Bil med 4-vägsstyrning

Berätta om dina pågående projekt.
tantanx
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 december 2005, 11:38:05
Ort: Enskede, Stockholm

Bil med 4-vägsstyrning

Inlägg av tantanx »

Hej!

Som ett av mina första större elektronik projekt skulle jag behöva lite råd och tips angående ett bygge jag ska inleda.

Jag har tyvärr ingen större erfarenhet inom elektronik, men känner till lite grunder (har byggt små analoga kretsar i högstadiet, pillat med datorer i 12år, hållt på med lite ellära i gymnasiet och gjorde lumpen som elektromekaniker osv.)
Det jag tänkt bygga och som kanske framgår av den fula skiss ni finner nedan är ett litet fordon med 4-vägsstyrning, dvs en liten bil som kan köra åt alla håll.
Detta skulle kunna lösas med hjälp av en flerkanalig radiokontroll, mottagare, servos och motorstyrning, men ack så trist. Istället för att bara bygga en radiostyrdbil tänkte jag därför involvera en mikroprocessor för lite mer avancerad styrning och här är mina kunskaper om vad som krävs, vad som är bra och dåligt = noll.

Funktionsbeskrivning: (så långt jag har kommit...)

- 360* rörelse förmåga.
- Hastighet i klass med en snabbare r/c bil.
- Fyrhjulsdriven (den ska ju klara terräng)
- Kontrolleras m.h.a radiostyrning.
- Förenkling av kontroll m.h.a mikroprocessor.

Delar/komponenter

Motorer:
Kravet är att den ska kunna manöverera sig med ganska stor precision men samtidigt vara snabb och stark. En klar nackdel med stegmotorer är att de är flerpoliga vilket ställer till det om man vill ha oändlig styrning då man måste ha någon form av mångpoliga släpkontakter (annars kommer ju sladdarna slitas av i axelinfästningen till chassiet på bilen)

- Vilken typ av motorer rekommenderar ni?
- DC eller stegmotorer?
- Vart finns det att handla?

Hjul upphänging
Framgår visuellt av skissen, på något smart sätt ska motorerna monteras i närheten av navet, exakt hur bestäms ju av storleken på motorerna, enklast vore ju om man slipper använda en vinkelväxel.

Styrning
Hjulen behöver ju inte kunna styras separat utan dom kan vara grupperade fram-fram och bak-bak, men tjänar jag ens ekonomiskt på att skaffa drev och länka samman hjul-paren istället för att sätta ett styr-servon till varje hjul?
Räcker det med servo eller krävs det en stegmotor här med då belastningen på ett servo kanske blir för stor? (iom hastigheten och terrängkörning)

Mikroprocessor
Jag har lite erfarenhet av basic (typ göra olika program till sin texas räknare i gymnasiet) och c++ (A-kurs i gymn.) och ser därför helst en lättprogrammerad variant med mycket feedback tillgänglig under dygnets alla timmar. Att den ansluter via usb är en fördel och att många i/o portar finns då den sannorlikt kommer flyttas över till nästa projekt när detta är klart.

- Vilken typ av mikroprocessor lämpar sig bäst för denna typ av applikation?
- Hur snackar såna mikroprocessorer med stegmotorer och servon? Vad krävs ytterligare?
- Hur drivs såna här mikroprocessorer? (krävs det nätagg. eller är det bara mata direkt från batteri?

Övergripande konstuktion
Chassit är tänkt att göras av aluminium profiler, öppna ytor täcks med plast eller alu.plåt.
Det kommer inte att se ut som på bilden, men hjulupphängningen kommer i stort sett se ut som på skissen.
Markfrigången skulle jag helst se var ca 100mm (halva däck-diam.)
Däcken kommer vara någon form av grovmönstrade gummi (luft eller icke får jag se) ca 150-200mm diameter.

- Vart handlar ni ert råmaterial? (clas o. har en del profiler har jag sett med det är mest L-profiler för högtl. byggen mm)
- Tror ni att det kommer krävas dubbla kullager till hjulaxlarna och till hjulupphängningen? (ett där axeln går in och ett där det kommer ut..)

Bild
Som sagt, det kommer inte se ut som på bilden, men det kanske kan ge er ett hum, och på så sätt hjälpa mig lite :)

Har säker glömt massa saker, men det kommer allt eftersom!

Tacksam för svar 8)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Du har stulit min ide' :twisted:

Jag skissade lite och kom fram till att det blir jobbigt om hjulen ska kunna svänga 360grader så det fick stanna på ide'-stadiet.

Jag hade tänkt använda vanliga DC-motorer som servo-styrs både till drivning av hjul och för att svänga (8st motorer totalt).

Tänk va coolt det kan bli om du har en 180graders knapp på sändaren som snurrar bilen 180grader i hög fart, sen tvärstannar man och kör åt andra hållet. 8)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Kassera idén med en massa rörliga axlar och skaffa dig en uppsättning Ilon-hjul istället:

Bild

BildBild


Då kan man styra lika coolt som dessa produkter.

För övrigt rekommenderar jag återkopplade billiga DC-moterer framför stegmotorer.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag måste ha!

Var kan man köpa dom?
tantanx
Inlägg: 36
Blev medlem: 14 december 2005, 11:38:05
Ort: Enskede, Stockholm

Inlägg av tantanx »

:shock: woow

Finns det någon svensk ÅF?

Har du byggt något själv med dessa (bilden?)
I så fall, hur svårkontrollerade är dom?
Antar att man använder 1motor till varje hjul och med justeringar på varvtal (i förhållande till varann) kan ändra riktning?!

Finner knappt något vid googling på Ilon...Finns det nåt annat namn?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den där trucken i länken är nog allt annat än billig.

Har sett dessa "hjul" innan men dock inte på tex truckar, ser riktigt fräckt ut. Man ser verkligen möjligheterna med det.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag blir sugen på att tillverka egna hjul.

En stund tillsammans med min bäste vän ProE och ett hjul börjar ta form.

Bild
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Hur ska du tillverka rullarna? Svarva i gummi? :D
Och sidostyckena? Finns det nåt bättre och smidigare sätt än att fila för hand?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Hört talas om cnc-fräs?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Japp, men tyckte det såg ut att vara så många mystiska vinklar och grejer i den, men det är mycket möjligt att det går att fixa med CNC-fräs och rätt frässtål.. Men gummirullarna då?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

CNC-svarv? ;)
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Jag har aldrig testat att svarva gummi, men det känns inte som att det skulle fungera så bra... :)
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Beror på helt och hållet hur hårt, men kör man med hög rpm och långsam matning med bra kylning så ska det inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Båda sidostyckena är bara en enda del.
Jag kommer svarva och fräsa det i en cnc-svarv (om jag orkar och får tid).
Konstruktionen kanske ser komplicerad ut men den är mycket enkel att tillverka, inga beräkningar behövs för tillverkningen.

Rullarna skulle man kunna göra i hårdplast eller aluminium och ha gummi-slang runt, man ska givetvis svarva ur rullarna så att gummit inte kan flytta sig.
Då bör man kompensera för att slangen blir tunnare på mitten(mer ut-töjd) men det blir inga större problem.
Vilken typ av slang ska kan använda isf?
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Varför inte köra på en krympplang direkt? ;)
Skriv svar