Vart köpa digitala potentiometrar?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
optimizer
Inlägg: 74
Blev medlem: 5 juli 2006, 17:35:10
Ort: norrköping
Kontakt:

Vart köpa digitala potentiometrar?

Inlägg av optimizer »

Ska hjälpa brorsan att bygga om hans hemmabyggda rörförstärkare till lite digitalt stuk. alltså byta ut alla pottar mot digitala som ska styras med en microprocessor o nån schyst lcd.
Men vart kan man få tag på digitala pottar?? har hittat på farnells men de säljer ju tyvär bara till företag :(
skulle behöva 10st 100K ohms.
Nån som har nått tips vart man kan inhandla dessa?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

ELFA->Linjäre kretsar->Potentiometerkretsar
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag brukar alltid tipsa om optokopplare när man vill kunna variera en resistans med hjälp av ström. Sedan använder man "rotary encoders" för att skruva på. Alltihop kopplas till en microprocessor.

Ett annat alternativ är motoriserade potentiometrar.

edit: Icecap hann före och gav ett smidigare förslag. Så ovanligt. :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Tackar o bockar ;-)
optimizer
Inlägg: 74
Blev medlem: 5 juli 2006, 17:35:10
Ort: norrköping
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

Jo just det ja.. där fanns det visst. på elfa alltså. lite dyrt dock! på farnells fanns det 4st i ett chip för ca 40 pix. här kostade EN nästan 70 spänn. :(

Jimmy: Det där låter intresant... hur ska man göra då för att ersätta en potentiometer? gärna en länk jag kanske kan läsa lite vidare :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

VCA:s är vanliga i synthar, mixerbord. Sen kan man ju styra vca:n från någon enkel d/a-omvandlare. De få digitalapotentiometrar jag har sätt har inte varit lämpliga för några audioprojekt, men det var några årsedan jag kollade på sånna! PS, man brukar bygga VCA:s med transduktantionsoperationsförstärkare eller fettransistorer.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Maxim-IC har ett rätt fint lager av digitala pottar. Där hittar du säkert vad du söker. Man kan dessutom sampla :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

transduktantionsoperationsförstärkare = 37 bokstäver!
Man hinner ju inte uttala hälften innan man har glömt bort vad man skulle säga. :lol:

optimizer: Det lättaste och snabbaste är en encoder (ser ut som en potentiometer) som skickar signaler till en PIC (eller AVR), som i sin tur styr potentiometerkretsen. Det skulle visserligen fungera om man byter ut potentiometerkretsen mot en VCA, men då får man vara beredd att bygga lite mer. Pot-kretsen är så färdig det bara kan bli. :)

edit: En ännu lättare variant är en vanlig potentiometer, en A/D-omvandlare och en potentiometerkrets. 3st komponenter, och du slipper programmera! 8)


Off-topic: Hej Jack! Det var inte igår. :)
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Senast redigerad av anlamotte 30 augusti 2006, 09:13:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> optimizer

Kolla upp specifikationerna på den digitalpot du tänker köpa! Jämför mellan olika! De genererar nämligen distorsion som du helst vill slippa i ett rörsteg. Vissa har kass kanalseparation, etc...

Jag kan rekommendera dessa från Elfa.

Texas grejer är även mumma, för det mesta!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Intersils X 9511 använder jag i en kontruktion för volymreglering och de är skaplig billiga och fungerar bra.

Dock hade jag velat haft en gosig mekanisk dyr fin potensiometer i en rörförstärkare, men men... smaken är som baken..
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

www.profusionplc.com
har en massa smått o gott för audiobruk :)

/rickard
Skriv svar