Bromsljus på cykel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26504
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Bromsljus på cykel

Inlägg av danei »

Jag har tänkt att sätta bromsljus på min cykel. Till det behöver jag givare. Men tanke är att sätta brytare på bromshantagen. Är det någon som har förslag på lämpliga givare. Jag tror att fjädrade vattentäta strömbrytare är var jag behöver. Förslag?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det kanske går att använda ett magnetiskt tungelement och en liten magnet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26504
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo jag har tänkt tanken. Hur tor är hysteresen på dom? Jag gissar att det kan rör till det. Men rörelsen är ganska stor. Så det kanske är värt att prova. Avsaknaden av rörliga delar som är exponerade för väder och vind är ju en stor fördel.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Provade med en kylskåpsmagnet och ett tungelement som jag tror är ELFAs TRA-211G.

Radiellt var arbetsområdet ca 8-10 mm och nogranheten när den sluter och bryter var 1-2 mm.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26504
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om man tar en lite svagare maget så borde båda avstånden minska. Det låter helt klart rimligt. Så pass mycket glapp har jag nog i handtagen.
xiron
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 oktober 2006, 21:31:37

Inlägg av xiron »

tjo, har inte skrivit så mycket hitills men aldrig för sent o börja. Biltema hade broms klossar med inbygd diod som lös när man bromsade :D
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jag har haft ett bromsljus till cykel.
Sensorn bestod av en cylinder av mjukt plast. Ena endan av cylindern skruvades fast på bromsvajern, andra kom mot grejen där vajern går in i ett plaströr och upp till styret. Då man bromsade så trycktes cylinderändorna ihop (endan mot plaströret satt hela tiden stilla, den på vajern drogs upp när vajern drogs upp) och en kontakt slöts samt lampan tändes.
Jag minns inte hur kontakten såg ut, men antar att det var en metallplatta i ena cylinderändan och en fjäder i den andra.
Skriv svar