Fjärrkontroll...mottagarkrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Fjärrkontroll...mottagarkrets

Inlägg av Mackan »

Jag skall göra en enhet som jag vill kontrollera med en vanlig fjärrkontroll(IR)........typ köpa en universalfjärr och använda denna som styrning av apparaten.........avslöjar inte ännu vad den är till för något.......det kommer senare :tyst:

Jag har scannat igenom denna sida och "googlat" en del men har tyvärr inte hittat det jag är ute efter.
Jag känner inte för att sitta och hacka ihop mjukvaran för mottagaren själv(hade iofs. varit kul om tid fanns :) )..........utan jag letar efter en krets som tar emot IR-signalen och sedan skickar ett seriellt tal till min microkontroller(freescale's 9S08-serie)........vill gärna ha det seriellt eftersom att jag vill spara pinnar på mikrokontrollern.

Hoppas och tror att det är någon på detta mycket bra forum som gjort en fjärrstyrning som har tips/ideer på nån smidig lösning så att man inte kliver rakt ner i någon simpel fälla :D

/Markus
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

http://www.electronicsforu.com/EFYLinux ... _May05.pdf

Ett schema för att styra saker med en vanlig fjärrkontroll...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"avslöjar inte ännu vad den är till för något.......det kommer senare"

Det passar lite dåligt ihop med syftet med denna forumdel, som kallas "Projekt":

"Berätta om dina pågående projekt."
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

En vanlig IR-mottagare kanske ?
TSOP-någonting eller vad dom nu heter.
Avkodar IR signalen och levererar data-strömmen på en pinne...
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> JimmyAndersson
:oops: Tanken var ju givetvis att detta skulle hamna under allmänt......slant på knappen......sorry :?

Jag har två st mottagare av typen
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 021467.htm
liggande hemma.
Jag tänkte väl bara slippa implementera avkodningen av den seriella dataströmmen som kommer ut från denna krets. Jag ville egentligen ha typ en byte på serieporten på uC och ett tal som motsvarar knapptryckningen..........

Jaja.......det blir till och labba lite och skriva kod till det jag har om det inte finns nån färdig variant som hanterar protokollet åt mig
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Jag skulle nog sagt demodulerar snarare än avkodar. Annars är det risk att Mackan tror att den även avkodar protokollet.

Edit: Uppenbarligen inget problem. :wink:
Senast redigerad av vfr 16 oktober 2006, 23:26:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

>Avkodar IR signalen och levererar data-strömmen på en pinne...

Jepp.. men lik förbenat måste man ju avkoda den seriella signalen (mäta pulslängder osv...).

Jag förstår inte din aversion mot att låta mikrokontrollern avkoda signalen? Om du använder standardprotokoll som t.ex. RC5 finns det ju mängder av kodexempel att kopiera.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Då knuffar vi upp den ett snäpp till Allmänt :)
Mackan
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 mars 2006, 21:20:39
Ort: Fjärdhundra/Enköping
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

-> Fagge........Tackar så mycket :D
-> vfr..... :wink:
-> Schnegelwerfer
Jag tänkte bara att skulle bli enklare att ta in signalen på typ SCI-porten än att ligga och polla och hatera tidmätning för att snickra till ett RC5-protokoll..........och jag känner även att det känns dummt att uppfinna hjulet igen om det redan fanns en liten krets som slangade ut datat till mig säg på 9600 8N1-format

Nu är det god natt......snark :)

/Markus
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Kanske en liten 12FXXX-PIC som kör något av alla de kodexempel som finns på nätet?
Annars fanns (finns?) det väl en krets (SAA3049?) som satt i tv-apparater med en liknande funktion?
Skriv svar