Ev. jetmotor-projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ja, her sätt det men när priset sticker mot 10k så tappar man suget. :(
För det är ju inte billigt men 10k? De är ju ett rån i mina ögon. Eller kostar det så mycket?

//Emil
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Jag saknar ord för den där killen och hans jet-bygge. När jag såg hur han startade den och ljudet därefter så fick jag gåshud :oops:[/quote]


Kolla in denna då. här rör de på sig,
närmare 600km/h i toppfart

http://www.rcdon.com/html/bvm_bobcat_xl_video.html
Användarvisningsbild
neriks
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 mars 2006, 19:06:30
Kontakt:

Inlägg av neriks »

Adis skrev:
neriks skrev:Appropå jetmotorer ... kolla gärna in denna svenskbyggda motor.
Nämen titta! Från min kära stad :lol: aaa vi gävlebor är galna, jetplan hemma... en ny standard vi infört
Hehe ... Gävlebor är kanske galna men motorn är inte utvecklad i Gävle :wink:
brauer
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 februari 2005, 14:30:00

Inlägg av brauer »

Korken skrev:Ja, her sätt det men när priset sticker mot 10k så tappar man suget. :(
För det är ju inte billigt men 10k? De är ju ett rån i mina ögon. Eller kostar det så mycket?

//Emil
Hittar du en jetmotor för 10k så har du kommigt BILLIGT undan. Jetcat och likande stormärken tar 30-40 000 för en motor med 5-16kg dragkraft...
Kolla www.jet-spec.com eller www.jet-rpm.com
Han har motorer för runt 10papp. Vettiga sådana också.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Korken skrev:JAg vill gärna se filmer och bilder på din pulsjet LaRdA. :)

//Emil
Här är iallafall en bild på hur den ser ut.
Ska se om jag får till filmerna på provkörnigen också.
Eller om jag tar och startar en egen tråd om den istället så jag slipper förstöra denhär.
Bild
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Så, igenteligen skulle det vara billigare (och roligare :D) att bygga en egen va?

Fast när dem blir så små så vet jag inte vart man ska ta turbinfläktar ifrån.

Vi har ju SECO som kan svarva dem men då kostar det runt 2-3k/st skulle jag tro.
Tusan, skulle ha tänkt på de när ja sommarjobbade där. Då så fick vi något utsvarvat om vi ville. :?

//Emil
brauer
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 februari 2005, 14:30:00

Inlägg av brauer »

en modelljetmotor har ett tomgångsvarv på runt 100krpm. Ärligt talat, om du inte vill PLÖJA ner pengar och tid så, tja, skit i det. :lol:
Att få axeln att bli så perfekt som det krävs är *lite* svårare än man tror.
Du har större möljligheter att utgå från en befintlig turbin, exempelvis en bilturbo, än att bygga från scratch. Jag har pratat en del med Claes på jet-rpm som tillverkat och designat motorerna och jag vet inte hur många axlar han har skickat åt h*lvete :D

Edit: har du koll på hur en radialkompressor funkar? Kompressorn är inte heller så jätteenkel att tillverka :x
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Jo, jag hade tänkt ta grejer från en lite turbo, men det är fortfarande bara funderingar.
Tänkte ta en titt på bilskroten och se om dem hade några små turbos liggandes som man kan ta turbinfläkten inkl axel.
Annars kan man nog iaf ta turbinfläkten och köpa en näst intill perfekt axel från SECO här istan.

//Emil
brauer
Inlägg: 90
Blev medlem: 20 februari 2005, 14:30:00

Inlägg av brauer »

funderat på vad keramiska lager kostar? Jag vill inte slå din dröm i spillror, men du behöver nog planera detta ordentligt innan du gör en massa inköp för att sen fastna på vägen. Kolla upp allt innan du drar fram svetsen :wink:
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Lånar tråden lite.

Hur fungerar en pulsjet? brinner det hela tiden eller moste tändstiftet gnistra helatiden isåfall med vilken frekvens?
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

brauer skrev:funderat på vad keramiska lager kostar? Jag vill inte slå din dröm i spillror, men du behöver nog planera detta ordentligt innan du gör en massa inköp för att sen fastna på vägen. Kolla upp allt innan du drar fram svetsen :wink:
Har inte vågat kolla det än. :P
Läste på en sida att dem kunde va dyra så jag kollade och då stog det "Ring för prisinfo!". :roll:
Ska ta och maila http://www.jet-spec.com/ då dem tycks ha fått bra kritik.
Menmen, jag ska försöka få mer kött på bena också. Som ett ex så har jag läst att man ska ha högt tryck på oljan till fläktaxeln då den snurrar så fort.

Så mycket enklare med en pulsjet som inte har så många mekaniska delar, men inte lika kul och klurigt. :D

OT
Nån som har sätt filmen Stealth? Där har dem ju Scramjets. :D
/OT

//Emil
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Vad skall du ha keramiska kullager till? Den turbon som finns i bilar, och som används flitigt av dom på länkarna, använder sig av hydrodynamiska lager. Dessa arbetar genom att använda en oljehinna som glidlager vilket gör att det inte är något som slits plus att det i princip klarar obegränsat varvtal.

För att det skall bildas denna oljefilm som axeln vilar på så brukar dom som kör sådana här turbos använda runt 2 - 3 bar i oljetryck och det är ju inga extrema tryck.

En pulsjet är, efter att den satts igång, självtändande så att säga så tändstiftet kopplas bort efter att den har startat och motorn hålls sedan igång så länge som den får bränsle.
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Låter som en kul sak.
ska nog bygga en för det ser som sagt inte så avanserat ut.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Henry:
Du råkar inte ha en sida med lite info? Låter väldigt praktiskt.
Sökningarna gav inge bra resultat. :?

//Emil
Aluvi
Inlägg: 463
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:51:32

Inlägg av Aluvi »

Vad inte riktigt förstår är hur det kommer sej att utblåset kommer där det gör och inte åt andra hållet?
Någon förklaring till det?
Skriv svar