1-wire regnsensor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

1-wire regnsensor

Inlägg av Macce »

Startade för en tid sedan en tråd om hur antibakteriell en regnsensor som fungerat som fågeltoalett är.

Efter tvättningen och ihopmonteringen fungerade den.
Använde en tid den medföljande displayen, men tröttnade då man har ingen aning om när det regnat och hur mycket på en gång osv.
Det enda man ser är hur mycket det regnat sedan man senast nollställt displayen.

Skaffade en DS2423 och kopplade upp den. Pga brist på kretskort, lödde jag små trådar på benen och kopplade dom till ett veroboard.
Tog tyverr ingen bild på detta.
Kopplingen i sig är exakt som i databladet, förutom att jag har ett pullup-motstånd på 100k till ingången. Regnsensorn är kopplad mellan ingången och jord.
Detta för att regnsensorn är uppbyggd så, att den leder hela tiden förutom då den kippar. Nu är ingången normalt låg och blir hög när skeden töms = 1ml regn har kommit.

Hela veroboardet med komponenter och allt sprayade jag in i en silikonklump. Detta för att det skall hållas stabilt och att vatten inte skall komma så lätt in. Silikontypen är väldigt mjuk, så värmeutvidgning borde inte bli något problem.

Vad tycker elektrolytkondensatorer om kyla? Kan tänka mig att elektrolyten inte gillar det, så jag snurrade några varv kanthaltråd runt silikonklumpen och lade på mera silikon. På detta sätt kan jag smidigt värma klumpen och få några plusgrader inne i lådan hela tiden. Är detta nödvändigt?

Några bilder:

Silikonklumpen:
Bild

Installationslåda under taket. Den blåröda kabeln är 1-wire, den andra till vänster är signal från mätaren och den tredje är för värme.
Bild

Överblick. På pinnen till höger finns regnsensorn, till vänster en temperatursensor som mäter temperaturen i solen. Avbrottet kl. 12.40 beror på installation av räknaren.
Bild


Nu är det bara kalibreringen kvar av mätaren. Hur bra stämmer en regnmätare av denna typen?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Kom på en idé för den gamla räknaren också.

Varför inte koppla på en DS2405 med några kringkomponenter för drivning av den? Nu är den med 1-wirekonverterad. :)

Skulle ännu kunna koppla in mig på reset-knappen så får man nolla den varje månad automatiskt.

Bild på denna också:

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Roligt projekt!

Jag vet inte hur det är i Vaasa, men här har det varit regn i flera dagar. Perfekt väder att labba med regnmätare alltså. :)

edit: Hur gjorde du för att göra regnmätaren 1wire-kompatibel?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tack för kommentaren! :)

Här har det regnat ca 5ml den senaste månaden. Det kom under två kvällar.
Stod något i tidningen att det inte varit såhär torrt på tiotals år. Gräset är lite gulaktigt också.

Mätaren vill att tåtarna är ihopkopplade normalt. När kretsen öppnas och stängs igen ökar siffran på displayen med ett.

Schemat:

Bild
Vet inte hur bra det är att koppla på dethär sättet, men det fungerar änsålänge iaf.
Idén är att det blir 0,7V över R1 när man drar utgången hög, så transistorn börjar leda. När utgången är låg, sjunker spänningen långt under 0,7V och transistorn slutar leda.

Enda buggen är att jag inte kommer åt reset-knappen via 1-wire. Det betyder att jag måste manuellt resetta den varje månad.
Tröttnar antagligen på detta efter en stund och fixar reset via 1-wire också... :)

EDIT: Hmm...menade du displayenheten eller själva sensorn med "regnmätare" ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo det var displayenheten jag tänkte på, men du får hemskt gärna visa hur du gjorde med sensorn också. :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Okej. :)

Sensorn:

Bild

EDIT: Batteriet fungerar som strömbackup, så den är inte nödvändig. Räknaren nollar sig utan den vid strömavbrott.
Mille
Inlägg: 17
Blev medlem: 9 juni 2005, 19:57:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Mille »

Kul projekt. Vad använder du för program på datorn. Loggar du till databas? Kan du få upp grafer?

/Adam
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Intressant. :)

Angående elektrolyter och kyla så är det inget som skadar dom så vitt jag vet, högre värme däremot gör att dom åldras i förtid. Det som kan hända vid kyla är att deras kapacitans ändras lite.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tack för kommentarerna. :)

Mille: Mjukvaran består av owfs.
För tillfället loggar jag knappt något alls, det som loggas finns här.
I princip en graf på temperaturen senaste 24h och regnmängden.
Det som fattas är en temperatursensor ännu, grävde nån dag sedan ner sensor 0,5m i marken. Blir intressant på våren att följa med när marken börjar ha tinat upp sig. :)

Blir att meka lite med att logga, funderar på att köra in det i en mysql-databas.

Henry: OK, hög värme utsätts dom iaf inte för, lådan är under taket undangömd från direkt solljus...

Skall prova slänga in en elektrolyt i frysen och se hur den reagerar...
Skriv svar