Behöver hjälp med ett belysnings projekt... Betalar!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Hittade detta:
sparkfun

Vill man bygga själv kolla Rutger Fribergs böcker "Elektronik för modelljärnvägen" serien de böcker som kan vara av intresse för er är:
Nr: 4,5,6 så gör ett besök på biblioteket.

För att få en uppfattning om vad systemet klarar idag:
Overview of NMRA DCC systems

Edit:
Glömde att säga: Varje "adress" är en dekoder i systemet & en dekoder kan nu som max styra 12 funktions utgångar enligt senaste standard.
Så antal "adresser"*12Fx = väldigt många utgångar :-)
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Till BEEP: med 11VAC in så får man 5,39V ripple på DC sidan efter halvvågslikriktningen (Umin DC=10,16V). Om man sen antar Imax=100mA (3*20mA Iled+40mA till CPU) så blir förlusteffekten 0,79W över spänningsstabben vilket motsvarar ca 6cm2 kopparkylyta vilket är minimum. Detta är med nominella värden. Om vi sen skall ta hänsyn till verkligheten så skall AC späningen variera +-20% dvs Umax AC (+20%) ger 5,93V ripple och 0,91W förlusteffekt. Umin AC(-20%) ger Umin DC= 8,13V (straxt ovan vad en 7805 kräver) och 0,53W förlusteffekt.

Så det går, men det blir kraftig snedlast på transformatorn som bör överdimensioneras minst två steg så istället för 100W tar man en 200W kärna men lindar med ledararea för 100W. Sedan så är det ju det där med förlusteffekt 50W på 50 enheter är ju inte så mycket men det kommer att påverka livslängden och ge lokal uppvärmning och om det är inbyggt så kan det bli problem med övertemperaturer på spänningsstabilisatorn.
Kondensatorn måste vara av minst 25V typ vilket är lite större än 10V komponenter.

Enligt min åsikt lite väl mycket strul bara för att spara en ledare.

Jag har tittat lite på DCC systemen, jag har ännu inte sett eller förstått allt. Men om man inte tar något helt färdigt så kommer det ta längre tid att få till samt ha en högre produktionskostnad, helt enkelt beroende på att det är mera grejor som skall till. Men att det är ett bra och stabilt system tvivlar jag inte en sekund på.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Varför skulle DCC-systemet ta längre tid och ha en högre produktionskostnad?
Styrsystemet och strömförsörjningen (dvs det viktigaste) är ju redan färdigutvecklat, till skillnad från de andra förslag i tråden. Microkontroller-delen och lysdioderna behövs ju ibåda fallen, så det blir inga extra kostnader, snarare tvärt om: Man sparar massor med tid ( = pengar) på att bygga ut ett existerande system än att bygga ett nytt från scratch.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Även om man plankar en existerande konstruktion så "brukar" det ta ganska lång tid om man måste göra några som helst förändringar i konstruktionen. Samt att man behöver förstå i detalj vilket vanligen tar längre tid än att uppfinna hjulet på nytt.
Att det är mer/fler komponenter än i mitt skiserade förslag generar ju också mera arbete.
Men om man kan ta helt färdiga enheter och bara modifiera så är ju jobbet gjort och jag/vi slipper bry oss.

Till BEEP: Jag satt och funderade lite till. Måste din lösning inte ha en styrd likriktare för att den överlagrade negativa nyttosignalen inte skall kortslutas av transformatorn? Eller hur hade du tänkt dig sändarsidan med sin matning?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Bara en snabb tanke...

Om man bara reglerar spänningen i de två trådarna säg mellan 12v och 24v och så innan man reglerar ner spänningen till det som behövs har man en krets som känner av spänningen och skickar den datan till pic-en.

varje 0,1v ger en unik spänning, eller om man nu vill ha högre eller lägre upplösning.

Säkert ingen som fattar. Men jag tycker det verkar smidigt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå, jag fattar. :)

Intressant idé och fullt möjligt. 0,1v verkar iofs ganska lågt, men det är bara snabbt uppskattat.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Det är ju egentligen en DC nivå med överlagrad AC signal lite förenklat.
Men man skulle mycket väl kunna ha +8V som 0 och +10V som 1 och växla mellan dessa två nivåer mha två P-MOSFET´ar. Detta skulle ge en tämligen enkel detektering hos slavarna. Men fortfarande så switchar vi hela strömstyrkan vilket genererar EMI/RFI från matningspänningsledana.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Eller mata matningsströmmen genom ett drossel och signalen genom en konding.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ja, men varför inte göra det enkelt? Tror inte geekjoan bryr sig om att det är den snyggaste lösningen i världen, eller?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

DAMN va ni funderar.

OK antar att det här projektet skulle bli betydligt enklare om jag tog bort rinnande ljuset effekten.

Om jag får fundera "högt" igen.

Svara på en fråga som varit uppe. Rummet är ca 90-100 m2, ganska fyrkantigt, så längden på den totala kabeln blir ca 50-70 meter.

