Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*

Inlägg av papa »

Tjenamors!

Dags att presentera ett projekt jag har haft i huvudet ett par månader.

En av de första grejerna jag kollade in när jag upptäckte detta forum var projektdelen, och där såg jag ett par sjukt snygga datorbyggen, bland annat en av Illuwatar som inspirerade mig mycket.
Bygga dator tycker jag är skitkul, men denna gång ville jag höja ribban lite och även bygga chassit helt från grunden.
Jag hade lite lätt i bakhuvudet att detta skulle bli vatten över huvudet för en inte så elektronisk person, men jag tänkte "vafan nu kör vi"!

Började kolla lite på delar och hade designen mer eller mindre klar i huvudet. Det skulle bli en dator som jag kunde sätta i min TV-möbel. Så skulle mer eller mindre se ut som en förstärkare, högre video apparatur.
För att pimpa den lite så bestämde jag mig för att ha "glastak" och sen sätta ett par lysdioder för att ge ett sken. Och blå färg för att matcha mina tapeter. 8)
Så började med att beställa en skiva från glasmästaren.

Efter en vecka lite drygt så hade delar kommit från Elfa, Datorbutiken och Komplett, har listan på jobbet tyvärr så kompleterar imorgon.
Men är en AMD 2,4gHz, 1gb RAM.


Tänkte posta en tråd om det men var inte så elektronik relaterat, men gjorde om en del i studion under semestern, och byggde en liten verkstadshörna för lödning av kablar och sådant.

Bild

Moderkort och nätagg, på "plexiglastaket".
Bild

Farsan hjälper till med det initiella bygget av chassit.
Bild

Ska göra en lång remsa som jag sedan knäcker och poppar skarven, samt poppar dit ett golv. Falsen är för taket att ligga på.
Bild

USB-, Firewire- och frontplåten ska skruvas fast utanpå chassit.
Bild

Mäter ut var jag ska skära ut hålen för diverse ting.
Bild

Verktyg etc. Ur den rosa bandspelaren så spelas Sveriges bästa musik enligt den själv. Jag är skeptisk.. ;)
Bild

Sne bild på resten av garaget.
Bild

Akta så jag inte klipper till dig!
Bild

Har ingen fräs eller något sådant så man får helt enkelt skära för hand.
Bild

Lådan knäckt...
Bild

... och poppad.
Bild

Rätt nöjd, de mindre hålen till höger för USB osv, var sjukt svåra att få snygga eftersom man måste klippa så litet...
Bild

Lagt på plexit på skoj.
Bild

Lite suddig. Min on/off knapp har viss liknelse med Illuwatars bygge. :roll:
Bild

CD-ROM som ska målas.
Bild

Så går det när man är dumsnål och använder en gammal spray-burk från tiden som graffe målare. :)
Bild

Skulle på fest på kvällen, och folk trodde väl man hade nagellack.
Bild

Yes! Datorn nästan färdig, så har man glömt hålet för grafikkortet! Så går det när man jobbar till 8-9 på en fredag utan middag. :)
Bild


Och idag (måndag) så är jag klar med allt.

Datorn sätter igång... Men stängs av efter 4 sekunder ungefär... Nätagget går, CPU fläkten går.. Sen blir det tyst.

Jag är lite osäker på om lött rätt med HD-belysningen osv. Men är moderkortet känsligt för sånt?

Prövade att starta utan hårddisk, utan HD-lysen osv inkopplat.. Men blir samma fel.

Snälla bullen hjälp mig!

Så ska ni få lite mer bilder sen med mycket lysdioder och annat.. :D
Senast redigerad av papa 23 oktober 2006, 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Alltid kul med mycket bilder! :)

Hemtrevligt garage. Jag är såååå avundsjuk! Saknar ett garage väldigt mycket.


Men åter till projektet:

Du borde nog inte ha målat CD-enheten sådär. :) Jag skulle istället ha plockat bort fronten och skalet och målat dem separat utan att riskera att duscha elektroniken. (Spray-damm sprids lätt överallt.)


Moderkortet är inte känsligt för om man sätter lysdioderna fel, men det kan vara värt att kolla så ingen kabel/lödning är kortsluten.

Hur har du monterat moderkortet?


Att den stängs av efter några sekunder brukar bero på någon av dessa saker:

# Överhettning. Blir processorn varm?
# För klent nätagg.
# Fel på minnet. Hanskas med det rätt. Annars går det sönder pga statisk elektricitet.
# Gamla kondensatorer på moderkortet. (Gäller nog inte i ditt fall.)


Hoppas det löser sig! :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Skar du i plåt med kniv? Hur ser den kniven ut nu? En Dremel(kopia) är ju bra till det, och inte så dyr heller.

Kräver moderkortet en RPM-signal från CPU-fläkten? Kan vara värt att kolla att fläkten ger ut en sådan och att den snurrar tillräckligt fort.

