fdfsdf

Berätta om dina pågående projekt.
patrikskoog
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 augusti 2006, 16:13:55
Ort: Höllviken

fdfsdf

Inlägg av patrikskoog »

jghjghj
Senast redigerad av patrikskoog 29 november 2006, 13:48:38, redigerad totalt 1 gång.
beavy-o
Inlägg: 149
Blev medlem: 13 mars 2006, 19:27:54

Inlägg av beavy-o »

hm.. svårt att ställa ett glas på en lutande bardisk? :)
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Varför inte använda RGB-lysdioder? Då kan ni ju få precis vilken färg som helst...
Fungarar ultraljudssensor verkligen för att detektera t.ex. ett glas på andra sidan av en glas/plastskiva?
Det är möjligt att det finns BASIC-kompilatorer till PIC eller andra mikrocontrollers, men det är smartare att lära sig C eller ännu hellre assembler, då får man snabbare och effektivare program, och man kan göra häftigare och mer avancerade saker..

Och jag tvivlar på att någon här vill skriva en inköpslista åt er...

Och... nu kommer folk säkert gnälla på mig, men... jag tycker bara att det ser lite roligt ut när "nybörjare" skriver sånahär inlägg och vill få det att låta som att de har full koll på allt, när det i själva verket är tvärtom.. Jag tycker att man rätt ofta ser trådar skapade av en användare med "<10 inlägg", där de förklarar en "supersmart idé" och försöker låta som att de vet allt.. Ofta kan de heller inte avslöja några detaljer, utan de frågar bara om en lösning på ett specifikt problem utan att ge något sammanhang, de förutsätter att de har rätt synvinkel på problemet.. Nåja, nu har jag gnällt färdigt.. :) Ta inte illa upp patrik, jag ville bara tjôta av mig lite.. :) Och jag gjorde säkert likadant när jag var ny på forumet... :)
FYI, det som fick mig att tolka denna tråden på detta sättet var följande: "..en så kallad TriLED", som att det vore någon avancerad grej som de flesta inte känner till :) Och "en sensor (t.ex. ultraljudssensor)", vilket i sig själv inte är så farligt, eftersom jag inte vet om det fungerar med ultraljudssensor eller inte, men jag tycker att det förstärker det där med "så kallad TriLED".. Och "en pic-processor med ett program som heter BASIC" - lite samma som TriLED, förklarar som om "vi" inte visste, men tyder på att författaren inte själv vet så mycket om det..
Jaja, skäll på mig bara, jag vet att detta var ett totalt onödigt inlägg och väldigt OT.. Jag vet dessutom att jag själv många gånger begått alla misstag som jag anklagar patrik för, men som sagt, man lär av sina misstag... Jag har iaf. lärt mig (tror jag) att vara lite mer ödmjuk när jag pratar om områden som jag inte kan så mycket om..
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Har jag missat nåt eller är det här typ en disk med ljus?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Som sagt, tror ni är lite onödigt specifika här (ungefär som när någon utan datorkunskaper fått för sig att de ska ha en pentium med många megabajt, för de har läst nånstans att det är bra).

Är en "TriLED-lampa" helt enkelt en RGB-lysdiod som någon satt ett häftigt namn på eller något mer?

PIC är en typ av mikrokontroller, och en sån blir förmodligen inblandad nånstans i projektet, men det behöver inte nödvändigtvis vara en PIC och den behöver inte nödvändigtvis programmeras i BASIC. Har ni några programmeringskunskaper från något annat sammanhang?

Misstänker att det första och största problemet är sensorerna, ska de känna av tryck genom glaset? Har ni sett några såna sensorer som gör det ni vill?

Hur mycket kunskaper om elektronik i allmänhet har ni?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det första jag tänkte på när jag hörde TriLED var dessa:
http://www.dts-lighting.it/viewdoc.asp? ... =en&Tipo=1

Men sådana är väl "lite" overkill för detta ;)
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Rätta mig om jag har fel, men är inte BASIC ett programeringspråk och inte ett "program"?
Sen är Paint (?)-bilden mycket tjusig (lutande). Nej men seriöst, jobba på bara så ska det väll vara genomförbart även detta!
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

> Rätta mig om jag har fel, men är inte BASIC ett programeringspråk och inte ett "program"?

Båda delarna...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Man kanske kan använda ljuset från dioderna till sensor, att detektera det som reflekteras tillbaka. Men klart det blir vär svårt med små föremål som drickglas men skor skulle det kanske funka till!
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Tja, det går ju uppenbarligen att göra såhär för att upptäcka saker i närheten: http://mrl.nyu.edu/~jhan/ledtouch/index.html (Har varit uppe på forumet tidigare) Tala om koolt att bygga in i en bardisk. Där glaset står är färgen på bardisken annorlunda än på resten av ytan...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Det är en bra ide!
Sen är det ju en enkel sak att tex få färgerna att ändras i takt med musik för ökad disco-effekt!

Jag använder PicBasic för att programmera olika saker med RGB-lysdioder, mycket enkelt och prisvärt. (www.melabs.com).

För att detektera glas så kanske en piezo-sensor/mic limmad mot ytan skulle fungera, googla. Sen finns det ju trycksensorer också eller som någon föreslog, reflekterat ljus på en fototransistor eller resistor.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

ultraljuds sensor genom glas?

Frostat glas med olika färg på ljuset på olika delar, kommer inte färgerna att blöda ganska mycket?

Mitt förslag:

-Skippa frostat glas och kör med plast så att ni kan göra små hål med vanlig borr.

-Skippa ultraljudet och kör med foto-dioder som sitter i ett litet hål i plasten.

-Bygg en prototyp av en "cell" med en 8 pinnars PIC, en foto-diod och tre lysdioder. Optimera allt så att det funkar bässt. Försök att hålla det billigt.

Köp därefter en hink med delar och några öl, bjudin lite kompisar med varsin lödkolv så är ni klara på en kväll.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26522
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror nog att det tar lite mer tid. Vet man inte var en µC är eller tror att BASIC är ett pragram så kan nog programmeringen ta ett tag. Tror man att en RGB-diod bara klarar 3 färger så har man missat poängen med den. Jag tror inte att de klarar det här innom överskådlig tid.
patrikskoog
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 augusti 2006, 16:13:55
Ort: Höllviken

Inlägg av patrikskoog »

hfghgfh
Senast redigerad av patrikskoog 29 november 2006, 13:49:25, redigerad totalt 1 gång.
patrikskoog
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 augusti 2006, 16:13:55
Ort: Höllviken

Inlägg av patrikskoog »

hjgfhg
Senast redigerad av patrikskoog 29 november 2006, 13:49:17, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar