Ev. jetmotor-projekt
Jag saknar ord för den där killen och hans jet-bygge. När jag såg hur han startade den och ljudet därefter så fick jag gåshud [/quote]
Kolla in denna då. här rör de på sig,
närmare 600km/h i toppfart
http://www.rcdon.com/html/bvm_bobcat_xl_video.html
Hittar du en jetmotor för 10k så har du kommigt BILLIGT undan. Jetcat och likande stormärken tar 30-40 000 för en motor med 5-16kg dragkraft...Korken skrev:Ja, her sätt det men när priset sticker mot 10k så tappar man suget.
För det är ju inte billigt men 10k? De är ju ett rån i mina ögon. Eller kostar det så mycket?
//Emil
Kolla www.jet-spec.com eller www.jet-rpm.com
Han har motorer för runt 10papp. Vettiga sådana också.
Så, igenteligen skulle det vara billigare (och roligare ) att bygga en egen va?
Fast när dem blir så små så vet jag inte vart man ska ta turbinfläktar ifrån.
Vi har ju SECO som kan svarva dem men då kostar det runt 2-3k/st skulle jag tro.
Tusan, skulle ha tänkt på de när ja sommarjobbade där. Då så fick vi något utsvarvat om vi ville.
//Emil
Fast när dem blir så små så vet jag inte vart man ska ta turbinfläktar ifrån.
Vi har ju SECO som kan svarva dem men då kostar det runt 2-3k/st skulle jag tro.
Tusan, skulle ha tänkt på de när ja sommarjobbade där. Då så fick vi något utsvarvat om vi ville.
//Emil
en modelljetmotor har ett tomgångsvarv på runt 100krpm. Ärligt talat, om du inte vill PLÖJA ner pengar och tid så, tja, skit i det.
Att få axeln att bli så perfekt som det krävs är *lite* svårare än man tror.
Du har större möljligheter att utgå från en befintlig turbin, exempelvis en bilturbo, än att bygga från scratch. Jag har pratat en del med Claes på jet-rpm som tillverkat och designat motorerna och jag vet inte hur många axlar han har skickat åt h*lvete
Edit: har du koll på hur en radialkompressor funkar? Kompressorn är inte heller så jätteenkel att tillverka
Att få axeln att bli så perfekt som det krävs är *lite* svårare än man tror.
Du har större möljligheter att utgå från en befintlig turbin, exempelvis en bilturbo, än att bygga från scratch. Jag har pratat en del med Claes på jet-rpm som tillverkat och designat motorerna och jag vet inte hur många axlar han har skickat åt h*lvete
Edit: har du koll på hur en radialkompressor funkar? Kompressorn är inte heller så jätteenkel att tillverka
Jo, jag hade tänkt ta grejer från en lite turbo, men det är fortfarande bara funderingar.
Tänkte ta en titt på bilskroten och se om dem hade några små turbos liggandes som man kan ta turbinfläkten inkl axel.
Annars kan man nog iaf ta turbinfläkten och köpa en näst intill perfekt axel från SECO här istan.
//Emil
Tänkte ta en titt på bilskroten och se om dem hade några små turbos liggandes som man kan ta turbinfläkten inkl axel.
Annars kan man nog iaf ta turbinfläkten och köpa en näst intill perfekt axel från SECO här istan.
//Emil
Har inte vågat kolla det än.brauer skrev:funderat på vad keramiska lager kostar? Jag vill inte slå din dröm i spillror, men du behöver nog planera detta ordentligt innan du gör en massa inköp för att sen fastna på vägen. Kolla upp allt innan du drar fram svetsen
Läste på en sida att dem kunde va dyra så jag kollade och då stog det "Ring för prisinfo!".
Ska ta och maila http://www.jet-spec.com/ då dem tycks ha fått bra kritik.
Menmen, jag ska försöka få mer kött på bena också. Som ett ex så har jag läst att man ska ha högt tryck på oljan till fläktaxeln då den snurrar så fort.
Så mycket enklare med en pulsjet som inte har så många mekaniska delar, men inte lika kul och klurigt.
OT
Nån som har sätt filmen Stealth? Där har dem ju Scramjets.
/OT
//Emil
Vad skall du ha keramiska kullager till? Den turbon som finns i bilar, och som används flitigt av dom på länkarna, använder sig av hydrodynamiska lager. Dessa arbetar genom att använda en oljehinna som glidlager vilket gör att det inte är något som slits plus att det i princip klarar obegränsat varvtal.
För att det skall bildas denna oljefilm som axeln vilar på så brukar dom som kör sådana här turbos använda runt 2 - 3 bar i oljetryck och det är ju inga extrema tryck.
En pulsjet är, efter att den satts igång, självtändande så att säga så tändstiftet kopplas bort efter att den har startat och motorn hålls sedan igång så länge som den får bränsle.
För att det skall bildas denna oljefilm som axeln vilar på så brukar dom som kör sådana här turbos använda runt 2 - 3 bar i oljetryck och det är ju inga extrema tryck.
En pulsjet är, efter att den satts igång, självtändande så att säga så tändstiftet kopplas bort efter att den har startat och motorn hålls sedan igång så länge som den får bränsle.