I övrigt ett väldigt snyggt bygge! Önskar att jag hade utrustning för metallbearbetning, har i princip bara för trä nu...
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Stort + för att du använder Svenskt stål :tumupp: 8)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17166
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Macce skrev:Skar du i plåt med kniv? .
Hmm aldrig jobbat som plåtslagare?

En vanlig morakniv är riktigt duktig på att ta sig igenom tex ventilationskanaler för att man sen ska kunna få in plåtsaxen och klippa in ett avstick.

Kanske inte kniven man väljer att skala kabel med sen, men det funkar fin fint.. Är kniven tillräckligt välanvänd kommer den börja funka fint som sticksåg med :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

"Hmm aldrig jobbat som plåtslagare? " - Nä, satsar på elektronik framom plåtslagarbranchen.

Det jag tänkte på var mera att kniven blir förstörd än att den inte skulle duga till det. Med våld går det att göra vad som helst med vad som helst (nästan iaf). :)
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Trevligt med kommentarer. Trodde det skulle bli mer sågning. :)

Farsan kör alltid kniv, så var ingen nyköpt rackare - den behöver inte vara så vass heller, utan man hugger nära en borskant exempelvis så skär det lätt igenom och sen skär man med sax. :)

CD-ROM;en var delvis lathet, men ganska onödigt visst. Har köpt svart front att limma på, men den stack ut lite så sprayade hela skiten istället. :)

Jimmy:
# Överhettning. Blir processorn varm?
# För klent nätagg.
# Fel på minnet. Hanskas med det rätt. Annars går det sönder pga statisk elektricitet.
# Gamla kondensatorer på moderkortet. (Gäller nog inte i ditt fall.)


Den hinner inte bli varm eftersom den är på bara några sekunder max.
Nätagget är 400w och jag kör bara DVD, en ATA hårddisk förutom moderkortet och grafikkortet.
Minnena ska jag testa att byta plats på. Var uppdelat i 2 platser x 2.

Hur många volt ska jag räkna med när jag gör HD lyserna osv?

Jag har lött efter 12V men tror det är klenare än så, eftersom min on/off switch inte fungerade först, sen lödde jag om lite snabbt med en vanligt och då gick datorn på.. 8)
Kanske märks att jag gillar att surfa när jag gör projekt.. :shock:

Tackar!
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

DeeJayPA skrev:Stort + för att du använder Svenskt stål :tumupp: 8)
Hehe självklart! :D

Stor eloge till farsan. Får alltid använda hans verkstad till mina suspekta projekt.

Var ju lajvare en gång i tiden och gjorde en rustning.. hahah
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Just det. Moderkortet är monterat på distanser borrat i lådan. Så hon hänger fritt.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Inlägg av farskost »

Säker på att den hänger helt fritt, har varit med om att folk råkat ha för många distanser bakom moterkortet, så att den extra distansen ligger mot och kortsluter kretskortet.
Har du haft det nära metallbearbetning så kanske en liten ynka spånflisa ligger och kortsluter på fel ställe. har du provat att starta med hdd och cd urkoplade för att se om det är någon av dom som är fel eller om felet liger mer centralt, fungerar det inte bättre då så är det bara att börja plocka bort och testa andra grejjer tills man hittar vart felet ligger.

//Robin
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Jag har prövat att starta utan HD, utan CD osv.

Men kan vara värt att ta en titt på moderkortet och blåsa av lite. Distanserna har jag satt på de ställen där hålen är på moderkortet så är konstigt om jag skulle ha för många.

Får hoppas att det är ett simpelt slarvfel så man inte har fått ett måndagsex av något. :)

tack
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Låter som när man inte släpper startknappen, då stänger den av efter några sekunder...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Plocka bort *allt* förutom moderkort, cpu, cpu-kylning, startknapp, nätagg.

Om det fungerar så är någon minnes-krets trasig.

Om nätaggregatet istället stänger av sig efter en stund så plockar du bort startknappen. Ta en *liten* skruvmejsel och kortslut rätt ben (någon sekund räcker) på moderkortets kontakt där startknappen var kopplad.

Stänger det av sig ändå: Prova med ett annat nätagg.

Stänger det av sig nu också så är moderkortet trasigt.


Gör gärna detta test före du provar något annat. Då slipper du massa extra felsökande!
Användarvisningsbild
papa
Inlägg: 222
Blev medlem: 20 juni 2006, 10:15:55
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av papa »

Rossen skrev:Låter som när man inte släpper startknappen, då stänger den av efter några sekunder...
Tja, jag bytte knapp till en sån här:
H8600VBBB01 på elfa

Men blev samma fel.

Ska testa råden ni skrivit iaf, man tackar!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Men det är ju FORTFARANDE en av/på brytare! Det ska vara ringtryck-funktion!

Du behöver denna funktion istället, annars får du exakt det du beskrivar.
Skriv svar