Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

netrunner skrev:Hmm... Du är medveten om att minnena måste sitta i DIMM1 & DIMM3 (?) och att DIMM slottarna är ologiskt numrerade (läs på moderkortet)? Och att dom måste sitta rätt med det lilla jacket i mitten...

Du har 24pin PSU? och anslutit PWR2 & PWR3 ?
Tja du nettan. Fick hjälp av en polare som jag trodde kunde, men man ska inte skylla på andra. Minnena är satta på 1 o 2. Så får byta om det stämmer det du skriver.

24pin PSU och det andra fattar jag inte alls faktiskt. :)

Nätagget hade mindre kontakt än moderkortet dock så kan ju va fuckat där också.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan du ta kort på kontakten på nätagget och moderkortet? Det låter konstigt om det är en mindre kontakt.

Fungerar datorn för övrigt?


Har du kopplat in den fyrkantiga kontakten med fyra ben? (svarta och gula sladdar)

Hur många Watt är nätagget på?



maxxflow:
"Det finns alltså mycket som kan gå fel som man kanske inte tänker på, även om man tycker att man har bytt alla delar och testat på alla tänkbara sätt.."

Det stämmer visserligen, men det var när jag jobbade med att testa och reparera datorer. Byggde och testade över tusen datorer, så jag är ingen direkt nybörjare på märkliga fel. :) Hade antistat-armband och hela paketet med ESD-bänk och golvmatta. När det gäller nätaggen så testade jag 3-4st olika märken. Moderkorten var hela, (provade dem i en annan dator där de fungerade fint.) PS-ON-knappen var rätt inkopplad och felsökt. Provade även att kortsluta pinnarna med en liten sladdbit.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Nätagget hade mindre kontakt än moderkortet dock så kan ju va fuckat där också

Låter som en 20-polig strömkabel i en 24-polig moderkortskontakt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

24pin PSU..

Det tar jag för att han har ett agg med 24 pin och så vitt jag vet finns det väl max 24 pinnar i ATX standarden?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

:oops: Det missade jag. Men då förstår jag inte riktigt innebörden av den meningen...

Jag tyckte det lät klockrent som det jag beskrev.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

JimmyAndersson skrev:Kan du ta kort på kontakten på nätagget och moderkortet? Det låter konstigt om det är en mindre kontakt.

Fungerar datorn för övrigt?


Har du kopplat in den fyrkantiga kontakten med fyra ben? (svarta och gula sladdar)

Hur många Watt är nätagget på?



maxxflow:
"Det finns alltså mycket som kan gå fel som man kanske inte tänker på, även om man tycker att man har bytt alla delar och testat på alla tänkbara sätt.."

Det stämmer visserligen, men det var när jag jobbade med att testa och reparera datorer. Byggde och testade över tusen datorer, så jag är ingen direkt nybörjare på märkliga fel. :) Hade antistat-armband och hela paketet med ESD-bänk och golvmatta. När det gäller nätaggen så testade jag 3-4st olika märken. Moderkorten var hela, (provade dem i en annan dator där de fungerade fint.) PS-ON-knappen var rätt inkopplad och felsökt. Provade även att kortsluta pinnarna med en liten sladdbit.
Nu har jag ju tagit ett pars bärs, men den fyrkantiga kontakten är i. Men det är så att nätagget har en mindre kontakt av någon anledning.
Datorn rullade på för övrigt. Hårddisken laddade osv.

Ska till Uppsala imorn å hälsa på i en studio så blir inget felsök förrän på söndag. Men vill igen tacka för visat intresse.

Återkommer.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

vfr: Precis, nej det som skrevs var ju en emotsägelse till vartannat.


papa: Det var visst trots allt ändå en 20 pinnars kontakt som agget hade då denna kontakt enligt dig var mindre än den på modebordet och då blir det förmodligen till att köpa en adapter i så fall. Går dock säkert att fixa med lite sladdar om jag inte minns fel men kommer dock inte ihåg hur det skulle kopplas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

papa:
Det låter lite konstigt om du har satt dit en för liten kontakt utan att reagera över att det ser konstigt ut. Jag trodde inte ens att de gick att sätta i den 20-poliga moderkortskontakten i en vanlig ATX-kontakt. :)
Hoppas bara att du satt den på rätt ställe för annars kan du ha förstört moderkortet och eventuellt andra kort som t.ex grafikkortet.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Jodå, det brukar gå utmärkt. Det enda som inte passar riktigt är låshaken som inte blir centrerad. Därmot kommer jag inte ihåg om det går att sätta den fel. Kontakthuset är ju nycklat så kanske är det inte möjligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Så vitt jag vet går det inte att sätta den fel just pga den speiella formen på pinnarna, förmodligen just för att inte riskera att förstöra hela moderbordet.
_anders
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 oktober 2006, 22:06:38
Ort: Växjö

Inlägg av _anders »

Vet inte om du har länkat fel, men jag fick upp ett moderkort som har PCI-Express och ett grafikkort som har AGP 8X. Dessa är inte kompatibla med varandra.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

"RAM - brickorna / minnespinnarna" omfattas av ett flertal undantagsregler, man kan inte lära sig alla så det är bara att kolla brukasnvisningen. Den hittar man lätt på nätet.

Jag såg tyvärr inget annat där som var special med undantag för en ovanlig sak: Det ska sitta en "rak/bred 4-pin hona" (vit) på moderkortet som ger extra ström till grafikkortet. Jag tvivlar på att den behövs men det kan varar så...
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

För att klargöra: När du har en hårddisk anslutan så kan du höra att den läser från disk? (om du har en disk med windows på från början så att säga)

Dvs, det som är dött är grafiken, resten verkar funka?
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Anledningen till att jag inte reagerade på nätagget var för att kontakten fungerade utmärkt ändå. :)

Allt fungerar, hårddisk laddar osv, utom just graffekortet. Kom just hem, men ska kika imorn som sagt och se om jag kan få nån ordning på torpet.

Moderkortet är inte sönder eftersom CPU fläkt, hårddisk osv snurrar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter bra. :)

Testa gärna en massa och berätta resultatet. Grafikkort är visserligen ganska känsliga nu för tiden, men med lite ledtrådar skulle man nog kunna ta reda på vad som är galet.
Skriv svar