1. Skippa rinnade ljuset, för att göra det hela enkelt!

2. Borde inte enklaste picén kunna styra tre lysdioder direkt från sina utben? OK, eventuellt ett motstån också. Men det känns som man skulle kunna köra direkt.

3. Om det är tre kablar så tycker jag en enkel lösning skulle vara två kablar till matning och en kabel som styr färgen. Vad som behöver gå i den tredje kablen är tre signaler, R,G,B. Vilket inte borde vara något större problem.

Om man kollar på korten till 3D-matrisen så är där inte mycket komponenter och då använder dom en RGB-Led. Vanliga simpla lysdioder kräver mindre vilket får mig att tycka att pic'en borde kunna driva direkt.

Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jadå, en PIC/AVR kan driva en LED direkt utan motstånd. I teorin är det "big no-no", men jag har hittills inte stött på någon implementation där de gått sånder p.g.a. detta. Men som sagt, det är inte halt rätt, om inget annat så förkortas livslängden för µC.
Som synes har ju även dessa små moduler strömbegränsningsmotstånd.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Jag tror Joan menar att om PIC:en/AVR:en kan driva en LED direkt utan extra drivsteg med transistor el.dyl.
Att skippa begränsningsresistor borde inte vara nå't krav?

EDIT: Förtydligande.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Rinande ljus är inte heller något problem om du har en tredje ledare. Den lösningen skulle ju vara lättast.
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Så då återstår bara några mera praktiska frågor.
Hål eller ytmontrerade lysdioder?
Hur mycket ljus ut från lysdioderna?
Hur vill du ansluta kablarna?
Skall ljuset ses direkt eller indirekt via en spegling i någon yta?
Hur vill du montera kortet i "verkligheten" skurva/limma eller?
Skulle det inte vara bra med en vit led också?
atlas1202
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 oktober 2006, 09:16:29

Inlägg av atlas1202 »

Från en inte så erfaren på detta.

Men lite enkelt om rummet är 100m2 kvadratiskt (10*10m).
En ledplatta varje 1m*1m =>100st ledplattor eller?
Om det är en fast instalation blir det inte kul att "haka" på flera plattor om det ska se symetriskt ut, i ett system som redan har en led varje 1m*1m?

Om rinnande ljus inte är ett krav utan endast färg och ljusstyrka, skulle inte tveka på att dra lite mera kabel gissar att det blir billigare, lysdioder borde dra så lite ström att telefonkabel skulle vara ok (billig) 4*0,2mm2 (elfa 2,86kr/m p.s. det finns förmånligare telekabel) 3st lysdioder och ett kort vad nu det blir i pris för "slaven".

Jag skulle koppla 10st lysdioder på samma kabel och 10st kabelslingor, hellst att en slinga hade 10st i serie mindre problem med spänningsfall. Om det var nödvändigt med en form av "enket" rinnande ljus skulle jag dra 4*2=8 ledare och instalera varanan i samma kabel (med denna kabel kunde flera lysdioder få plats ).

Men abbsolut enklast (troligen även billigast och minst tidskrävande) skulle vara att köpa jubelysnings slingor med lysdioder i de färger man vill ha, tex vit, blå,röd finns det åtminstonne (det går även att byta lysdioderna till andra de pasar i hållaren, bara man har koll på polaritet, spänning, ström), klippa dessa strategiskt, och sedan instalera styrning av dessa. Har renoveringen byte av inner tak går det säkert bra att döjla dessa i innertaket med enkla hål där lysdioderna sticker ut och en klick värme lime på hållaren.

Om i sin enklaste for krävs det nu bara 3st dimbara utgångar som klarar strömen.

Men en "hottad" variant har möjlighet att styra slingorna separat (=> 3*10=30st dimbara utgongar), blir en del att hålla koll på nu......

Det alternativ jag personligen skulle begära hjälp med är den varianten med varanan kopplade lysdiodsplattor ((3*10)*2)=60st dimbara utgongar), rätt programerat kan ljuset rinna åt höger/vänster eller fram/bak då (på liknande sätt som köpta slingor kan göra). Detta skulle ge många olika belysningsalternativ.

Om alla skulle vara separat stryda skulle jag försöka "kopiera" det system som det länkades till tidigare (WOW detta skulle vara ultimat en som är lite "fixerad"), kanske till och med möjligt att köpa loss tex lysdiods korten osv. Men jag tror att det inte blir "billigt".

Mina dumma frågor är:
Skulle mycket väl kunna tänka mej ha något liknade hemma (lysdioder ger ju även ljus till ett billigt pris om man vill förbruka lite sröm).
Är det kostsamt att "dimma" och adresera 60st utgongar?
Vad krävs för att göra detta?
Innkoppling skulle ske på ett centralt ställe så inga extra kort för inkoppling av slingorna, hoppeligen lite mindre besvär eller?

Även de mindre innsatta har ider Atlas.
Skriv svar