den sitter inbyggd i motorn, alltså, den sitter inte åtkommligt på ett bra sätt alls.
Min tanke var om man med hjälp av nån fin spole eller likn kan transformera upp spänning/ström lite mer så batteriet inte drar ur.
Jo, dom flesta MC-åkare vill väl ha mer kräm
Skulle vilja påstå att det är mycket relevant. Eftersom man med hjälp av de uppgifterna kan ta reda på vilken typ av generator och regulator MCn har och utifrån det ge relevanta svar.benring skrev:Jag lägger ner därför att jag inte anser att märke etc är relevant för frågan om högre laddström/spänning.
Men OK, jag ber om ursäkt att jag frågade
Mvh
Nils
Känns ju som folk driver med mig bara.....
Asså vad menar du med frågan om det va en CX500?
Går det eller går det inte att transformera upp ström/spänning på en befintlig laddström genom att endast ha tillgång till den lilla kabel med laddström i?
Vad spelar det för roll, det kan vara en bil lika gärna, laddar den så laddar den, det är ett batteri på 12v / 15Ah med batterivatten i och går att fylla på.
Idag laddas det upp men bara precis på gränsen och belastar jag batteriet hinner inte generatorn med. Går det att lösa med en spole eller likn??
Asså vad menar du med frågan om det va en CX500?
Går det eller går det inte att transformera upp ström/spänning på en befintlig laddström genom att endast ha tillgång till den lilla kabel med laddström i?
Vad spelar det för roll, det kan vara en bil lika gärna, laddar den så laddar den, det är ett batteri på 12v / 15Ah med batterivatten i och går att fylla på.
Idag laddas det upp men bara precis på gränsen och belastar jag batteriet hinner inte generatorn med. Går det att lösa med en spole eller likn??
Men, varför skulle jag driva med dig när jag undrar vad du har för MC?
Vissa hojjar har faktiskt en generator som är tämligen snarlik en bil-generator där det relativt enkelt går att byta till en kraftigare. Andra har Roterande magnet inuti en ring med spolar, på andra är det tvärtom, osv osv.
Vilken lösning som passar för dig beror alltså på vad din MC har för system.
Går det eller går det inte att transformera upp ström/spänning på en befintlig laddström genom att endast ha tillgång till den lilla kabel med laddström i?
Nej det går inte tyvärr. P = U x I. Effekten är lika med spänningen multiplicerat med strömmen. Du kan ändra den ena eller den andra men inte båda eftersom generatorn/regulatorn har en fast effekt.
Om det vore möjligt att göra som du fråga skulle alla ha en sådan annordning efter elmätaren i sitt hus.
Mvh
Nisse
Vissa hojjar har faktiskt en generator som är tämligen snarlik en bil-generator där det relativt enkelt går att byta till en kraftigare. Andra har Roterande magnet inuti en ring med spolar, på andra är det tvärtom, osv osv.
Vilken lösning som passar för dig beror alltså på vad din MC har för system.
Går det eller går det inte att transformera upp ström/spänning på en befintlig laddström genom att endast ha tillgång till den lilla kabel med laddström i?
Nej det går inte tyvärr. P = U x I. Effekten är lika med spänningen multiplicerat med strömmen. Du kan ändra den ena eller den andra men inte båda eftersom generatorn/regulatorn har en fast effekt.
Om det vore möjligt att göra som du fråga skulle alla ha en sådan annordning efter elmätaren i sitt hus.
Mvh
Nisse