Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Måste inte nödvändigtvis vara synligt... Moderkort består såvitt jag vet av många lager, med kopparbanor "inuti" kortet, svårt att se om något gått sönder där t.ex... Eller om någon lödning släppt lite från en kopparbana, så att det har blivit lite glapp.. Nästan omöjligt att se/upptäcka..
Och om du har "pillat en del med datorer", eller elektronik i allmänhet, så borde det vara alldeles uppenbart att du förmodligen har sönder kortet direkt om du vänder på "strömsladden", så att 5V-grejerna får 12V och tvärtom..
Speciellt eftersom den kontakten är utformad så att den inte ska gå att sätta åt fel håll, så de kanske inte har brytt sig om att skydda kortet mot fel i matningen..
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Nej, nej inget är uppenbart när det gäller datorer. Det är djävulens påfund.

Man behöver ingen elkunskap för att sätta ihop datorer i vanliga fall, menade mer att jag inte trycker sönder kort på moderkort osv.

Jag tror dock inte moderkortet är trasigt eftersom jag prövat två slottar. Men vi får se, man ska aldrig säga aldrig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Nej, nej inget är uppenbart när det gäller datorer."

Alldeles riktigt. :D

Vid ett tillfället byggde jag en dator som stängdes av efter några sekunder. Ibland ville den inte ens starta alls. Bytte nätagg, samma sak. Bytte moderkort, minne, sladdar, felsökte allt möjligt, osv osv. Tillslut hade jag bytt allt utom chassit, men det fungerade ändå inte. Hämtade en ny uppsättning delar från lagret och byggde en exakt likadan dator som fungerade direkt utan problem. Förklara det den som kan. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26478
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

fel på knappen? Jag tycker att det är uppenbart att det ska vara en momentan brytare. Och att det finns en massa andra saker som är uppenbara. Att alla deler måste finnas tex. att man inte bör spruta in färg i en optisk läsare...
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

JimmyAndersson skrev:Vid ett tillfället byggde jag en dator som stängdes av efter några sekunder. Ibland ville den inte ens starta alls. Bytte nätagg, samma sak. Bytte moderkort, minne, sladdar, felsökte allt möjligt, osv osv. Tillslut hade jag bytt allt utom chassit, men det fungerade ändå inte. Hämtade en ny uppsättning delar från lagret och byggde en exakt likadan dator som fungerade direkt utan problem. Förklara det den som kan. :)
Det kanske var fel på nätagget, så att det förstörde moderkortet. Om du då först bytte moderkort och upptäckte att det inte heller fungerade, så kan det ju isf. ha berott på att även det nya kortet förstördes.. När du sedan bytte nätagg så spelade det ju ingen roll, eftersom det nya moderkortet redan var förstört..
Bara en teori, du kanske bytte nätagget först, men du förstår principen.. Även om det kanske är mindre sannolikt att ett moderkort kan förstöra ett nätagg...
Iofs. skulle det väl t.ex. någon enhet kunna kortsluta nätagget, t.ex. genom en lödbrygga i en cd-läsare eller på moderkortet eller nåt annat.. Även om nätagget inte går sönder av det, så sabbar det väl strömförsörjningen till alla andra enheter...

Det finns alltså mycket som kan gå fel som man kanske inte tänker på, även om man tycker att man har bytt alla delar och testat på alla tänkbara sätt..



Ang. att måla cd-läsare, jag förstår inte varför folk får för sig att spraya direkt på den sådär.. :roll: Har sett många som har gjort så..
Det tar ju högst en minut att plocka loss plastfronten och framsidan av "släden", och resultatet blir snyggare, proffsigare, och mindre risk för att man förstör läsaren.
Jag har en svart datorlåda, så på mina 5,25"-enheter har jag plockat loss fronten och sprayat svart, men framsidan på släden och eject-knappen målade jag "silvriga", så att det matchar power-knappen och lite andra detaljer på lådan..
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag skulle nog gissat på att du kortslutit något eller haft sönder någon kopparbana. Kanske fått in metallspån lite här och där.

ESD är också en stark kandidat till dödsfallet.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ett bra knep är att montera moderkort + cpu + fläkt + minne + grafikkort på en tidning det första man göra och se om det startar.

Gör det inte det så är det mycket lättare att felsöka än när allt är i chassit.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Man får mycket bra tips!

Målningen av DVD'n var ju givetvis lathet, men fronten är inbakad i chassit så den överlevde säkerligen min fina målningsbehandling, ;)

Ska nog göra som netrunner sa å ta ut skiten och lägga på en väl utvald tidning.

Vi får se. Öl har högsta prio idag.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Om man vill skynda så hoppar man över att test på en tidning men jag har märkt att man sparar så mycket tid på felsökning så att jag allti gör så.

När allt ligger på tidningen så kollar man i manualen villka två pinnar det är som är strömbrytaren. Dom två pinnarna kortsluterna med en nyckel (eller vad som helst som är behändligt) i en sekund så ska den starta.

Om det är så att den inte startar efter att man flyttat in i chassit så kan man lättare avgöra vad som är fel.

Det ska finnas en lite leksaks högtalare på moderkortet eller på sladd i chassit. Den ska ge "pip" som visar att allt är ok eller fler pip för att visa att något är fel (och i sådanna fall vad). Man kan sno en sådan från en gammal dator om man vill.

Minnet ska sitta i DIMM1 eller vad som stårt i manualen - det kan vara ett fel.

Kolla även att du inte har ställt FSB för högt av misstag. För lågt är alltid "ok" - du kan öka senare....

Vad har du för märke och modell på morderkortet?
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag brukar lägga moderkortet på den medföljande antistatpåsen vid test, så slipper man riskera att tidningen blir uppladdad.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Moderkortet är:
MSI

Grafikkortet:
Radeon 512

Ramminne:
2x 512 matchat par

Processor:
AMD 2.4ghz

Har kvar påsen för moderkortet faktiskt. Samt en liten högtalare från förra chassit man kan stoppa in. :roll:
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

danei skrev:fel på knappen? Jag tycker att det är uppenbart att det ska vara en momentan brytare. Och att det finns en massa andra saker som är uppenbara. Att alla deler måste finnas tex. att man inte bör spruta in färg i en optisk läsare...
Uppenbara för vissa. Därför jag bygger för att lära. Kunde inte ett piss om elektronik för ett par månader sen, man plockar upp saker på vägen. :)

puss
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Hmm... Du är medveten om att minnena måste sitta i DIMM1 & DIMM3 (?) och att DIMM slottarna är ologiskt numrerade (läs på moderkortet)? Och att dom måste sitta rätt med det lilla jacket i mitten...

Du har 24pin PSU? och anslutit PWR2 & PWR3 ?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

anlamotte skrev:Jag brukar lägga moderkortet på den medföljande antistatpåsen vid test, så slipper man riskera att tidningen blir uppladdad.
Antistatpåsen är ju ledande, hoppas du tänker på det... blir ju inte som att lägga kortet på folie, men ändå... kan ju inte vara helt bra att göra så, förstår som inte vitsen med det heller.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Vitsen skulla vara att antistatpåsen till skillnad från tidningspappret inte kan bli uppladad med statisk elektricitet. Det är säkert inte helt optimalt men jag tycker det känns säkrare i alla fall :)
Skriv svar